| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Dlaczego warto zaangażować pracowników we wdrożenia IT

Dlaczego warto zaangażować pracowników we wdrożenia IT

Praca nad rozwiązaniem IT bazuje nie tylko na kodzie zerojedynkowym. Każde wdrożenie angażuje sferę techniczną, programową, a także ludzką, z którą związanych jest najwięcej niewiadomych. Włączając w projekt pracowników, możemy zredukować zarówno czas, jak i koszty wdrożenia systemu informatycznego nawet o 50 proc. Trzeba tylko wiedzieć, jak zdobyć ich zaufanie.

To, czy projekt zakończy się dobrym wynikiem i w terminie, zależy m.in. od szybkiego zdiagnozowania niewiadomych i usystematyzowania pracy przy wdrożeniu systemu IT.

Obawy doświadczonych

Kierownicy projektów powinni skupić swoją uwagę zwłaszcza na pracownikach z długim stażem, którzy mogą postrzegać wdrożenie systemu IT jako proces obdzierający ich z bezcennej wiedzy, zapewniającej im mocną pozycję w firmie. Lęk, choć nieuzasadniony, może czasem doprowadzić do cichego lub otwartego konfliktu. To potencjalne niebezpieczeństwo łatwo jednak wyeliminować. Trzeba zaangażować doświadczonych pracowników w projekt, dzięki czemu zdobędą dodatkowe kompetencje, podniosą też swoją wartość zawodową. Staną się jednocześnie pierwszymi orędownikami wdrożenia.

Zaangażowanie osób z długim stażem powinno mieć miejsce już na etapie analizy przedwdrożeniowej, która pozwala precyzyjnie określić nie tylko wąskie gardła w firmie, lecz także cele i strategię wdrożenia.

Ta wiedza jest bezcenna, ponieważ pozwala określić rzeczywiste koszty wdrożenia, usystematyzować prace nad projektem i ograniczyć do minimum sytuacje, gdy jego realizacja koliduje z codziennymi obowiązkami pracowników.

Jeszcze do niedawna wiele firm w Polsce, szukając oszczędności, rezygnowało z analiz przedwdrożeniowych. Ale efekt był często odwrotny do zamierzonego. Projekt wydłużał się w czasie, m.in. na skutek braku zaangażowania zatrudnionych, którzy, nie znając powodów wdrożenia, podważali sens inwestycji w nowy system ERP („Co oni za głupoty wymyślili”? „Dotychczasowy system całkowicie nam wystarczy”).

(Nie)formalny przekaz

Oprócz zaangażowania w projekt pracowników z długim stażem warto zjednać sobie te osoby, które reprezentują poszczególne działy w firmie. Wiedzą one najlepiej, jakie potrzeby ma organizacja i jakie procesy biznesowe powinny być wsparte przez nowy system ERP. Często są nieformalnymi liderami, cieszącymi się powszechnym szacunkiem i zaufaniem.

Postępowanie w ten sposób daje większe szanse na wywołanie w firmie silniejszej identyfikacji z pracami wdrożeniowymi. To wszakże nieformalni liderzy stają się prawdziwymi apostołami rozwiązania. Ich przesłanie jest proste i prawdziwe: „chcemy nauczyć się nowego systemu ERP, by nasza praca stała się wydajniejsza, a po zakończeniu wdrożenia chętnie podzielimy się zdobytą od konsultantów wiedzą”.

Ów przekaz, formułowany podczas luźnych i nieformalnych rozmów z pozostałymi pracownikami (końcowymi użytkownikami systemu), warto nieraz poprzeć szerszą kampanią edukacyjną, która przedstawi korzyści z wdrożenia nie tylko z punktu widzenia zarządu firmy (np. niższe koszty administracyjne, dokładniejszy i szybszy przepływ informacji, lepsza jakość informacji zarządczych), lecz także samych użytkowników systemu ERP (np. wzrost kompetencji, wykonywanie zadań szybciej i dokładniej).

reklama

Autor:

dyrektor konsultingu w Columbus IT

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Szajkowski

Konsultant podatkowy w Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »