| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Nowy w firmie i co dalej - proces doboru i oceny pracowników

Nowy w firmie i co dalej - proces doboru i oceny pracowników

Programy wdrożeniowo-rozwojowe pozwalają na efektywne wprowadzenie nowego pracownika do organizacji.

Miejsce w strukturze

Jednym z pierwszych niezwykle istotnych kroków podczas procesu wdrażania nowego pracownika jest uświadomienie mu jego funkcji w firmie. Wiedza na temat struktury organizacji, miejsca pracownika w tej strukturze oraz powiązań z innymi osobami jest mu niezbędna w efektywnym poruszaniu się w organizacji. Ponadto nowo zatrudniony zdaje sobie sprawę, jak jego działania wpływają na inne działy oraz inne osoby, a dzięki temu odczuwa odpowiedzialność za poprawne ich wykonanie. Bardzo często firmy, wdrażając nowego pracownika, zapewniają mu spotkania z osobami z innych działów, które mogą przedstawić zakres działalności danej komórki oraz wspólnych powiązań. W przypadku dużych firm spotkania takie realizuje się dla większej grupy nowo przyjętych pracowników.

Moje biurko

Kiedy już nowo zatrudniony pozna strukturę organizacji, jej działy (komórki) oraz pracowników, przychodzi czas na przekazanie mu obowiązków, które będzie wykonywał. Najdłuższa, a zarazem najbardziej szczegółowa faza procesu wdrożenia odbywa się już w miejscu bezpośredniej pracy pracownika. Warto także bardziej szczegółowo zapoznać pracownika z obowiązkami wykonywanymi przez komórki firmy, z którymi w swojej pracy będzie ściśle współpracował (np. warto nowo zatrudnioną osobę z działu marketingu zapoznać ze specyfiką działalności działu sprzedaży).

Istotne jest, by w danym dziale, w którym został zatrudniony pracownik, wyznaczyć opiekuna, który doskonale zna firmę, działy, z którymi bezpośrednio współpracują, oraz zakres obowiązków nowej osoby. Opiekun odgrywa kluczową rolę we wdrożeniu pracownika, udziela mu na bieżąco wskazówek i odpowiada na pytania lub wątpliwości.

Otwarta komunikacja

Na koniec najważniejsza sprawa to informacja zwrotna. Aby poprawnie wykonywać swoją pracę, pracownik musi otrzymywać informacje od swojego szefa i współpracowników na temat swojej efektywności: co robi dobrze, a co powinien doskonalić. Nie ulegajmy ułudzie, że inne osoby domyślą się, czego od nich oczekujemy. Warto także przygotować dla nowo zatrudnionego ankiety oceny poszczególnych etapów wdrożenia, gdyż dzięki temu autorzy programu wdrożenia mogą pozyskać cenne informacje i zoptymalizować ten proces. Otwarta komunikacja zapewniająca szacunek dla obu stron jest niezbędnym warunkiem osiągnięcia wspólnego sukcesu.

Efekty dobrego wdrożenia

Dobrze przygotowany i zaadaptowany program wdrożeniowo-rozwojowy „pracuje” na korzyść organizacji. Dzięki niemu organizacja posiada ustabilizowany i zintegrowany zespół pracowników o pozytywnym nastawieniu, pracujących w przyjaznej atmosferze, zmotywowanych i zadowolonych z wykonywanych obowiązków, wykorzystujących swój potencjał do efektywnej pracy, a dzięki temu wpływających na sprawne funkcjonowanie, prężny rozwój organizacji i realizację celów.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Röben

Jeden z czołowych producentów ceramiki budowlanej, w tym dachówek, cegieł i płytek klinkierowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »