| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Motywacja czy frustracja – oblicza kafeterii

Motywacja czy frustracja – oblicza kafeterii

System kafateryjny jest coraz bardziej popularną formą motywowania. Pozawala on dostosować sposób nagradzania pracownika do jego indywidualnych potrzeb, celów i priorytetów życiowych.

Kafeteria to pakiet świadczeń oferowany przez pracodawcę pracownikom w ramach wynagrodzenia do wysokości limitu przysługującego na danym stanowisku lub za wykonanie danego zadania. Powinien uwzględniać takie aspekty jak: wiek, płeć, stanowisko, staż pracy czy zainteresowania pracowników. 

Najlepszym rozwiązaniem jest tworzenie takiego pakietu wraz z pracownikami. Sposoby motywacji powinny odpowiadać ich oczekiwaniom, premiować najlepszych, budzić i wzmacniać pozytywne zachowania. Systemy takie muszą być dostosowane do rangi firmy, jej kultury organizacyjnej czy polityki personalnej. Zależą również od całej masy czynników: sytuacji na rynku pracy, pochodzenia firmy, jej struktury, kultury funkcjonowania rynku, a nawet kultury narodowej. Dofinansowanie wypoczynku, kursy zawodowe, językowe, dopłaty do wyżywienia czy bony podarunkowe to wierzchołek góry możliwości, jakie daje kafeteria. Należy jednak pamiętać, że pracownik mający problemy z utrzymaniem rodziny nie będzie zadowolony otrzymując karnet na zabiegi SPA. Najlepsza bowiem kafeteria nie zastąpi wynagrodzenia na odpowiednim poziomie.

System kafeteryjny jest dość wymagający i kosztowny. Prawidłowo przygotowany daje bogaty wybór. Wiąże się to z bezustannym administrowaniem. Konieczne jest opracowywanie coraz to nowych propozycji odpowiadających potrzebom pracowników (badanie potrzeb), negocjowanie z dostawcami świadczeń. Przy większej ilości pracowników wymaga stworzenia dodatkowego etatu w firmie. Może spowodować nawet wzrost kosztów, a nie gwarantuje wzrostu motywacji.

System kafeteryjny stawia pracownika przed koniecznością dokonania wyboru. Większość ludzi woli nie stracić niż zyskać. Podjęcie decyzji: „Co wybrać, a z czego zrezygnować?” może okazać się trudne. Nawet po gruntownym przemyśleniu, zawsze następnego dnia pracownik może żałować dokonanego wyboru. To z kolei będzie powodowało frustrację ze źle dokonanego wyboru, zamiast przynieść zadowolenie z premii. Tego ryzyka nie da się uniknąć.

System kafeteryjny – frustracja czy motywacja? A może jedno i drugie?
Odpowiedź należy do Was.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

project manager Advice BS Sp. z o.o. www.advice.sharky.pl

Źródło:

Własne
Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Blog Księgowy

Piszemy o finansach i podatkach

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »