REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak stworzyć dobrą atmosferę w pracy

 MonsterPolska.pl
lider w sukcesywnym łączeniu ludzi z ich wymarzoną pracą
Jak stworzyć dobrą atmosferę w pracy/fot.Shutterstock
Jak stworzyć dobrą atmosferę w pracy/fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Gwarancja dobrej atmosfery w pracy jest niezwykle istotna dla potencjalnych pracowników. Poznaj 10 sposobów, jak stworzyć pozytywne miejsce pracy i zachęcić tych najlepszych?

Gwarancja dobrej atmosfery w firmie to dla 56 proc. Polaków wyznacznik atrakcyjnej oferty pracy - wynika z „Badania satysfakcji i preferencji wynagrodzeń” Monster Polska. Wyżej, od relacji w zespole, znalazły się tylko pieniądze. Oto jak stworzyć pozytywne miejsce pracy.

Autopromocja

Dobra atmosfera, czyli uczmy się od najlepszych

Na rynku funkcjonują firmy, w których pracownicy czują stabilizację zatrudnienia, a warunki pracy oceniają jako wzorowe. Co roku pracodawcy z wartościami mają szansę na zdobycie wyróżnienia w konkursie „Pracodawca przyjazny pracownikom” organizowanym przez NSZZ Solidarność. Wyróżnienie jest istotne, bo do nagrody zgłaszają pracodawcę związki zawodowe. Poszukując dobrych wzorców, warto przyjrzeć się już stosowanym i docenianym rozwiązaniom. Pozytywnych przykładów dostarcza także ranking 100 Najlepszych Pracodawców, który od lat przygotowuje firma Universum. W minionym roku w ankiecie wzięli udział młodzi ludzie z 60 krajów. Ankietowani nie tylko podkreślali, w jakich branżach chcą pracować, ale zaznaczali, co jest dla nich ważne. Z roku na rok zyskuje dobra atmosfera. Najlepiej postrzegani pracodawcy zapewniają też równowagę między pracą, a życiem osobistym.

Polecamy KONFERENCJA: Outsourcing kadrowo-księgowy. Praktyczne wskazówki z budowania oraz realizacji kontraktów outsourcingowych

Aranżacja miejsca pracy

„Dobrej atmosferze sprzyja nowocześnie zaprojektowane miejsce pracy.” - podkreśla Aleksandra Pocheć, ekspertka serwisu rekrutacyjnego Monster Polska.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z tego powodu w biurach popularne stały się strefy ciszy (często są to pokoje z wygodnymi fotelami) i strefy rozmów (np. budki telefoniczne). Wyraźny podział na strefy ogranicza hałas, jedną z głównych przyczyn sporów między współpracownikami. Coraz ważniejsza w firmach jest strefa, w której pracownicy mogą zjeść wspólnie posiłek lub wypić kawę. Panująca tam atmosfera sprzyja budowaniu relacji. Pracodawcy dają też wybór miejsca do pracy. Oprócz biurka, w przestrzeniach biurowych pojawiają się kolorowe pufy, materiałowe siedzenia z wysokimi oparciami. Opcjonalnie można pracować na tarasie. W takich firmach jest atmosfera do współpracy.

Benefity dla zespołu

„Nagrody pieniężne, premie i wyróżnienia dzielą, gdy nieustannie przypadają jednej lub dwóm osobom z zespołu. Podobnie jest, jeśli gratulacje i profity za dobrze wykonany projekt zbiera tylko menadżer.” – ostrzega podkreśla Aleksandra Pocheć, ekspertka serwisu rekrutacyjnego Monster Polska.

Chcąc zbudować dobrą atmosferę w zespole, trzeba pamiętać o wszystkich jego członkach. W Polsce to wciąż rzadkość. Z badań Monster Polska wynika, że w Polsce na finansowe bonusy świąteczne może liczyć 19 proc. pracowników. Tyle samo dostaje premię noworoczną. Przeciętny bonus świąteczny w Polsce wynosi 1 100 zł – i jest to 28 proc. przeciętnego wynagrodzenia w kraju. Z kolei premia noworoczna to już 3 300 zł, co stanowi aż 86 proc. przeciętnego wynagrodzenia. Niestety premie otrzymują wciąż głównie kluczowi pracownicy. Takie działania sprawiają, że atmosfera w zespole się pogarsza.

Atmosfera pozytywnego zarządzania

Budowaniu dobrych relacji sprzyja pozytywne zarządzanie. To umiejętność, której trzeba i warto się nauczyć, gdyż prowadzi do zbudowania trwałego zespołu. Pozytywny paradygmat organizacji opisany został w 2003 roku przez naukowców skupionych wokół Center for Positive Organizational Scholarship na Uniwersytecie Michigan w USA. Skupili się na pokazaniu, że procesy twórcze w organizacji są uwarunkowane doświadczaniem przez pracowników pozytywnych emocji. To one stymulują i motywują do osiągania ponadprzeciętnych wyników. Tworzą tzw. pozytywną spiralę i sprzyjają odczuwaniu przez pracowników dobrej energii, która wzmaga efektywność całej organizacji. Energia firmy wpływa zaś na odczuwanie zadowolenia u pracodawców.

Szybkie rozwiązywanie konfliktów

Czynnikiem, który umacnia zespół, jest sztuka wychodzenia z konfliktów. Nie ma jednego scenariusza, według którego można rozwiązać spór między pracownikami. Natomiast punktem wyjścia jest szczera rozmowa z obiema stronami konfliktu i próba znalezienia antidotum. Nawarstwiające się spory destrukcyjnie działają na zespół.

Wspieranie oddolnych inicjatyw

Działy HR dostrzegły, że pozytywną energię wytwarzają pracownicy zaangażowani w działania, których są inicjatorami. Oznacza to, że firma może poinformować pracowników, że trwa zbiórka suchej karmy dla zwierząt w schronisku lub zapytać jaką organizację zespół chciałby wspomóc. Może się okazać, że pracownicy nie tylko wymyślą zbiórkę, ale zaczną działać i zainicjują wolontariat pracowniczy. Wspólne działania sprawiają, że atmosfera w firmie jest pozytywna.


Przemyślana polityka zatrudnienia

Firmę tworzą ludzie, dlatego szczególnie ważny jest dobór nowych pracowników do stałego i dobrze funkcjonującego zespołu. Jedna osoba o innej kulturze pracy może zburzyć harmonię panującą w teamie. Podczas rekrutacji należy być szczególnie wyczulonym na umiejętność pracy z ludźmi oraz podejście do intryg i plotek. Pomocne w weryfikacji są referencje oraz system poleceń.

W Polsce ten system święci triumfy, choć w naszych przedsiębiorstwach pracownicy robią to w czynie społecznym. Z badań Monster Polska wynika, że zaledwie 1,88 proc. polskich pracodawców ma w firmie tzw. programy referencyjne. Polegają one na tym, że pracownik, który poleci pracodawcy idealnego kandydata do pracy, może liczyć na sowitą premię. Dla porównania, za granicą taki bonus oferuje już 11,38 proc. firm.

Na polskim rynku najczęściej premie stosują przedsiębiorstwa z obszaru technologii – 14,6 proc., elektryczności, gazu, zaopatrzenia w wodę i gospodarki odpadami - 8,3 proc. oraz z obszaru finansów i ubezpieczeń - 6,5 proc.

Elastyczne godziny pracy i casual Friday

Dobre samopoczucie pracownika wzrasta także, gdy nie musi każdego dnia przychodzić do pracy pod krawatem, punktualnie o 8.00. Stąd bardzo dobrym pomysłem jest wprowadzenie elastycznych godzin pracy, w ramach których pracownicy mogą zaczynać pracę np. w godzinach od 8.00 do 10.00. Atmosferze sprzyja też casual friday, czyli dzień, w który można pozwolić sobie na luźniejszy strój.

Imprezy okolicznościowe

Nie warto zapominać o organizowaniu imprez świątecznych, pikników rodzinnych czy dorocznych imprez integracyjnych. Jednocześnie dobrym pomysłem jest sonda wśród pracowników z pytaniem o pożądane atrakcje. Może się okazać, że zamiast corocznych paczek dla dzieci, zespół woli bony na zakupy spożywcze albo karnety sportowe. Jeśli firma ma przewidziany budżet na tego typu bonusy, lepiej zapytać pracowników, jakie mają preferencje.

Atmosfera idzie z góry

Jeśli oczekujemy, że w firmie będzie panować pozytywna atmosfera, sami musimy ją tworzyć. Zasady, które dotyczą zespołu, powinny dotyczyć także menadżerów i prezesów. Przykład idzie z góry. Warto pamiętać, że atmosfera to wspólna sprawa całej firmy. - radzi Aleksandra Pocheć, ekspertka serwisu rekrutacyjnego Monster Polska.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Majówka 2024 – kiedy dni wolne?

    Majówka 2024 – kiedy wypada? Jakie dni wolne wypadają w majówkę? W maju 2024 roku mamy aż 4 święta wolne od pracy. Sprawdź, kiedy wypada długi weekend majowy, a może nawet i dwa długie weekendy!

    Przygotuj się na ograniczenia w handlu w Wielką Sobotę. Sklepy będą pracować krócej!

    Wielkanoc tuż, tuż, więc nic dziwnego, że sklepy są oblężone. W Wielki Piątek wiele z nich przedłużyło godziny handlu. Warto zrobić wcześniej zakupy, bowiem w sobotę handel będzie ograniczony. W jakich godzinach sklepy będą handlować w Wielką Sobotę?

    ZUS: 1431 zł odszkodowania za każdy procent uszczerbku na zdrowiu. Od 1 kwietnia 2024 r. nowe kwoty odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej

    Od 1 kwietnia 2024 r. obowiązują nowe, wyższe kwoty odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Lekarz orzecznik może przyznać 1431 zł za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu.

    Czy 14 kwietnia 2024 to niedziela handlowa?

    Czy 14 kwietnia 2024 to niedziela handlowa? Czy przed weekendem majowym jest niedziela handlowa? Jak wypadają niedziele handlowe w kwietniu?

    REKLAMA

    Czy 7 kwietnia 2024 to niedziela handlowa?

    Czy 7 kwietnia 2024 to niedziela handlowa? Czy w kwietniu 2024 jest niedziela handlowa? Jakie kary za pracę w dni niehandlowe?

    ZUS odpowiada: Czy po 1 kwietnia składać wniosek o ponowne przeliczenie emerytury [nowe tablice GUS]?

    Od 1 kwietnia, przy obliczaniu przyszłych emerytur, ZUS skorzysta z nowej tablicy dalszego trwania życia GUS, co sprawi, że emerytura osoby w wieku 60 lat będzie niższa o 3,7 proc., a osoby w wieku 65 lat – o 4,1 proc. niż obliczona na podstawie poprzedniej tablicy – poinformował rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.

    Dodatki funkcyjne w sądach

    Dodatki funkcyjne w sądach - trwają prace nad przepisami. Mają się zmienić zasady wynagradzania sędziów pełniących funkcje rzeczników dyscyplinarnych. Proponowane zmiany mają charakter przekrojowy, dotyczą modyfikacji wysokości dodatków funkcyjnych przysługujących Rzecznikowi Dyscyplinarnemu Sędziów Sądów Powszechnych, Zastępcy Rzecznika Dyscyplinarnego Sędziów Sądów Powszechnych, zastępcy rzecznika dyscyplinarnego działającemu przy sądach apelacyjnych, zastępcy rzecznika dyscyplinarnego działającemu przy sądach okręgowych oraz Rzecznikowi Dyscyplinarnemu Ministra Sprawiedliwości, i służą dostosowaniu wysokości dodatków do rzeczywistego obciążenia zadaniami związanymi z pełnieniem tych funkcji. 

    Jak zarządzać zespołem? Liderem nie trzeba się urodzić. Liczy się cel i chęć współpracy z innymi

    Osoby zarządzające zespołem mają kluczowe znaczenie dla firmy. Prawie co czwarty pracownik chciałby, by jego przełożony częściej go doceniał. Blisko połowa jest gotowa odejść z pracy z powodu szefa.

    REKLAMA

    Odmienne poglądy polityczne pracownika a dyskryminacja

    Zbliżają się wybory samorządowe. W wielu miejscach, w tym w pracy, trwają rozmowy, spory i wymiana myśli politycznych co do programów i kandydatów. Trzeba jednak wiedzieć, że pracownicy powinni być równo traktowani w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, m.in. bez względu na przekonania polityczne. Nie można więc ponosić negatywnych konsekwencji w miejscu pracy, szczególnie jeżeli ma się odmienne poglądy od pracodawcy. Nawet jeżeli jest się zatrudnionym w jednotach samorządu terytorialnego, gdzie niestety często ma miejsce rotacja pracowników ze względu na tzw. układy polityczne - powinna obowiązywać zasada wolności słowa i własnych poglądów politycznych.

    Urlop bezpłatny - zastanów się czy chcesz iść, możesz być wytypowany do zwolnienia

    Urlop bezpłatny - zastanów się czy chcesz iść, możesz być wytypowany do zwolnienia. Dal pracodawcy liczy się dyspozycyjność pracownika. Wytypowanie do zwolnienia pracownika, przebywającego na długotrwałym urlopie bezpłatnym i korzystającego w tym czasie z innego źródła utrzymania, stanowi obiektywne i racjonalne kryterium doboru do wypowiedzenia umowy o pracę, co nie świadczy o charakterze dyskryminacyjnym zwolnienia. Zgodne z zasadami współżycia społecznego jest przyjęcie przez pracodawcę jako kryterium doboru pracowników do zwolnienia ich dyspozycyjności, rozumianej jako możliwość liczenia na obecność pracownika w pracy, w czasie na nią przeznaczonym, gdy przeciwieństwem tak rozumianej dyspozycyjności są częste absencje pracownika, spowodowane złym stanem zdrowia, jak również inne przypadki usprawiedliwionej nieobecności.

    REKLAMA