REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rola HR przy zwolnieniach grupowych

 MonsterPolska.pl
lider w sukcesywnym łączeniu ludzi z ich wymarzoną pracą
Rola HR przy zwolnieniach grupowych/shutterstock.com
Rola HR przy zwolnieniach grupowych/shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Rola działu HR w trakcie zwolnień grupowych jest niezwykle istotna. Wspieranie zwalnianych, pomoc w przeorganizowaniu działów, to tylko niektóre przykłady z jakimi może zetknąć się dział HR w sytuacji restrukturyzacji firmy.

Profesjonalnego HR-owca można poznać po tym, jak zachowuje się w sytuacjach kryzysowych. Jednym z największych kryzysów, z jakim może przyjść się zmierzyć działowi HR, są zwolnienia grupowe.

Autopromocja

Kilka miesięcy temu jedna z większych polskich firm ogłosiła zwolnienia grupowe. W przedsiębiorstwie, w którym pracuje kilka tysięcy osób, zwolnienia stały się tematem numer jeden. Wiadomość niosła się po korytarzach, paraliżowała efektywność pracowników, a wszystkie oczy zwróciły się na dział HR.

HR-owiec, pomocnik w kryzysowej sytuacji

Co zrobił kilkuosobowy dział HR? Po pierwsze w tym trudnym czasie był do absolutnej dyspozycji osób, które traciły pracę. Na indywidualnych spotkaniach odbywały się konsultacje z pisania CV – gdyż część zwalnianych pracowników pracowała w firmie kilkanaście lat i nie miała pojęcia o zasadach tworzenia dokumentów aplikacyjnych; toczyły się rozmowy o rynku pracy – HR-owcy podpowiadali, jak wygląda rynek zatrudnienia dla specjalizacji i stanowiska, a także doradzali, jak można się przebranżowić. W rozmowie z jednym z pracowników dowiedzieliśmy się, że HR-owcy wykazali wielki takt, powagę i wsparcie. Okazali się empatyczni, czym zdobyli uznanie pracowników, którzy tracili pracę.

Polecamy książkę: Personel i Zarządzanie

Koło ratunkowe dla działów

W opisywanym przypadku HR-owcy mieli jeszcze jedno zadanie. Pomóc przeorganizować się działom, które z dnia na dzień traciły po kilka, a nawet kilkanaście osób. Tu pracownicy działu kadr napotkali pewne trudności, gdyż zespoły nie były przygotowane na odpływ tak dużej ilości etatowych pracowników. Szefowie działów mieli zaś konkretne oczekiwania. Chcieli, aby część zwalnianych pracowników pozostała w firmie do zakończenia realizacji projektów. Niektórzy oczekiwali, że pracownicy zwolnieni z etatu przejdą na inne umowy (zlecenia/dzieło), a firma, choć utnie koszty, to zatrzyma utalentowanych specjalistów. Jeszcze inni szefowie – jak przyznawali w rozmowach z nami – liczyli, że dział HR podpowie zwalnianym pracownikom, by skorzystali z możliwości samozatrudnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niestety dział HR miał tu związane ręce, gdyż firma musiała wprowadzić nie tyle kosmetyczne, co radykalne cięcia. Zwolnienia oznaczały realne rozstanie z firmą, co było ciężkie do wytłumaczenia szefom „wyczyszczonych” działów. HR-owcy nie unikali jednak trudnych rozmów. Podpowiadali, jak można na kilka decydujących miesięcy rozłożyć obowiązki pomiędzy członkami zespołu, a także jak prowadzić rozmowy motywujące pracowników w tak trudnym dla firmy okresie.

Strateg organizacji

Przed HR-owcami stało jeszcze jedno zadanie. Musieli w skuteczny sposób zmotywować do pracy zespół, który został na pokładzie. Co w tym momencie powinien zrobić HR-owiec idealny? Pokazać pracownikom, że mimo iż firma przeprowadziła zwolnienia grupowe, to mają one głębszy cel – mówi Joanna Żukowska ekspert międzynarodowego serwisu rekrutacyjnego MonsterPolska.pl. Warto podkreślić, że aktualna sytuacja nie wiążę się z bankructwem czy brakiem stabilizacji, a jest po prostu decyzją biznesową – dodaje.  W tym przypadku było to zmniejszenie zatrudnienia w nierentownych działach, a w kolejnym kroku – w ciągu następnego roku – doinwestowanie tych, które przynoszą większe zyski.  

HR-owcy musieli przekonać pracowników, że nie pracują na „tonącym statku”, a w firmie, która się zmienia wraz z wymogami rynku. Dlatego HR-owcy wysyłali komunikaty informujące pracowników o kierunku rozwoju firmy oraz tłumaczyli zmiany w niej zachodzące, aby pracownicy mieli poczucie kontroli nad sytuacją.

W drugim etapie zadbali o to, aby życie w firmie wróciło do codzienności, czyli przesyłali regularnie wiadomości o darmowych biletach do kina czy o programie benefitów i punktów, które można wykorzystać np. na zakupy spożywcze.

Na efekty działań trzeba było poczekać. Jednak kiedy zwolnienia się zakończyły, a emocje opadły, do pracowników napływały regularnie pozytywne sygnały. Wracała nadzieja, że firma ma przed sobą przyszłość.

Dlaczego poruszyliśmy temat idealnego HR-owca w kontekście zwolnień? Bo specjalista, który poradzi sobie w tak trudnych warunkach, bez kłopotu sprawdzi się w czasie gdy firma będzie się rozwijać oraz oferować dobrą płacę i ciekawą pracę. Profesjonalny HR-owiec musi umieć odnaleźć się w kryzysie. 

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Pracownicy urzędów państwowych. Będą nowe przepisy o czasie pracy w urzędach

    Prezes Rady Ministrów określi w rozporządzeniu zasady ustalania przez kierowników urzędów czasu pracy urzędów, w których są zatrudnieni urzędnicy państwowi oraz inni pracownicy. Nowe przepisy mają m.in. na celu umożliwienie zastosowania bardziej elastycznych rozwiązań w zakresie organizacji pracy urzędów.

    Decyzja o potrzebie wsparcia – kto wydaje i ile się czeka?

    Decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia jest niezbędna dla osoby niepełnosprawnej do uzyskania świadczenia wspierającego. Kto wydaje decyzję o potrzebie wsparcia i ile się czeka? Gdzie złożyć wniosek?

    Pracownicy domowi i globalny kryzys opiekuńczy nad osobami niepełnosprawnymi i starszymi

    Rośnie globalne zapotrzebowanie na płatną opiekę, czy to nad osobami starszymi czy nad osobami niepełnosprawnymi. Coraz więcej państw na całym świecie, w tym szczególnie w UE boryka się z kryzysem opiekuńczym. Międzynarodowa Organizacja Pracy (MOP) szacuje, że kobiety stanowią trzy czwarte z 75,6 miliona pracowników domowych na całym świecie. Konieczne jest zapewnienie im ochrony w zatrudnieniu, w tym ochrony ubezpieczeniowej. MOP alarmuje o implementację przepisów. Praca domowa jest w dalszym ciągu niedoceniana i niedostrzegana oraz że w znacznej części jest wykonywana przez kobiety i dziewczęta, z których wiele jest migrantkami lub członkami społeczności znajdujących się w trudnej sytuacji i które są w szczególny sposób narażone na łamanie praw człowieka i pracownika, molestowanie seksualne czy dyskryminację. Czas to zmienić!

    Kolejne podwyżki w budżetówce. Jakie będą wynagrodzenia pracowników podmiotów leczniczych?

    Wzrosną wynagrodzenia pracowników podmiotów leczniczych. Minimalne kwoty wynagrodzenia zasadniczego tych pracowników będą wynosiły od 4190 zł do 4640 zł. Natomiast maksymalne kwoty wynagrodzenia zasadniczego będą wynosiły od 6000 zł do 12720 zł.

    REKLAMA

    Wysoko wrażliwi w pracy i biznesie - przepis na sukces z 6 składników

    Wysoko wrażliwi w pracy i biznesie nie mają łatwo. Mogą jednak przekuć swoją ponadprzeciętną wrażliwość w atut. Oto przepis na sukces dla osób wysoko wrażliwych od psycholog Aleksandry Kolińskiej. Potrzebujesz tylko 6 składników.

    Podwyżki w budżetówce. Nowelizacja przepisów o wynagradzaniu pracowników administracji rządowej i innych jednostek

    Szykują się podwyżki dla kolejnych grup pracowników budżetówki. Do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów trafił zapis o kolejnym projekcie rozporządzenia. Chodzi o rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Zmotywowani do działania pracownicy to jeden z kluczowych sposobów budowania konkurencyjności na rynku
    Rozliczanie freelancera – praktyczne przykłady

    Rozliczanie freelancera przy umowie zlecenie i umowie o dzieło - jak to zrobić? Na co zwrócić uwagę przy corocznym rozliczeniu podatkowym? Jak rozliczać podatkowo freelancera z zagranicy?

    REKLAMA

    Nieobecność w pracy. Jak pracownik powinien usprawiedliwić nieobecność w pracy

    Pracownik, który nie stawi się do pracy, zobowiązany jest do usprawiedliwienia swojej nieobecności. Przepisy określają, jakie przyczyny usprawiedliwiają nieobecność w pracy. Jednak pracodawca może uznać także inne przyczyny wskazane przez pracownika i usprawiedliwić jego nieobecność w pracy.

    Czy będą zmiany w Kodeksie pracy? Trwają prace nad wydłużeniem urlopu macierzyńskiego

    Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, szefowa MRPiPS, zadeklarowała, że w maju ma być gotowy projekt ustawy wydłużającej urlop macierzyński. Powinien on być fakultatywny, nieprzymusowy, udzielany na wniosek i płatny w 100 proc. podstawy wymiaru zasiłku.

    REKLAMA