| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Onboarding, czyli jak wdrożyć nowego pracownika

Onboarding, czyli jak wdrożyć nowego pracownika

Proces wprowadzania nowych pracowników na pokład organizacji to proces złożony, wymagający od zespołu zaangażowania – tak uwagi, jak i czasu. Rolą działu HR jest takie przygotowanie gruntu pod onboarding, by przebiegał on płynnie i był jasny zarówno dla osób w organizacji nowych, jak i obecnych członków zespołu.

Anioł Stróż

Kolejne etapy onboardingu wymagają aktywności od pracowników konkretnych działów. W organizacjach świadomych, które ze znaczenia onboardingu zdają sobie sprawę, każdy nowy pracownik otrzymuje w pierwszym okresie funkcjonowania swojego „anioła stróża” – kogoś kto jest odpowiedzialny za przekazanie kluczowych informacji odnośnie stanowiska, konkretnych zadań i procesów, z jakimi będzie miał do czynienia. Przez pewien czas – w zależności od potrzeb – ten „anioł stróż” bierze też za nowego pracownika odpowiedzialność. W niektórych organizacjach mówi się tutaj nawet o roli mentora, którą na jakiś czas przejmuje kolega czy menedżer. Kluczową sprawą – i jest to  już zadanie działu HR – jest odpowiednie przygotowanie menedżera czy innej osoby przejmującej rolę „anioła stróża”, do procesu wdrażania nowego pracownika. Wiadomo bowiem, że jest to dodatkowa aktywność, niekiedy bardzo trudna do pogodzenia z codziennymi zadaniami menedżera.

Dlatego tak ważne jest uświadamianie istoty takiego działania – mówienie o przyspieszeniu procesów wdrożenia a tym samym przyspieszenia działania firmy na odpowiednim poziomie, budowaniu zespołu, wspólnym rozwijaniu organizacji i wadze tych wszystkich elementów dla całościowego funkcjonowania organizacji. Jeśli tego nie zrobimy ludzie wprowadzający nową osobę mogą mieć poczucie straty czasu i energii (bo przecież wszystkie dokumenty i informacje o firmie zostały już przekazane na etapie wdrażania z HR). Jeśli mamy do czynienia na przykład z przedsiębiorstwem produkującym przetwory owocowe, to zainwestujmy czas w pokazanie nowemu pracownikowi całego procesu produkcji, nawet wtedy, gdy jego stanowisko nie jest z nią bezpośrednio związane. To oczywiście kosztuje: pieniądze, czas i energię. Ale jest to inwestycja w budowanie tożsamości z organizacją – na zasadzie: „wiem, o niej wszystko, jak działa, co się dzieje na poszczególnych etapach, kto za co odpowiada itd. Ta organizacja jest po części moja”. Wiadomo że z takim nastawieniem, nowy pracownik raczej nieprędko zdecyduje się na zmianę pracy.

Istotne jest, by nowa osoba zawsze wiedziała, do kogo może się zwrócić po pomoc i jakie są standardy zachowań w określonych sytuacjach (np. kryzysowych). W organizacjach bardziej sformalizowanych nawet po zakończeniu procesu wprowadzania nowych pracowników na pokład firmy organizuje się dla nich specjalistyczne szkolenia, podczas których na bieżąco jest przypominana i uzupełniana wiedza na tematy związane z funkcjonowaniem w firmie.

O tym, czy proces onboardingowy jest przeprowadzony w odpowiedni sposób decyduje szereg czynników. Skuteczność mierzymy biorąc pod uwagę tempo wkraczania nowego pracownika w jego zakres obowiązków i to, jak szybko zaczyna się w nim płynnie poruszać. Żeby mieć pewność, że rozumie on standardy działania firmy, zna swoje obowiązki i praktykę ich wykonywania czy standardy funkcjonowania poszczególnych komórek organizacji, warto dać mu poczucie, że może pytać o wszystko. W ten sposób wszystkie wątpliwości będą wyjaśniane na bieżąco. Skumulowane niewiadome tworzą niepotrzebne zatory, a pracownik zamiast działać, zastanawia się, w jaki sposób wywarzyć drzwi, które przecież są już otwarte.

Podsumowując: proces wprowadzania nowych pracowników na pokład organizacji to proces złożony, wymagający od zespołu zaangażowania – tak uwagi, jak i czasu. Rolą działu HR jest takie przygotowanie gruntu pod onboarding, by przebiegał on płynnie i był jasny zarówno dla osób w organizacji nowych, jak i obecnych członków zespołu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Data publikacji:

Ekspert:

Fabryka Motywacji

Szkolenia, rekrutacja, coaching i mentoring, doradztwo HR, doradztwo biznesowe.

Autor:

Zdjęcia

Onboarding, czyli jak wdrożyć nowego pracownika
Onboarding, czyli jak wdrożyć nowego pracownika

Gazeta Samorządu i Administracji598.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

SKŁADKI ZUS

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Karol Grymuła

Ekspert w zakresie kredytów mieszkaniowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »