| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Onboarding, czyli jak wdrożyć nowego pracownika

Onboarding, czyli jak wdrożyć nowego pracownika

Proces wprowadzania nowych pracowników na pokład organizacji to proces złożony, wymagający od zespołu zaangażowania – tak uwagi, jak i czasu. Rolą działu HR jest takie przygotowanie gruntu pod onboarding, by przebiegał on płynnie i był jasny zarówno dla osób w organizacji nowych, jak i obecnych członków zespołu.

Anioł Stróż

Kolejne etapy onboardingu wymagają aktywności od pracowników konkretnych działów. W organizacjach świadomych, które ze znaczenia onboardingu zdają sobie sprawę, każdy nowy pracownik otrzymuje w pierwszym okresie funkcjonowania swojego „anioła stróża” – kogoś kto jest odpowiedzialny za przekazanie kluczowych informacji odnośnie stanowiska, konkretnych zadań i procesów, z jakimi będzie miał do czynienia. Przez pewien czas – w zależności od potrzeb – ten „anioł stróż” bierze też za nowego pracownika odpowiedzialność. W niektórych organizacjach mówi się tutaj nawet o roli mentora, którą na jakiś czas przejmuje kolega czy menedżer. Kluczową sprawą – i jest to  już zadanie działu HR – jest odpowiednie przygotowanie menedżera czy innej osoby przejmującej rolę „anioła stróża”, do procesu wdrażania nowego pracownika. Wiadomo bowiem, że jest to dodatkowa aktywność, niekiedy bardzo trudna do pogodzenia z codziennymi zadaniami menedżera.

Dlatego tak ważne jest uświadamianie istoty takiego działania – mówienie o przyspieszeniu procesów wdrożenia a tym samym przyspieszenia działania firmy na odpowiednim poziomie, budowaniu zespołu, wspólnym rozwijaniu organizacji i wadze tych wszystkich elementów dla całościowego funkcjonowania organizacji. Jeśli tego nie zrobimy ludzie wprowadzający nową osobę mogą mieć poczucie straty czasu i energii (bo przecież wszystkie dokumenty i informacje o firmie zostały już przekazane na etapie wdrażania z HR). Jeśli mamy do czynienia na przykład z przedsiębiorstwem produkującym przetwory owocowe, to zainwestujmy czas w pokazanie nowemu pracownikowi całego procesu produkcji, nawet wtedy, gdy jego stanowisko nie jest z nią bezpośrednio związane. To oczywiście kosztuje: pieniądze, czas i energię. Ale jest to inwestycja w budowanie tożsamości z organizacją – na zasadzie: „wiem, o niej wszystko, jak działa, co się dzieje na poszczególnych etapach, kto za co odpowiada itd. Ta organizacja jest po części moja”. Wiadomo że z takim nastawieniem, nowy pracownik raczej nieprędko zdecyduje się na zmianę pracy.

Istotne jest, by nowa osoba zawsze wiedziała, do kogo może się zwrócić po pomoc i jakie są standardy zachowań w określonych sytuacjach (np. kryzysowych). W organizacjach bardziej sformalizowanych nawet po zakończeniu procesu wprowadzania nowych pracowników na pokład firmy organizuje się dla nich specjalistyczne szkolenia, podczas których na bieżąco jest przypominana i uzupełniana wiedza na tematy związane z funkcjonowaniem w firmie.

O tym, czy proces onboardingowy jest przeprowadzony w odpowiedni sposób decyduje szereg czynników. Skuteczność mierzymy biorąc pod uwagę tempo wkraczania nowego pracownika w jego zakres obowiązków i to, jak szybko zaczyna się w nim płynnie poruszać. Żeby mieć pewność, że rozumie on standardy działania firmy, zna swoje obowiązki i praktykę ich wykonywania czy standardy funkcjonowania poszczególnych komórek organizacji, warto dać mu poczucie, że może pytać o wszystko. W ten sposób wszystkie wątpliwości będą wyjaśniane na bieżąco. Skumulowane niewiadome tworzą niepotrzebne zatory, a pracownik zamiast działać, zastanawia się, w jaki sposób wywarzyć drzwi, które przecież są już otwarte.

Podsumowując: proces wprowadzania nowych pracowników na pokład organizacji to proces złożony, wymagający od zespołu zaangażowania – tak uwagi, jak i czasu. Rolą działu HR jest takie przygotowanie gruntu pod onboarding, by przebiegał on płynnie i był jasny zarówno dla osób w organizacji nowych, jak i obecnych członków zespołu.

Dołącz do nas na Facebooku!

reklama

Polecamy artykuły

Data publikacji:

Ekspert:

Fabryka Motywacji

Szkolenia, rekrutacja, coaching i mentoring, doradztwo HR, doradztwo biznesowe.

Autor:

Zdjęcia

Onboarding, czyli jak wdrożyć nowego pracownika
Onboarding, czyli jak wdrożyć nowego pracownika

Koszty podatkowe – wyłączenia i ograniczenia (PDF)14.90 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna "Świeca i Wspólnicy"

Kancelaria Prawna „Świeca i Wspólnicy” Sp. k. jest podmiotem intensywnie rozwijającym się na polskim oraz międzynarodowym rynku usług prawnych. Wyróżnia się przede wszystkim postępowym działaniem, które ma na celu zapewnienie kompleksowego wsparcia prawnego oraz biznesowego zarówno dla przedsiębiorców, jak i klientów indywidualnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK