REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przestrzeń biurowa dla pracowników nowej generacji

 TRILUX Polska Sp. z o. o.
ekspert z zakresu BHP
Przestrzeń biurowa dla pracowników nowej generacji. / Fot. Fotolia
Przestrzeń biurowa dla pracowników nowej generacji. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przestrzeń biurową należy dostosować do młodych pracowników, czyli pracowników nowej generacji tzw. pokolenia Y. Przestrzeń aranżuje się tak, by sprzyjała ona nie tylko efektywnej pracy zespołowej, ale też kreowaniu niecodziennych pomysłów i zapewniała przyjemną, odprężającą atmosferę.

Nowocześnie, czyli efektywnie – przestrzeń biurowa dla pracowników nowej generacji

Postępująca rewolucja cyfrowa odmieniła schematy komunikacyjne i modele interakcji społecznych kolejnych pokoleń. W ślad za tym, w naturalnym sposób zmieniły się zasady dotyczące planowania przestrzeni, w których funkcjonują ich przedstawiciele. Obserwując układy nowoczesnych powierzchni biurowych, wyodrębnić można 4 główne kierunki w ich projektowaniu.

Autopromocja

Istnieje wiele zwrotów określających osoby urodzone między pierwszą połową lat osiemdziesiątych a początkowymi latami nowego tysiąclecia. Charakteryzując przedstawicieli „Pokolenia Y” (zwanego też „Millenialsami” czy „Net Generation”) często wspomina się o większej niż w przypadku ich rodziców lub dziadków pewności siebie oraz egocentrycznej postawie. Jednak wydaje się, że zjawiskiem, które najsilniej oddziałuje na sposób funkcjonowania tej grupy – zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym - jest dostęp do Internetu i technologii cyfrowych na niespotykaną dotąd skalę.

Z amerykańskich badań przeprowadzonych na studentach urodzonych w latach 83-92 wynika, że 97% z nich ma komputer, a 94% telefon komórkowy. Nie bez przyczyny więc grupę tę nazywa się również „digital natives” – tymi, dla których korzystanie z urządzeń cyfrowych w niemal wszystkich obszarach funkcjonowania jest czymś naturalnym a nawet niezbędnym. Dlatego świadomi zmian pracodawcy coraz częściej sięgają po rozwiązania mające wyjść naprzeciw potrzebom wkraczającego na rynek pracy Pokolenia Y.

Rekomendowany produkt: Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Otwarta przestrzeń – otwarty umysł

Do lamusa odchodzi tradycyjny podział przestrzeni, w której każdy dział pracował na przydzielonym, często odseparowanym od reszty zespołu „terytorium”. Dzisiejsze rozwiązania zakładają zastosowanie elastycznych systemów zoptymalizowanych pod kątem pracy na urządzeniach mobilnych. Przestrzeń aranżuje się tak, by sprzyjała ona nie tylko efektywnej pracy zespołowej, ale też kreowaniu niecodziennych pomysłów i zapewniała przyjemną, odprężającą atmosferę. Dlatego biura typu open space dzielone są na strefy funkcjonalne. Znaczącą rolę odgrywają również obszary rekreacyjne, które sprzyjają integracji i bywają miejscem, w którym spontanicznie rodzi się wiele wartościowych pomysłów. Bardziej uporządkowanej pracy grupowej sprzyjają natomiast strefy, w których zespół może swobodnie dyskutować nad realizowanym projektem. To, że fizycznie dzielone pokoje biurowe zastępowane są coraz częściej przez otwartą przestrzeń, nie oznacza, ze nie jest ona uporządkowana. Podział powierzchni ma jednak charakter funkcjonalny, dostosowany do pracy projektowej, a do jego osiągnięcia nie jest konieczne postawienie architektonicznych barier w postaci ścian i drzwi. – Nowoczesna organizacja przestrzeni biurowej jest dużym wyzwaniem aranżacyjnym. Po odrzuceniu fizycznych ograniczeń, rolę wyodrębnienia poszczególnych stref przejęło światło – mówi Maciej Gronert. – Znaczenie ma nie tylko zapewnienie stanowiskom roboczym warunków oświetleniowych odpowiednich dla pracy z ekranem komputera, ale również oddziaływanie światłem na samopoczucie i emocje pracowników. Temperaturą barwową różnicuje się obszary rekreacyjne i te, w których wymagana jest podwyższona koncentracja – tłumaczy ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaj pytanie na FORUM

Motywująca kolorystyka

Najnowsze rozwiązania pozwalają wystrojem wnętrza wspomagać efektywność pracowników. Jest to możliwe na przykład dzięki modyfikacji barwy światła. - Nowoczesne rozwiązania działające w technologii LED pozwalają emitować strumień odpowiadający parametrom naturalnego światła, charakterystycznego dla najjaśniejszej pory dnia, przy niewielkim zapotrzebowaniu na energię elektryczną – mówi Maciej Gronert. - Dzięki zwiększonej zawartości niebieskiej wiązki w spektrum, ograniczana jest synteza melatoniny – hormonu odpowiedzialnego za wprowadzenie organizmu w stan odprężenia i snu. Lampy wykorzystujące tę technologię pomagają wydłużyć stan podwyższonej koncentracji pracowników, nawet gdy zewnętrzne warunki oświetleniowe wpływają niekorzystnie na ich samopoczucie.

Wyniki badań naukowych sugerują również, że znaczenie dla produktywności ma kolorystyka otoczenia. Na nasze samopoczucie i koncentrację pozytywnie wpływać mają m.in odcienie niebieskiego, zielonego i czerwieni. Eksperci twierdzą, że inne barwy mogą prowadzić do zmęczenia.

Ułatwiona komunikacja

Badacze z MIT dowiedli, że kluczowym czynnikiem efektywności zespołów roboczych jest poziom energii i zaangażowania ich członków w relacje nieformalne. Przykładem może być pewne call center, w którym chcąc wykorzystać ten efekt, wprowadzono wspólne przerwy kawowe dla grup zadaniowych. Zmiana przyniosła wzrost wydajności telemarketerów o 8%. Korzyści wynikające z wdrożenia tej zasady we wszystkich oddziałach firmy, zatrudniających łącznie 25 000 ludzi, oszacowano na 15 milionów dolarów w skali roku. Nie była to jednak jedyna korzyść, bowiem pozornie niewielka zmiana doprowadziła również wzrostu satysfakcji pracowników.

Praca zdalna - przyszłość pracy biurowej

Nowoczesne biura projektowane są tak, by zwiększyć prawdopodobieństwo spontanicznych interakcji, a co za tym idzie, maksymalizować pozytywne skutki zacieśniania relacji między pracownikami. Stąd pomysł na wykorzystanie mobilnych siedzisk i stolików, które pozwalają na szybkie dostosowanie przestrzeni do potrzeb uczestników danej interakcji i wygodne prowadzenie rozmów. Większą niż dotychczas wagę przywiązuje się również do urządzania stref rekreacyjno-gastronomicznych: kuchni, kawiarenek i stołówek.

Zielono mi

Oczywistym jest, że rośliny zielone są źródłem tlenu. Jak się jednak okazuje, w przestrzeni użytkowej wykazują również inne, cenne właściwości. Naukowcy University of Washington wykazali, że roślinność umieszczona w biurze wpływa na obniżenie poziomu stresu pracowników i zwiększenie ich efektywności. Uczestnicy eksperymentu, przebywający w pomieszczeniu, gdzie znajdowały się rośliny, byli o 12% bardziej produktywni i mniej spięci niż ci, którzy pracowali w przestrzeni pozbawionej zieleni. Włączenie natury w przestrzeń biurową pozwala również obniżyć poziom hałasu oraz zminimalizować ilość drobnoustrojów chorobotwórczych i grzybów obecnych w klimatyzowanym powietrzu.

Popularność biur elastycznych

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
30 kwietnia 2024 r.: W tym terminie złóż wniosek do ZUS, jeśli chcesz zachować ciągłość wypłaty świadczenia

ZUS przyjmuje wnioski o 800 plus na okres świadczeniowy 2024/2025. Dokumenty trzeba złożyć do 30 kwietnia, żeby zachować ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego.

Jawność wynagrodzeń w Polsce. Jakie zmiany wprowadzi dyrektywa unijna od 2026 roku? Dlaczego warto wiedzieć ile zarabia kolega z pracy?

Różne badania potwierdzają, że wysokość wynagrodzenia jest dla pracowników bardzo ważna ale i tak brak widełek płacowych w ogłoszeniu o pracę zwykle nie zniechęca kandydata do wysłania aplikacji. W naszej kulturze jest często obecna zasada, że o pieniądzach się nie rozmawia. Znajduje to swój wyraz nie tylko w procesie rekrutacji, lecz także przez cały okres zatrudnienia. Jak wynika z raportu Aplikuj.pl "Czy potrafimy rozmawiać o pieniądzach z pracodawcą" z kwietnia 2024 r., ponad połowa pracowników przyznaje, że w ich miejscu nie panuje jawność wynagrodzeń. Jednak już wkrótce ma się to zmienić.

Nowy Kodeks Pracy jeszcze nie teraz - likwidacja Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Pracy

Niespełna 50 lat temu uchwalono Kodeks Pracy. To niezwykle ważny akt prawny, który reguluje prawa i obowiązki pracowników oraz pracodawców. Kodeks był wielokrotnie nowelizowany, ponieważ realia życia społeczno-gospodarczego ciągle się zmieniają. Aktualny rynek pracy nie jest już tym samym rynkiem pracy co 10 czy 20 lat temu, a tym tym bardziej 50! Jednak na ten moment nie będzie rewolucyjnych zmian w KP, ponieważ rząd postanowił znieść funkcjonowanie Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Pracy. Szkoda, tym bardziej, że powołano nowe Komisje: Komisja Kodyfikacyjna Prawa Cywilnego (KKPC), Komisja Kodyfikacyjna Prawa Karnego (KKPK), Komisje, tj: Kodyfikacyjna Prawa Rodzinnego oraz Komisja Kodyfikacyjna Ustroju Sądownictwa i Prokuratury.

Komunikat MRPiPS: 770 mln zł na dofinansowanie wynagrodzeń osób z niepełnosprawnościami

Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych oraz wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej, wspólnie z Ministerstwem Finansów proponuje zwiększyć o 15% stawki dofinansowań do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Wydatki na ten cel wyniosą 220 mln zł w 2024 r. i 550 mln zł w 2025 r.

REKLAMA

Zmiany w składce zdrowotnej - prace ruszają już w tym kwartale 2024

Zmiany w składce zdrowotnej już niedługo! Ministerstwo Finansów oraz Ministerstwo Zdrowia poinformowały, że analizy doprowadziły do jednoznacznego wniosku, że wyeliminowanie problemów wymaga wdrożenia zmiany normatywnej na poziomie ustawowym. Na teraz - zatem drugi kwartał 2024 r. przewidziane są prace nad zmianami ustaw. Wejście w życie zaproponowanych zmian w zakresie składki zdrowotnej przewidziane są na 1 stycznia 2025 r.

Pracodawca nie dokonał wpłat do PPK w terminie? Pracownik może żądać odszkodowania i odsetek!

Wpłaty na PPK - co jeśli pracodawca nie dokonał ich w terminie? Pracodawca nie może dokonać zaległych wpłat do PPK nawet na prośbę uczestnika PPK. Musi mu jednak zrekompensować spowodowaną przez siebie szkodę. Chyba, że za nieprzekazanie wpłat do PPK odpowiedzialność ponosi sam uczestnik.

50 mln zł dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe. Sytuacja jest stabilna, pewna i optymistyczna – zapewnia minister pracy

Na ostatnim posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego minister Agnieszka Dziemianowicz-Bąk poinformowała o 50 mln zł z Funduszu Pracy dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe. Szefowa MRPiPS przedstawiła także informacje o inicjatywach i działaniach podległego jej ministerstwa.

Równość wynagrodzeń kobiet i mężczyzn - zmiany w kodeksie pracy do 2026 r.

Koniec z luką płacową ze względu na płeć. Do 7 czerwca 2026 r. w Kodeksie Pracy zajdą nie małe zmiany! Już niespełna rok temu uchwalono w UE akt prawny na który czekało miliony kobiet. Mowa o dyrektywie w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości. Jednak co z tym faktem zrobiła Polska? Póki co nie wiele. Co więcej już podczas rozmowy rekrutacyjnej czy w ofercie pracy trzeba będzie określić wynagrodzenie - wreszcie będzie więc jawność i przejrzystość zarobków. Czas nagli, ponieważ państwa członkowskie zobowiązane są wprowadzić w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania dyrektywy do dnia 7 czerwca 2026 r. Mamy więc 2 lata na tą rewolucyjną zmianę na ryku pracy.

REKLAMA

Zasiłek z ZUS z powodu otyłości - to możliwe!

Otyłość to choroba przewlekła. W niektórych przypadkach otyłość może być wręcz uznana za niepełnosprawność. W związku z tym ZUS, biegli i sąd pracy mogą uznać, że z powodu otyłości przysługuje zasiłek chorobowy czy renta - ponieważ osoba otyła nie jest zdolna do świadczenia pracy. Problem otyłości w Polsce jest ogromny - choruje na nią około 9 mln osób!

Czy można mieć dwie umowy o pracę?

Wiele osób zastanawia się, czy może pracować na podstawie dwóch umów o pracę. O ile, prostą wydaje się odpowiedź na pytanie o dwie umowy na pół etatu, o tyle wątpliwości mogą powstawać przy umowach w wyższym wymiarze czasu pracy. Czy dwie umowy o pracę na pełny etat są możliwe?

REKLAMA