| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Umiejętność słuchania w pracy

Umiejętność słuchania w pracy

Umiejętność słuchania jest niezwykle ważna w zakładzie pracy. Wpływa na prawidłową komunikację międzyludzką, co ułatwia utrzymywanie dobrych relacji między podwładnymi i przełożonymi. Jak rozwijać w sobie umiejętność słuchania?

Jak być dobrym słuchaczem?

Umiejętność słuchania jest doskonałym sposobem na zjednywanie sobie ludzi. W biznesie znacznie ułatwia nam relacje z innymi ludźmi. Osoby, które są komutatywne są również przebojowe, otwarte i pewne siebie oraz potrafią zarządzać zespołem. Tak rodzą się najskuteczniejsi liderzy i pracownicy.

Cechy dobrego słuchacza:

  • Skutecznie podtrzymuje kontakt wzrokowy ze słuchaczem
  • Jest empatyczny, okazuje zainteresowanie problemem słuchacza
  • Nie krytykuje
  • Jest otwarty i życzliwy
  • Wykazuje postawę opiekuńczą i jest gotów, by pomóc
  • Jest cierpliwy i nie przerywa
  • Zapewnia werbalne i niewerbalne informacje zwrotne

Co robi kiepski słuchacz:

  • Jest niecierpliwy, przerywa wypowiedź
  • Nie podtrzymuje kontaktu wzrokowego
  • Jest rozproszony i nie skupia uwagi na rozmówcy
  • Zmienia temat, nie pozwala dokończyć wątku
  • Osądza, daje niechciane porady
  • Mówi zbyt wiele, za mało słucha

Redakcja poleca: Personel i Zarządzanie

Rozwijaj w sobie umiejętność słuchania

Nieważne na jakim etapie budowania kariery się znajdujesz. Pamiętaj, że umiejętność aktywnego słuchania może znacząco pomóc Ci w osiągnięciu sukcesu - każdy, kto myśli o rozwoju zawodowym musi wykazać się bardzo dobrymi umiejętnościami porozumiewania się w pracy. Dobre słuchanie pomaga w realizacji zadań i osiąganiu celów zawodowych. Ułatwia współpracę , koordynację działań, pomaga w rozwiązywaniu konfliktów w zespołach, dlatego opanowanie tej umiejętności jest konieczne, gdy chcemy naprawdę dobrze kogoś poznać i zrozumieć – podkreśla Małgorzata Majewska.

Zadaj pytanie na FORUM

Jak nauczyć się bycia aktywnym słuchaczem

Pamiętaj, że wszystkie umiejętności możesz przyswoić na drodze praktyki. Oto kilka pomocnych wskazówek:

  • Kontakt wzrokowy – utrzymywany od 30 do 60 procent czasu rozmowy.
  • Lekkie nachylenie ciała w stronę osoby, której słuchamy, ale bez naruszania jej obszaru prywatności.
  • Używanie zachęcających zwrotów podtrzymujących rozmowę i świadczących zarazem o pilnym słuchaniu.
  • Powstrzymywanie się od wyrażania własnej opinii przed dokładnym zrozumieniem treści komunikatu i intencji jego nadawcy.
  • Empatia, czyli próba „wejścia w skórę” partnera, postawienia się na jego miejscu, współodczuwanie, wczuwanie się w emocje przeżywane przez rozmówcę.
  • Rozumienie znaczenia body language - języka ciała (mimiki, gestów, postawy ciała).
  • Dokładna znajomość znaczenia własnego uśmiechu, aby uniknąć nieporozumień wynikających z niewłaściwego odczytania intencji przez rozmówcę (np. uśmiech może być miły, nieśmiały, zachęcający, ironiczny, sarkastyczny, raniący, ośmieszający, lekceważący).

Czy pracownicy nie darzą cię sympatią?

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Duże Odszkodowania

Kancelaria odszkodowawcza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »