| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Konflikt w pracy

Konflikt w pracy

Konflikt w pracy może polegać na sporze pomiędzy pracownikiem i pracodawcą albo pomiędzy pracownikami. Jeden i drugi rodzaj nieporozumienia negatywnie wpływa na pracę i ocenę pracodawcy. Jak utrzymywać dobre relacje w zakładzie pracy?

Niezależnie od tego, czy postępowanie prowadzi wewnętrzna, czy zewnętrzna komisja, sam przebieg wygląda podobnie. Po pierwsze następuje wyznaczenie odpowiedniego miejsca spotkań
z pracownikami (np. sala konferencyjna firmy, biuro firmy doradczej lub inne neutralne miejsce). Ustalana jest także lista osób, które złożą ustne wyjaśnienia przed komisją - są to pracownicy składający skargę, wskazani przez nich świadkowie, inni pracownicy działu lub firmy, przełożeni obwinionego dyrektora oraz on sam. Następnie przygotowywana jest pisemna lub ustna informacja na temat przebiegu postępowania wyjaśniającego oraz jego zasad (poufność, anonimowość itp.), która zostanie przekazana wszystkim pracownikom poproszonych o złożenie wyjaśnień. Kolejny krok to analiza dokumentów i materiałów dowodowych, potwierdzających lub zaprzeczających relacjom uczestników postępowania (np. wewnętrzne procedury, korespondencja mailowa między dyrektorem działu a pracownikami, bilingi połączeń, treść SMS-ów itp.). Podsumowaniem działań jest przygotowanie raportu z postępowania wyjaśniającego dla Zarządu, który musi odpowiadać na pytania, czy zarzuty wobec dyrektora działu potwierdziły się oraz czy dowody były jednoznaczne. Raport powinien koncentrować się na wyjaśnieniu faktów wskazanych w skargach pracowników wyjawianych komisji prowadzącej postępowanie z zachowaniem anonimowości

W oparciu o wnioski z raportu Zarząd firmy będzie mógł podjąć dalsze działania w stosunku do dyrektora działu. Pracodawca może zastosować odpowiednie konsekwencje prawne (np. wręczenie upomnienia lub nagany, przeniesienie na niższe stanowisko, a nawet rozwiązanie stosunku pracy w trybie zwykłym lub dyscyplinarnym) w zależności od tego, czy zarzuty pracowników potwierdziły się oraz w jakim zakresie zostały naruszone przepisy Kodeksu Pracy (np. czy dyrektor celowo dopuścił się mobbingu, czy też doszło do naruszenia zasad współżycia społecznego wynikających z niskich kompetencji interpersonalnych dyrektora).

Rywalizacja pracowników - kradzieże pomysłów

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Zdzisław Modzelewski

Doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW. Specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu podatków pośrednich, ze szczególnym uwzględnieniem podatku od towarów i usług, oraz w zakresie postępowań podatkowych i sądowo-administracyjnych związanych z podatkami pośrednimi. Zajmuje się głównie obsługą podmiotów gospodarczych z sektorów: nieruchomości, handel i dystrybucja, turystyka oraz media. Karierę zawodową rozpoczął w 1996 r., nawiązując współpracę z Instytutem Studiów Podatkowych w Warszawie. W latach 1998-2004 pracował dla firm z wielkiej czwórki. Następnie, pracował dla MMR Consulting, gdzie pełnił jednocześnie funkcję Prezesa Zarządu tej spółki. Od czerwca 2014 r. partner GWW Tax. Jest współautorem wielu publikacji książkowych, w tym m.in. czterech komentarzy do ustawy o VAT, "Leksykonu Fakturowania", a także wielu publikacji prasowych. Jest również cenionym i uznanym wykładowcą, który w czasie swojej praktyki zawodowej przeprowadził ponad tysiąc szkoleń i wykładów, w których uczestnikami byli zarówno pracownicy służb księgowych, pracownicy aparatu skarbowego, doradcy podatkowi, jak i kadra zarządzająca przedsiębiorstw odpowiedzialna za sprawy podatkowe i finansowe.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK