| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Jak komunikować wynagrodzenia?

Jak komunikować wynagrodzenia?

Komunikacja wynagrodzeń powinna stanowić jeden z obszarów prowadzonej w firmie komunikacji wewnętrznej. Aby była ona efektywna i użyteczna z punktu widzenia przedsiębiorstwa, konieczne jest przyjęcie odpowiedniej strategii komunikacji wynagrodzeń.

Kanały komunikacji

Można wykorzystać całe spektrum dostępnych kanałów, zarówno tych bezpośrednich, jak i pisemnych. Bardzo popularnym narzędziem w USA jest tzw. compensation and benefit statement. Jest to zindywidualizowany dokument ilustrujący, co organizacja zainwestowała w konkretnego pracownika. Zawiera on wszystko, co ma wartość pieniężną, nawet otrzymane przez pracownika szkolenia. Oczywiście polecane są tu także wszelkiego rodzaju nowoczesne technologie, tj. intranet, programy do wyboru świadczeń. Wybierając odpowiednie dla odbiorcy kanały, warto pamiętać, by:

  • dawały one możliwość interakcji w czasie rzeczywistym /informacja zwrotna,
  • stosowne były werbalne i niewerbalne jednocześnie,
  • pochodziły z zaufanego źródła,
  • pozwalały każdemu zapoznać się z przekazywaną treścią w dogodnym dla niego czasie i tempie,
  • były ze sobą spójne.

Wynagrodzenia kadry kierowniczej - teoria i praktyka

Kiedy komunikować wynagrodzenia?

Komunikacja wynagrodzeń powinna się odbywać bez przerwy. Pracownikom należy się stały strumień informacji, począwszy od procesu rekrutacji kandydata poprzez wdrożenie pracownika, przy okazji awansu i przeszeregowania czy przy znaczących zmianach w życiu prywatnym pracownika, np. małżeństwo, macierzyństwo/ojcostwo, czy przekroczenie określonego wieku. Na przykład osoby około 30. roku życia zakładają rodzinę i mogą nie być świadomi możliwości skorzystania ze świadczeń rodzinnych. Nie należy zapominać także o:

  • pracownikach zatrudnionych od dłuższego czasu na tym samym stanowisku; mogą nie rozumieć, dlaczego ich wynagrodzenie nie może być na tym stanowisku wyższe niż maksimum określone dla widełek),
  • obecnych pracownikach, którzy zastanawiają się, dlaczego nowi pracownicy mogą zarabiać więcej,
  • nowych pracownikach, którzy zastanawiają się, dlaczego ich wynagrodzenie nie zgadza się ze średnim wynagrodzeniem dla stanowiska, jakie wskazuje internet,
  • menedżerach, którzy chcą wynagradzać pracowników poza wyznaczonymi granicami w ramach struktury wynagrodzeń.

Mierzenie sukcesu

Pracownicy żyją w obliczu nadmiaru informacji. Wiadomości, jakie dostają, wymagają stałego ich wzmacniania przez różne kanały. Organizacje muszą sprawdzić, czy pracownicy rozumieją i uznają daną wiadomość, aby upewnić się, że ona do nich dotarła i została właściwie zinterpretowana. Należy pamiętać o postawionych celach komunikacji wynagrodzeń i mierzyć stopień ich realizacji, wykorzystując narzędzia, takie jak: grupy fokusowe, wywiady indywidualne, badania i wskaźniki komunikacyjne.

Negocjacje wysokości wynagrodzenia

reklama

Autor:

Partner zarządzający w Exellon, konsultantka, interim menedżer i trenerka HR, doktorantka w SGH oraz wykładowca na wyższych uczelniach, ewelina.rypina-cywinska@exellon.pl

Źródło:

Personel i Zarządzanie

Zdjęcia

Jak komunikować wynagrodzenia? / Fot. Fotolia
Jak komunikować wynagrodzenia? / Fot. Fotolia

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Biuro rachunkowe PROGRES s.c.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »