| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Jak powinno wyglądać przywitanie i uścisk dłoni?

Jak powinno wyglądać przywitanie i uścisk dłoni?

W kontaktach biznesowych oraz komunikacji między pracownikiem a pracodawcą bardzo ważne znaczenie ma pierwsze wrażenie. Jak powinno wyglądać prawidłowe przywitanie i uścisk dłoni? Na co należy zwrócić uwagę?

Joanna Kuzub (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)

Pierwszeństwo w przywitaniu

Pierwszeństwo w przywitaniu zależy od wielu czynników. Zgodnie z zasadami wchodzący do pomieszczenia - pokoju czy biura, w którym już znajdują się współpracownicy, jako pierwszy powinien się przywitać z osobami, które już tam są. Inaczej zaś przedstawia się sytuacja, gdy do spotkania dochodzi na korytarzu, tu pierwszeństwo w przywitaniu leży po stronie tego, który szybciej zauważy drugą osobę. Grzeczniej jest jednak, zgodnie z zasadami etykiety, jeśli jedna osoba wita się jako pierwsza z grupą, idąca ze stojącą, pracownik z pracodawcą, młodszy ze starszym i oczywiście mężczyzna jako pierwszy kłania się kobiecie.

Onboarding czyli powitanie nowego pracownika

Uścisk dłoni – kto pierwszy?

W przypadku przywitania z podaniem ręki w firmie zasada płci nie obowiązuje. Sytuacja wygląda odwrotnie niż w przypadku pozdrawiania, tu rękę wyciąga pierwszy ten, kto piastuje wyższe stanowisko. W związku z tym szefowa pierwsza powinna wyciągnąć rękę do pracownika-mężczyzny. Jeśli stanowiska zajmowane przez osoby witające się są takie same, to pierwsza rękę wyciąga kobieta, o ile oczywiście jedną z osób witających się jest kobieta. W przypadku osób reprezentujących tę samą płeć, rękę jako pierwsza powinna wyciągnąć osoba starsza.

Sukces to kwestia relacji międzyludzkich, cz. I

Przy powitaniu nie tylko pierwszeństwo w podaniu dłoni ma znaczenie. Sposób jej podania również jest ważny. Dłoń w kierunku drugiej osoby należy wyciągnąć energicznie i śmiało – nie może być wiotka. Witając się, należy patrzeć drugiej osobie w oczy. Najlepszy uścisk to uścisk umiarkowany. Zbyt słaby może być odbierany jako słabość, zaś zbyt mocny - jako nadmierna pewność siebie. Dłoń należy podać wyprostowaną z kciukiem uniesionym pod kątem około 45 stopni. Rękę należy ściskać nie dłużej niż przez dwie, trzy sekundy.

W relacjach biznesowych kobiety, tak jak i mężczyźni, powinny przy powitaniu wstać z miejsca. Dłoni nie można również podawać przez biurko lub stół. Należy wyjść  zza odgradzających mebli.

W trakcie dnia spotykając się w pracy kilkakrotnie, bezzasadnym jest mówienie sobie po raz kolejny z rzędu „dzień dobry” lub „hej”. Warto jednak nie przechodzić obok siebie obojętnie. W tej sytuacji optymalnym rozwiązaniem może być lekkie skinienie głowy lub uśmiech.

Zadaj pytanie na FORUM

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Aneta Juszczuk

Coach

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »