| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Badanie Opinii Pracowników - między redukcją kosztów a utrzymaniem motywacji

Badanie Opinii Pracowników - między redukcją kosztów a utrzymaniem motywacji

Badanie Opinii Pracowników jest narzędziem dialogu pomiędzy pracodawcą a pracownikami. Dialog ten jest niezbędny dla utrzymania dobrej kondycji firmy.

Agnieszka Syguła, Starszy konsultant w Zespole Doradztwa HRM partners SA, agnieszka.sygula@hrmpartners.pl

Siła dialogu

Szukając oszczędności w trudnej sytuacji, firmy chcą trafnych decyzji, które nie tylko pozwolą zareagować doraźnie, ale także przyniosą korzyści w długiej perspektywie. Bez względu na branżę czy wielkość firmy, najważniejszy jej kapitał stanowią pracownicy i warto pokierować zmianami w taki sposób, aby utrzymać sprawdzoną załogę.

Podejmowanie otwartego dialogu z pracownikami stanowi jeden z najważniejszych elementów decydujących o tym, że będą oni gotowi angażować się i podejmować dodatkowy wysiłek na rzecz pracodawcy. Nieodzownym narzędziem takiego dialogu jest badanie opinii pracowników.

Precyzyjna diagnoza

Motywacje do przeprowadzenia Badania mogą być różne, zazwyczaj oscylują wokół dwóch powiązanych ze sobą zagadnień:

  • redukcji kosztów;
  • utrzymania motywacji pracowników.

Dzięki precyzyjnej diagnozie oczekiwań i opinii, możliwe jest uzyskanie informacji pomocnych w osiągnięciu obydwu powyższych celów. Poznanie zdania pracowników pozwala nakreślić mapy mocnych i słabych stron aktualnie funkcjonujących rozwiązań ZZL dzięki odpowiedziom na pytania o to, jakie obszary są kluczowe dla pracowników i jak są one oceniane. Często nie trzeba wielkich nakładów, aby podnieść jakość pracy, trzeba jednak dokładnie poznać miejsce, w którym konieczna jest interwencja.

Polecamy serwis: Motywowanie

Jeśli ciąć, to z głową

Oczywiste jest, że nie wszystkie działania można ograniczyć do usprawnień interpersonalnych. Cięcia kosztów są nieuniknione, warto więc przeprowadzać je mądrze. Z naszych doświadczeń projektowych wynika, że firmy często dysponują nieefektywnymi systemami motywacyjnymi, ponieważ środki lokowane są w świadczenia, które dla pracowników są średnio lub mało atrakcyjne. W tej sytuacji kluczowe staje się przekształcenie aktualnie funkcjonującego systemu płacowego tak, aby był on jednocześnie rentowny i spełniał swoją funkcję motywacyjną. Nieodzowne w tej sytuacji staje się odpowiednio zaprojektowane i przeprowadzone badanie, które pozwoli na ustalenie, jak optymalnie lokować dostępne środki.

Drugą zaletą wykorzystania badania opinii w tych okolicznościach, jest możliwość zadania pracownikom pytania „Z których świadczeń bylibyście skłonni zrezygnować, jeśli zajdzie taka konieczność?”. Preferencje w tej kwestii różnią się pomiędzy stanowiskami, branżami, firmami. 

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Kietlińska

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »