| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > W jaki sposób trafnie argumentować?

W jaki sposób trafnie argumentować?

Za kilka dni czeka mnie kluczowa prezentacja przed zarządem. Muszę przekonać go, że inwestowanie w rozwój pracowników przyniesie organizacji korzyści. Wiem, że kluczem do sukcesu będzie trafna argumentacja. Jak powinnam się przygotować i jak skonstruować swoją wypowiedź, by odnieść sukces?

Używaj właściwych słów

Kolejnym aspektem w przekonywaniu jest język, a w zasadzie słowa i sposób, w jaki ich używamy podczas przekonywania. Należy pamiętać, aby dostosować język do swojego rozmówcy. Nie chodzi o to, aby trudnym słowem dodać rangi naszym argumentom, tylko o to, aby odbiorca dobrze zrozumiał, co masz na myśli. Używaj języka prostego, żywego, opisowego. Korzystaj z przykładów, statystyk, dowodów, a także z poczucia humoru.

Nie zapomnij o intonacji. Ton głosu to Twój kolejny oręż w przekonywaniu. Mów spokojnie, wyraźnie, zaznaczaj ważne kwestie tonem głosu. Głos powinien odzwierciedlać Twoje zaangażowanie. To dlatego trudno nam przekonywać ludzi do spraw, do których sami nie mamy przekonania. Zdradzi nas właśnie między innymi ton głosu. Dlatego zadbaj o to, aby zdradzał właściwe emocje.

Panuj nad emocjami

I tak doszliśmy do kolejnego elementu – emocji. Ludzie – w większości przypadków – podejmują decyzje emocjonalnie, a nie racjonalnie. Dlatego argumentacja powinna również uwzględniać zaangażowanie emocjonalne. Ty i Twoja wypowiedź powinniście stanowić jedność. Angażuj w przekonywanie emocje swoje i rozmówcy. Jednak nigdy nie daj się wyprowadzić z równowagi. Jeśli napotykasz opór ze strony rozmówcy, wówczas często pojawia się zdenerwowanie, a ono będzie rozpraszało. Nie walcz, tylko dopytuj o szczegóły i rozwiewaj wątpliwości. Nie możesz się dać wyprowadzić z równowagi, bo wówczas stosujemy presję. Rozmówca odda nam dokładnie to samo. Emocje mają być Twoim sprzymierzeńcem, masz budować pozytywne emocje rozmowy – przecież masz rozwiązanie problemu, do którego przekonujesz.

Zadbaj o dobry wizerunek

W argumentacji ważny jest wizerunek osoby argumentującej. Sam zastanów się, jakim osobom ludzie chętnie ufają i są skłonni przychylać się do ich argumentacji? Wizerunek swój budujesz każdego dnia. Jeżeli przekonujesz współpracowników, to bądź świadom, że pamiętają oni Twoje dotychczasowe dokonania. Wiarygodność buduje się długo, natomiast traci się szybko i wówczas trudno ją odbudować. Bądź dobrze przygotowany – zwłaszcza do pytań i wątpliwości. Jeśli cytujesz dane, musisz wiedzieć, skąd je zaczerpnąłeś i jak autor doszedł do tych danych. Jeżeli cytujesz pewne teorie, warto wiedzieć o nich trochę więcej, a nie wybierać z nich tylko korzystne dla siebie fragmenty. Krótko mówiąc – musisz wiedzieć, o czym mówisz.

W przekonywaniu nie chodzi o to, aby udowodnić za wszelką cenę, że masz rację, lecz o to, aby Twój rozmówca sam doszedł do wniosku, że Ty masz rację. Bywa, że do tego wniosku nie dochodzi w trakcie rozmowy, ale dopiero po pewnym czasie. Dlatego niektórym trzeba dać czas, aby „przepracowali” informacje, które usłyszeli. Mniej siły – więcej finezji, a sukces masz w kieszeni.

reklama

Autor:

starszy konsultant w Kontekst HR International Group

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWiLP)

Organizacja zrzeszająca firmy leasingowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »