| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Dlaczego szefowie nie zachowują się asertywnie?

Dlaczego szefowie nie zachowują się asertywnie?

Podczas oceny rocznej postawiono mi zadanie rozwojowe. Mam stać się bardziej asertywnym menedżerem. Co to dokładnie oznacza i co zyskam, będąc asertywnym?

Wokół pojęcia asertywności narosło sporo nieporozumień. Najważniejsze z nich to przekonanie, że asertywność to sztuka odmawiania oraz założenie, że asertywny menedżer zawsze powinien tak się zachowywać.

Nieporozumienia te powodują, że wielu szefów ma fałszywe wyobrażenie, co to znaczy być asertywnym lub obawia się takiej postawy. Jeżeli są przekonani, że asertywność to jedynie sztuka mówienia „nie”, to widzą niewiele jej zastosowań. Tymczasem jest to zaledwie jeden z wielu przejawów asertywności. Przeświadczenie, że zawsze należy tak się zachowywać, może budzić zrozumiałe obawy. Łatwo sobie wyobrazić wiele sytuacji, kiedy postawienie na asertywność przyniesie więcej strat niż korzyści, ponieważ wielu współpracowników nie zniesie takiego zachowania. Często też lepiej odpuścić niż obstawać przy swoim w wielu sytuacjach w relacji z kontrahentami, własnymi przełożonymi czy współpracownikami, a nawet podwładnymi. Na szczęście asertywność nie jest przymusem. Osoba asertywna może się tak zachować, ale może też wybrać inną drogę.

Wzajemna nauka

Asertywny szef jasno mówi, co się z nim dzieje i czego oczekuje od innych. Jednocześnie robi to w sposób stanowczy, lecz z szacunkiem do rozmówcy i bez agresji. Takiego samego zachowania oczekuje od współpracowników i podwładnych. Po jakimś czasie jego podwładni uczą się tak odnosić wzajemnie do siebie i swojego zwierzchnika. W tak kierowanym zespole jego członkowie potrafią:

  • mówić o swoich wadach i zaletach,
  • przyznawać się do błędów i przepraszać,
  • wyrażać uczucia, jakie żywią do innych,
  • prosić o coś,
  • odmawiać, stawiać granice kolegom i klientom,
  • przyjmować i dawać komplementy,
  • przyjmować krytykę i negatywne oceny,
  • kończyć trudne sprawy, rozmowy, zamiast pozostawiać je niezałatwionymi,
  • reagować na trudne sprawy innych.

Cztery zachowania

Skoro już wiemy, co to jest asertywność, warto zastanowić się, z jakiego powodu nie zawsze zachowujemy się asertywnie. Istnieją cztery sposoby zachowania: agresja, unikanie, manipulacja i asertywność. Dwa pierwsze są wrodzone. Tak jak zwierzęta możemy kogoś zaatakować lub uciec. Można wdać się w kłótnię ze współpracownikiem lub w milczeniu wysłuchać tyrady zdenerwowanego przełożonego i nie podejmować z nim dyskusji. Manipulacja i asertywność są wyuczone, nie urodziliśmy się z nimi, lecz nauczyliśmy się tak zachowywać. Opanowaliśmy tę sztukę świadomie, ćwicząc te umiejętności, lub nieświadomie, poprzez naśladowanie osób w naszym otoczeniu. Osoby asertywne mają większy wybór. Mogą wybrać atak lub ucieczkę, mogą też spróbować trzeciej drogi. Szefowie, którzy nie potrafią być asertywni są „skazani” na bycie agresywnym lub uległym, lub też mogą manipulować. Ponieważ to ostatnie zachowanie nigdy nie popłaca, a agresja lub unikanie często nie załatwiają sprawy, asertywność staje się atrakcyjną alternatywą.

Szefowie wybierają określone zachowanie z konkretnych przyczyn. Często zachowywaliby się inaczej, gdyby zdawali sobie sprawę z konsekwencji swojej postawy.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Effect

Kancelaria zajmuje się obsługą prawną firm i osób prywatnych, a w szczególności windykacją należności i dochodzeniem odszkodowań powypadkowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »