| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Klimat porozumienia, czyli rola menedżera w procesie komunikacji w firmie

Klimat porozumienia, czyli rola menedżera w procesie komunikacji w firmie

Komunikacja to społeczna konieczność. Dzięki komunikowaniu się ludzie realizują działania o bardzo złożonej strukturze. Komunikując się, określają i kreują otaczającą ich rzeczywistość społeczną – podejmują, realizują i koordynują własne działania z działaniami innych ludzi. Wypełniają społeczne rytuały, zaspokajają własne potrzeby emocjonalne, a także wyjaśniają sens dokonanych i podjętych działań własnych i cudzych.

Odpowiedź na pytanie, co będziemy komunikować, związana jest z treścią komunikatu, jego przedmiotem, stopniem szczegółowości, poziomem, ale także punktem widzenia problemu i tego, jakie jest zdanie przekazującego komunikat. Ważne jest, czy komunikat dotyczy pracy lub wykonywanych zadań – ten wymaga bowiem bezpośredniego komunikowania. W przypadku informacji dotyczących organizacji i jej funkcjonowania należy skorzystać z narad i wniosków pracowniczych. Jeśli zaś komunikat jest integrujący, można skorzystać z gazetki zakładowej, w przypadku porządkowego – właściwa będzie tablica ogłoszeń.

● Jak będziemy się komunikować i jakimi środkami się posłużymy? – to bardzo istotne, gdyż przygotowanie właściwego komunikatu jest najważniejszym krokiem w kierunku dobrej komunikacji. Można wykorzystać: formy ustne (w cztery oczy, spotkania na posiedzeniach), pisemne (list, notatki, e-maile, sprawozdania, zawiadomienia na tablicach ogłoszeń) lub wizualne (prezentacje, wykresy, schematy, filmy, fotografie).

Poszukując odpowiedniej formy wypowiedzi, należy zwrócić uwagę na preferencje odbiorców. O formie komunikatu decyduje także jego znaczenie dla funkcjonowania organizacji, gdyż jeden będzie miał znaczenie fundamentalne, a inny dużo mniejsze. Istotny jest także kanał przekazu, który powinien być dostosowany do treści, zasięgu i formy komunikatu, a tu ważne jest to, by informacja nie uległa zniekształceniu, co może spowodować efekt odmienny od założonego. Istotne jest również to, czy do przekazania komunikatu zastosujemy formę ustną czy też pisemną. Forma ustna będzie skuteczna, gdy dobrze ją zaplanujemy, przeprowadzimy w przyjaznej atmosferze i w niewielkim gronie. Forma pisemna będzie odpowiednia, gdy trzeba przekazać dużą liczbę informacji za jednym razem. Pozwoli to zapoznać się z treścią przekazu w czasie i okolicznościach dla każdego najbardziej odpowiednich.

Feedback dla szefa

Ważną rolę w procesie komunikacji w organizacji odgrywa również sam menedżer, jego pozycja w hierarchii organizacyjnej, ale także język, jakim się posługuje, zachowanie i mowa jego ciała. Na jego zachowanie w procesie komunikacji wpływa samo stanowisko, jakie zajmuje, stanowisko jego odbiorcy, ale także otoczenie, w jakim pracuje (np. luksusowe biuro, pokój biurowy z licznymi biurkami, hala produkcyjna), czy podwładni są ubrani w garnitury czy też kombinezony. Dlatego, by komunikacja była efektywna, ważne jest dostosowanie się do odbiorców zarówno w formie, miejscu, jak i sposobie przekazu komunikatu.

To, jak podwładni odbierają komunikaty wysyłane przez menedżera, wpływa także na sposób, w jaki traktują zadanie, które wykonują. Gdy wiedzą, jak wysokie znaczenie ma ich praca dla funkcjonowania organizacji, z pewnością będą bardziej zmotywowani, podwyższy się jakość ich pracy. Jeśli zaś będą mieli poczucie, że ich praca nie ma znaczenia, znacznie obniży się poziom ich pracy, ale także zdecydowanie zostanie zakłócona efektywność procesu komunikacji między nimi a menedżerem.

Menedżer, aby mógł być skuteczny w swym komunikowaniu, musi być zgodny w tym, co komunikuje, z tym, co czyni. Brak zgodności całkowicie podważa jego wiarygodność, a co za tym idzie – także efektywność jego komunikatów, mimo że będą miały doskonałą formę.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Inventage

Inventage jest międzynarodową firmą specjalizującą się w optymalizacji kosztów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »