| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Wykorzystanie nowoczesnego intranetu w organizacji

Wykorzystanie nowoczesnego intranetu w organizacji

Portal intranetowy to podstawowe narzędzie pracy dla większości dużych firm i organizacji. Firmy wdrażające rozwiązania intranetowe wskazują, że właściwe wykorzystywanie intranetu generuje oszczędności rzędu nawet kilku tysięcy złotych rocznie na każdego pracownika oraz znacząco skraca czas poszukiwania informacji.

Dobrze zaprojektowany intranet powinien nie tylko ułatwiać pracownikom dostęp do poszukiwanych informacji, lecz także umiejętnie przekazywać im informacje, po które sami sięgają niechętnie. Z drugiej strony, powinien być dla zarządu znaczącym źródłem informacji o sytuacji w firmie.

Otwartość komunikacji

Intranet powinien zapewniać dwustronny, otwarty przepływ informacji, aby mógł spełniać optymalnie swoje funkcje informacyjne. Firma powinna być przygotowana na słuchanie pracowników – również na krytykę z ich strony. Przyzwolenie na swobodne wypowiedzi w intranecie pozwala na wcześniejsze lokalizowanie potencjalnie konfliktowych sytuacji i czyni firmę odporniejszą na kryzysy pracownicze.

Najsilniej otwartość komunikacji w firmach manifestowana jest przez implementowanie narzędzi social media do portali intranetowych. Blogi, czaty, galerie zdjęć, fora to już stałe elementy krajobrazu komunikacji wewnętrznej w Polsce. Jednym z ciekawszych przykładów użycia social media na polskim rynku jest portal społecznościowy „Małe Piwo” pracowników Kompanii Piwowarskiej, zwycięzca zeszłorocznej edycji konkursu INTERNALE w kategorii „Najlepszy projekt komunikacji wewnętrznej”. „Małe Piwo” to konta prawie 2 tys. użytkowników, z których każdy posiada swój własny profil. Do portalu pracownicy logują się za pomocą internetu – może być więc używany zarówno w miejscu pracy, jak i poza nim.

UWAGA

Funkcje ostrzegawcze mogą spełniać nie tylko wpisy na forum pracowników, lecz także całościowo monitorowana ich aktywność w intranecie. Zdarzało się już, że zarząd przedsiębiorstwa, wyłącznie na podstawie statystyk pobierania przez pracowników z intranetu określonych dokumentów, wnioskował o zbliżającej się sytuacji kryzysowej wśród załogi.

Portal daje możliwość bliskiego kontaktu z czołowymi przedstawicielami kadry zarządzającej – np. przez organizowane czaty czy śledzenie prowadzonych przez nich blogów, w tym np. video-bloga dyrektora generalnego Kompanii Piwowarskiej – Gary’ego Haigha, w którym komentuje on wydarzenia w firmie, nastroje w grupie SABMiller, ale także opowiada o planach na wakacje czy o swoich futbolowych sympatiach. Dzięki możliwości swobodnych komentarzy, jaką daje portal, każdy z pracowników może wymienić z dyrektorem swoje opinie na różne tematy.

 Portal daje nam dużą wiedzę o nastrojach naszych pracowników, pozwala rozładowywać napięcia, wyjaśniać różne kwestie, które budzą ich wątpliwości. Jednocześnie jest świetnym narzędziem integracyjnym. Przy czym integracja odbywa się oddolnie – poprzez naturalnych liderów społeczności. Najlepszym tego przykładem jest na naszym portalu grupa tematyczna poświęcona piłce nożnej, w ramach której jeden z naszych pracowników na własną rękę organizuje konkursy, pracownicy dyskutują o meczach i formują zespoły do ogólnofirmowego turnieju piłkarskiego, który został reanimowany właśnie dzięki tej społeczności – mówi Wojciech Mrugalski, kierownik ds. komunikacji w Kompanii Piwowarskiej.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Aneta Słodzińska - Wawrzonek

Prawnik specjalizujący się w prawie zamówień publicznych, prawie cywilnym i rodzinnym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »