| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Wykorzystanie nowoczesnego intranetu w organizacji

Wykorzystanie nowoczesnego intranetu w organizacji

Portal intranetowy to podstawowe narzędzie pracy dla większości dużych firm i organizacji. Firmy wdrażające rozwiązania intranetowe wskazują, że właściwe wykorzystywanie intranetu generuje oszczędności rzędu nawet kilku tysięcy złotych rocznie na każdego pracownika oraz znacząco skraca czas poszukiwania informacji.

W dystrybucji pewnej części informacji do pracowników niezbędny jest spryt i umiejętne wykorzystanie kontekstu. W zastosowaniach znanych z marketingu internetowego reklamy kontekstowe wpisują się w zawartość przeglądanej w danym momencie strony internetowej. W intranecie wybór kontekstu dla przekazywanej informacji jest sprawą bardziej skomplikowaną.

UWAGA

Aby efektywnie przekazać informacje, których pracownik nie postrzega jako niezbędnych do bieżącego działania, a w szerszej perspektywie ich skuteczne przekazanie jest ważne dla firmy, umieszcza się je w kontekście tych aplikacji, które są używane przez pracownika często i chętnie bądź rutynowo.

I tak na przykład w siedzibie jednej z polskich firm rynku mediów umieszczona jest kamera, która przekazuje do intranetu obraz natężenia ruchu w firmowej stołówce. Urządzenie jest bardzo przydatne, ponieważ pozwala pracownikom unikać największego natężenia ruchu i długiego oczekiwania na lunch – dzięki czemu unikają oni frustracji, a pracodawca nie musi się martwić, że pracownicy tracą czas przeznaczony na pracę. Jest to miejsce, do którego pracownicy zaglądają bardzo często, gdy nadchodzi czas posiłku. Pracodawca wykorzystuje ten fakt i razem z podglądem stołówki pracownicy otrzymują również informacje poświęcone strategii firmy. Podobnie świetnym miejscem w intranecie na przekazywanie trudniej przyswajalnych przez pracowników informacji jest w wielu firmach intranetowy formularz elektronicznego wniosku urlopowego. Obok formularza pracownik często znajdzie informacje o szkoleniach, linki do wartych przeczytania artykułów, informacje o sukcesach firmy, o nowych procedurach etc. Dobrym miejscem na dotarcie do pracowników są również te miejsca w intranecie, które odwiedzane są przez nich rutynowo w ramach ich obowiązków służbowych. Na przykład jedna z firm z branży spożywczej umieszcza obok formularza codziennego raportu handlowego, który pracownik działu sprzedaży obowiązkowo musi przygotować, badania rynku na temat nowych produktów.

– Umiejętne zamieszczenie informacji np. o misji naszej firmy wśród atrakcyjnych dla pracownika treści portalu intranetowego zapewnia znacznie większą skuteczność niż analogiczna informacja przesłana mu za pomocą newslettera.

Bardzo ważne jest, aby wykorzystywać te rejony intranetu, które są najatrakcyjniejsze dla pracownika i jednocześnie nie czynić ich zbyt łatwo dostępnymi. Przykładem może być pewna firma branży dystrybucyjnej, która kalkuluje premie miesięczne swoich pracowników na podstawie wyników sprzedaży. Pracownicy w naturalny sposób są bardzo zainteresowani wynikami, gdyż od nich zależy wysokość wypłaty. Początkowo wyniki te umieszczono na głównej stronie. Rychło jednak okazało się, że znacznie lepiej wykorzystać ich atrakcyjność, aby przyciągnąć uwagę pracowników do informacji poświęconych standardom obsługi klienta. Z czasem wprowadzono również kontekst rotacyjny – bardziej wyrafinowaną formę wykorzystania zainteresowania pracowników poszczególnymi treściami w intranecie, w której zmieniają one swoje położenie. Ten rodzaj zarządzania informacją wymaga jednak szczególnych zabiegów – pracownik nie może bowiem mieć poczucia frustracji, że nagle dana informacja stała się trudno dostępna. Takie działania stosuje się tylko w dojrzałych, „okrzepłych” intranetach.

Jak widać, zarządzanie zasobami ludzkimi w obliczu rozwoju technologii intranetowych wymaga coraz większej interdyscyplinarności. Potrzebna jest świadomość specyfiki komunikowania się z pracownikami w środowisku social media, umiejętność doboru nowoczesnych narzędzi informatycznych, a także nowe rozwiązania w zakresie kształtowania ścieżki rozwoju pracownika, uwzględniające takie zmienne, jak np. ilość i jakość zgłaszanych przez niego pomysłów.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Łatwe podatki

Portal „Łatwe podatki” pozwala zrozumieć trudne zagadnienia związane z podatkami (takimi jak np. VAT, CIT czy PIT) w sposób stosunkowo przystępny, podparty ciekawymi przykładami.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »