| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Czy można pracowników uczynić rzecznikami firmy w sieci?

Czy można pracowników uczynić rzecznikami firmy w sieci?

Użytkownicy mediów społecznościowych nieraz zetknęli się z sytuacją, gdy któryś ze znajomych ich znajomych w zbyt nachalny sposób wychwalał produkty czy usługi jakiejś firmy. Takie zachowania traktujemy na ogół jako spam, czyli kryptoreklamowe śmiecie. Podobnie może stać się z promowaniem firmy jako dobrego pracodawcy.

Anita Wojtaś-Jakubowska

dyrektor strategii w agencji social media Ostryga

Social media nie dla każdego

Istnieją trzy kluczowe czynniki, które warto rozważyć, zanim firma rozpocznie działania employer branding w social media. Po pierwsze, wejście marki w social media powinno być spójnym, całościowym działaniem, nie tylko w kontekście kandydatów do pracy. To ważna decyzja, bowiem komunikacja w social media wymaga od firm pełnej otwartości komunikacyjnej, transparentności, interakcji i szybkiego reagowania. Wchodząc w social media, składamy deklarację wszystkim, z którymi będziemy za ich pośrednictwem rozmawiać, że podejmiemy się nawet najtrudniejszego tematu, odpowiemy na każde pytanie i nie wycofamy się z raz podjętej decyzji. Jeśli dział HR nie może liczyć na wsparcie działu PR czy komunikacji i podejmuje decyzję o wejściu w social media, radziłabym wstrzymać się z decyzją.

Drugi czynnik to grupa docelowa. Najbardziej aktywną w social media grupą jest pokolenie Y – osoby w wieku 18–30 lat, zwane pokoleniem klapek i iPodów. To osoby, które korzystają z internetu i nowych technologii w każdym aspekcie życia i są najliczniejszą grupą w wielu serwisach społecznościowych. Warto więc myśleć o działaniach w social media, jeśli młode osoby – głównie studenci i absolwenci – są istotną dla firmy grupą docelową kandydatów.

Po trzecie, trzeba pamiętać, że media społecznościowe to nie kolejny kanał komunikacji, w którym wystarczy kopiować treści z innych, ogólnodostępnych kanałów. Do poprawnego prowadzenia działań w social media potrzeba jest znajomość ich specyfiki. W social media istotna jest otwartość, zaangażowanie i personalizacja. Otwartość oznacza prowadzenie z użytkownikiem komunikacji dwustronnej i dostępność w naturalnym miejscach aktywności grupy docelowej (np. na Facebooku czy na blogach). Zaangażowanie to budowanie takiej interakcji z użytkownikiem, która zachęci go do aktywności. Personalizacja – traktowanie użytkowników w social media nie jak bezimiennej masy, tylko konkretnych, znanych z nazwiska osób i dostosowywanie do nich przekazu. Jeśli firma nie jest na to gotowa lub nie dysponuje zasobami niezbędnymi do prowadzenia tego rodzaju działań, social media mogą bardziej zaszkodzić niż pomóc.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Gajewska – Cygan

Właścicielka i dyrektor zarządzającym w Grupie Tempo

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »