| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Czy można pracowników uczynić rzecznikami firmy w sieci?

Czy można pracowników uczynić rzecznikami firmy w sieci?

Użytkownicy mediów społecznościowych nieraz zetknęli się z sytuacją, gdy któryś ze znajomych ich znajomych w zbyt nachalny sposób wychwalał produkty czy usługi jakiejś firmy. Takie zachowania traktujemy na ogół jako spam, czyli kryptoreklamowe śmiecie. Podobnie może stać się z promowaniem firmy jako dobrego pracodawcy.

Adam Stolarzewicz

dyrektor Departamentu Rekrutacji i Szkoleń BRE Bank SA

Fałszywy PR szkodzi wizerunkowi firmy

Prawdziwa siła najlepszych organizacji tkwi w umiejętności stworzenia warunków, w których pracownikom chce się chcieć więcej, chce się przekraczać codziennie swoje możliwości, stawiać coraz wyżej poprzeczkę, ale przede wszystkim utożsamiać się z firmą i dobrze o niej mówić. Ich spełnienie, zaangażowanie, przywiązanie do pracy ma bardzo praktyczny wymiar – są oni naturalnymi ambasadorami swoich pracodawców i ich produktów.

I tu ważny jest ten akcent na słowo „naturalnymi”, a nie przymuszonymi ambasadorami. Marzeniem każdego pracodawcy są pracownicy, którzy, utożsamiając się z firmą, jej wartościami, mają poczucie dumy i przynależności do organizacji – przenoszą to dobrowolnie na płaszczyznę prywatną. Takim przykładem mogą być pozytywne wpisy na przykład na prywatnych kontach pracowników na Facebooku czy innych mediach społecznościowych. A pozytywna rekomendacja insidera ma zawsze największą wartość, bo jest podparta faktyczną wiedzą na temat „kuchni” pracy w danym miejscu, okoliczności produkcji jej towarów czy usług.

Niewyobrażalne dla nas są praktyki wymuszania czy jakakolwiek sztuczna ingerencja w tego typu fałszywy PR firmy i wymuszanie na pracownikach pieśni pochwalnych o pracodawcy z ich prywatnych kont. Tego typu działania są podszyte fałszem i mogą przynieść negatywne skutki, a co za tym idzie, uszczerbek na wizerunku firmy. Wierzę, że wizerunek firmy promowany na zewnątrz musi bezsprzecznie być spójny z działaniami i ofertą, jaką firma proponuje swoim pracownikom.

Działania firmy powinny koncentrować się na tym, co zrobić, by stać się pracodawcą pożądanym, pierwszego wyboru – jak zmienić firmę, by ludziom chciało się chcieć i by czuli się w niej dobrze, czyli działali efektywnie i odnosili sukcesy. Jeśli ta sfera nie zostanie odpowiednio zaadresowana – na nic zdadzą się pozorowane działania wizerunkowe. Ale praca nad tym, by być pracodawcą pierwszego wyboru, leży u podstaw i musi iść co najmniej dwutorowo. Zaczyna się ona od pierwszych chwil budowania relacji z pracownikiem, czyli już w procesie rekrutacji. Duży wysiłek wkładamy właśnie w ten proces, by upewnić się, że jesteśmy – kandydat i organizacja – dla siebie stworzeni, nadajemy na tych samych falach, czyli podzielamy te same wartości, mamy podobne aspiracje, sposoby osiągania celu. Udana rekrutacja to dopiero początek wspólnej – oby jak najdłuższej! – podróży.

To, czy jest ona dla obu stron wyprawą życia, zależy od wielu niewiadomych. Czy uda się podtrzymać entuzjazm i zaangażowanie pracownika? Jak zadbać o jego satysfakcję? Jak oceniać i nagradzać, by mobilizować do jeszcze większych osiągnięć? Organizacje rozumieją potrzebę nowych wyzwań i rozwoju najlepszych pracowników, są dumne, że to one „wyhodowały” rozchwytywane talenty, ale mają też świadomość, że jest to ciągła praca i w pewnym sensie „walka” o to, by stać się najlepszym.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

TomTom

Założona w 1991 firma TomTom (AEX:TOM2) jest wiodącym na świecie dostawcą produktów i usług lokalizacyjnych i nawigacyjnych ukierunkowanym na dostarczenie wszystkim kierowcom najlepszych na świecie rozwiązań nawigacyjnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »