| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Czy można pracowników uczynić rzecznikami firmy w sieci?

Czy można pracowników uczynić rzecznikami firmy w sieci?

Użytkownicy mediów społecznościowych nieraz zetknęli się z sytuacją, gdy któryś ze znajomych ich znajomych w zbyt nachalny sposób wychwalał produkty czy usługi jakiejś firmy. Takie zachowania traktujemy na ogół jako spam, czyli kryptoreklamowe śmiecie. Podobnie może stać się z promowaniem firmy jako dobrego pracodawcy.

Michał Szostkowski

dyrektor ds. personalnych, Tieto Poland Sp. z o.o.

Promocja wizerunku we właściwym czasie

Media społecznościowe związane są nie tylko z modą w działaniach wizerunkowych i komunikacyjnych firmy, lecz wręcz koniecznością wynikającą z potrzeby docierania do potencjalnych pracowników czy klientów. Zaangażowanie firmy oraz jej pracowników w media społecznościowe powinno wynikać ze strategii komunikacji, w tym np. w zakresie employer brandingu, powinno być dokonane w odpowiednim dla firmy momencie (media społecznościowe to ogromna siła rażenia, także przeciwko firmie!), powinno być działaniem systematycznym, a nie okazjonalnym. Kreowany w mediach wizerunek powinien być spójny z rzeczywistością. W Tieto Poland długo zastanawialiśmy się nad właściwym momentem dołączenia mediów społecznościowych, w tym portali społecznościowych, do kanałów komunikacji firmy z otoczeniem.

Co nas powstrzymywało? Między innymi dokonująca się transformacja (przejęcie dwóch firm we Wrocławiu i w Szczecinie przez koncern Tieto), ujednolicanie polityk, w tym personalnej, eliminowanie rozbieżności w praktykach, procesach, procedurach itp. Bez pokonania tej masy krytycznej wejście w media społecznościowe mogło okazać się bardzo ryzykowne. Działania ujednolicające i integrujące zabrały nam prawie 3 lata. Gdy się to dokonało, nadszedł właściwy moment, by pokazać otoczeniu, jacy fajni jesteśmy.

Co przemawia za zaangażowaniem pracowników na rzecz budowania wizerunku pracodawcy na własnych profilach w social media? Pracownik zadowolony z pracy, utożsamiający się z firmą, zmotywowany, staje się naszym pierwszym ambasadorem, który wystawi nam pozytywne „referencje”, zarekomenduje innym swoje obecne miejsce pracy. Angażować się będzie w redagowanie profilu, dostarczając informacje, o czym warto pisać, a nawet sam stanie się autorem postów. W skuteczny sposób będzie odpierał plotki lub negatywne komentarze, stając się wręcz rzecznikiem lub PR-owcem.

Co przemawia przeciw? W sytuacji, kiedy nie jest spełniony podstawowy warunek – tj. sprawy w firmie nie są uporządkowane, względem załogi nie prowadzi się otwartej komunikacji, a problemy zamiata się pod dywan – jest to doskonała okazja, by pracownicy wykorzystali media społecznościowe przeciwko pracodawcy. Profile pracodawcy, o ile są przelukrowane, stają się przedmiotem dowcipów i zamiast kreować wizerunek, systematycznie przyczyniają się do jego destrukcji.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Szulikowski

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »