| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Czy można pracowników uczynić rzecznikami firmy w sieci?

Czy można pracowników uczynić rzecznikami firmy w sieci?

Użytkownicy mediów społecznościowych nieraz zetknęli się z sytuacją, gdy któryś ze znajomych ich znajomych w zbyt nachalny sposób wychwalał produkty czy usługi jakiejś firmy. Takie zachowania traktujemy na ogół jako spam, czyli kryptoreklamowe śmiecie. Podobnie może stać się z promowaniem firmy jako dobrego pracodawcy.

Roman Rostek

konsultant zarządzający, RR Communication Consulting

Prawdziwi ambasadorzy nie „spamują”

Pracodawcy chcieliby, aby pracownicy byli ambasadorami swojej firmy w mediach społecznościowych, jednak aktywność pracowników w internecie stwarza wiele potencjalnych problemów z kilku powodów:

  • Pracownicy niekoniecznie budują pozytywny wizerunek pracodawcom swoimi wypowiedziami. Z naszych badań internetowych forów wynika, że aż 44 proc. wypowiedzi pracowników ma charakter negatywny, a tylko mniej niż 10 proc. – jednoznacznie pozytywny. Pracownicy chętniej piszą źle o swoim miejscu pracy.
  • Kontrola treści jest niemożliwa. Pracodawca może występować o kasowanie postów, które łamią regulamin (np. szkalując konkretne osoby), ale często jest to walka z wiatrakami.
  • Mnogość forów powoduje, że nie wszystkie wpisy są możliwe do monitorowania, a nie do wszystkich forów pracodawca może mieć dostęp.

Tak samo, jak nie da się zadekretować tego, żeby pracownicy dobrze wypowiadali się na temat swoich pracodawców w rozmowach ze znajomymi, również nie da się tego narzucić dla mediów społecznościowych. Nakazywanie takiej działalności zazwyczaj przynosi efekt odwrotny do zamierzonego, ponieważ takie sztucznie generowane posty (najczęściej anonimowe) są szybko identyfikowane przez forumowiczów jako spamowanie.

Aby pracownicy byli firmowymi ambasadorami w internecie, przede wszystkim muszą być przekonani, że marka pracodawcy jest tego warta. To jest fundament – pracownicy mogą z własnej woli dobrze pisać o swojej firmie, jeśli ją dobrze oceniają. Na tej podstawie można edukować pracowników, w jaki sposób i co mogą opisywać w mediach społecznościowych. Służą temu zasady, które powinny być spisane w formie regulaminu, dotyczącego publikowania czegokolwiek związanego z pracą w internecie. Jedną z podstawowych zasad jest np. otwarte ujawnianie miejsca pracy w dyskusjach na tematy zawodowe (żeby uniknąć posądzeń o kryptoreklamę), nieujawnianie wrażliwych danych biznesowych, szanowanie konkurencji, czy zastrzeganie, że prezentowane opinie są prywatne, a nie oficjalne, firmowe. Co ważne, niewiele polskich firm ma takie regulaminy (według zeszłorocznych badań Manpower zaledwie 1 proc.). Wynika z tego, że większość firm po prostu nie rozumie jeszcze fenomenu mediów społecznościowych – w przeciwieństwie do tych pracowników, którzy na co dzień z nich korzystają.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Sadowski

Analityk Expandera, ekspert w dziedzinie produktów bankowych i funduszy inwestycyjnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »