| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Atmosfera pracy - czy ujawniać emocje?

Atmosfera pracy - czy ujawniać emocje?

W poprzedniej pracy pracowałam kilka lat i przyzwyczaiłam się do bardzo spokojnego, wręcz chłodnego stylu zarządzania szefa, który nigdy nie pokazywał po sobie żadnych emocji. Również pracownicy nie nawiązywali ze sobą bliższych relacji, utrzymując dystans i chłodną rezerwę. Atmosfera pracy mojego obecnego zespołu jest diametralnie różna, zdarza się, że ludzie na siebie pokrzykują, zdarzają się wybuchy złości, silnego zdenerwowania. Jest też sporo śmiechu, żartowania, wspólnych rozmów, niekoniecznie o pracy. Szybko zaaklimatyzowałam się w nowych warunkach, czasami jednak nie wiem, jak się zachować, szczególnie w sytuacjach, gdy silne emocje kolegów dochodzą do głosu.

Przywykliśmy uważać, że praca jest miejscem, gdzie nie ujawniamy emocji. Upraszczając, ma tu rządzić rozum, a nie serce. Postępowanie w sposób ściśle logiczny, racjonalny i pozbawiony emocji jest premiowane przez przełożonych i kolegów. Stopień nieujawniania emocji tworzy kulturę pracy danego zespołu. Zależy od postawy i wymagań przełożonego oraz od samej materii pracy i ilości występujących w niej sytuacji stresogennych. Technokratyczny menedżer, traktujący ludzi przedmiotowo, prawdopodobnie mając problemy z rozpoznawaniem i uzewnętrznianiem własnych uczuć, będzie uznawał emocje za przeszkody utrudniające osiąganie wyników, a zachowania nacechowane emocjami za nieprofesjonalne. Ten brak przyzwolenia na emocje w pracy jest zjawiskiem dość powszechnym i jest uznawany za wręcz pożądany, zwłaszcza w profesjach, takich jak policjanci, wojskowi, prawnicy czy dyrektorzy wielkich korporacji.

Warunki pracy a emocje

Środowisko i warunki pracy również determinują ilość i natężenie pojawiających się emocji. W dziale informatyków spodziewamy się ich mniej niż w dziale telefonicznej obsługi klienta, do którego dzwonią rozżaleni czy niezadowoleni użytkownicy produktów.

To, jak odnajdziemy się w konkretnych, emocjonalnych warunkach pracy, zależy od naszej inteligencji emocjonalnej, w tym od osobistej umiejętności kontrolowania własnych uczuć. Psycholodzy zajmują stanowisko, że każdy z nas ma wrodzoną zdolność do reagowania emocjonalnego oraz że możemy nad tymi reakcjami panować. Panowanie owo jest zależne od poziomu indywidualnie rozwiniętej samokontroli. Na mechanizmy samokontroli składają się świadomość tego, co można, a czego nie, świadomość, czego chcemy, a czego nie oraz czujność w obserwowaniu siebie. Ta czujność służy trafnemu rozpoznawaniu własnych uczuć i unikaniu sytuacji oraz myśli, które mogą je eskalować w niepożądanym kierunku.

Psychologowie twierdzą również, że uczuć nie należy wypierać czy tłumić (samokontrola nie oznacza tłumienia). Dlaczego? Może to mieć niebagatelne skutki na nasze zdrowie i relacje. Emocje, których nie uzewnętrznimy, na przykład w pracy, wyładowujemy w domu na najbliższych, przytłumiamy różnymi używkami. Zamiecione pod dywan, schowane do szafy, gromadzą się, aby w pewnym momencie wyjść z ukrycia pod postacią chorób psychosomatycznych, psychicznych czy uzależnień.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

CBA

Centralne Biuro Antykorupcyjne

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »