| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > W jaki sposób płeć wpływa na budowanie relacji w firmie oraz komunikację między pracownikami

W jaki sposób płeć wpływa na budowanie relacji w firmie oraz komunikację między pracownikami

Wśród zasadniczych różnic między kobietami a mężczyznami w miejscu pracy dominują te w sposobie zarządzania, motywowania, radzenia sobie ze stresem, rozwiązywania problemów, a co za tym idzie, odmienne preferencje w zakresie technik sprzedaży, reklamy czy obsługi klienta. Jednak w żadnych sytuacjach zawodowych nasze różnice nie manifestują się tak silnie, jak w sferze komunikacji.

Zadania a więzi międzyludzkie

Kobieta, która szuka rozwiązania lub pragnie je zaproponować, bardziej niż mężczyzna nastawia się na dbanie o relacje międzyludzkie i wszelkiego typu związki.

Wykazując pozorny brak pewności siebie, próbuje pokazać, że liczy się ze zdaniem innych, zaspokajając tym samym jedną z podstawowych potrzeb kobiet, potrzebę włączania. Włączając do całego procesu rozmówcę, dba o jego dobre samopoczucie i pragnie okazać mu tym samym szacunek. Użyje wówczas sformułowań typu: „Nie jestem pewna... a Ty co o tym myślisz?” lub „Zastanawiam się nad tematem najbliższego szkolenia, a Ty?”, „Być może warto byłoby zatrudnić dodatkową osobę, co o tym sądzisz?”. Dwie rozmawiające w ten sposób kobiety za każdym razem doskonale odczytają intencję, która kryje się za „zmiękczonym” wyrażeniem własnego zdania. Ponadto docenią płynący z tego przekazu komunikat: „jesteś ważna, szanuję Cię, dlatego nie narzucam własnego zdania i nie przechodzę od razu do sedna”. W ten sposób kobieta buduje relację i wzbudza zaufanie u swojej rozmówczyni, a poszukiwanie aprobaty wcale nie jest w tym przypadku oznaką braku pewności siebie.

Niestety, w męskim odczuciu tego typu sformułowania są nie tylko bardzo frustrujące, lecz także budzą podejrzenia, że ich rozmówczyni nie ma swojego zdania. Mężczyzna instynktownie może wówczas uznać, że pytająca o jego opinię kobieta nie zna rozwiązania i potrzebuje rady. A kiedy w końcu orientuje się on, że było to tylko pytanie retoryczne, a jej pomysł już tylko czeka na realizację, zaczyna zastanawiać się, dlaczego zabrała mu ona tak wiele czasu, skoro od razu wiedziała, co robić.

Dzieje się tak, ponieważ dla mężczyzny osoba kompetentna to taka, która z dużą pewnością siebie, bardzo konkretnie i precyzyjnie przekazuje informacje, a jeśli pyta, to znaczy, że potrzebuje rady.

Natomiast kiedy kobieta spotyka się ze sposobem komunikacji, w którym mężczyzna przechodzi natychmiast do sedna sprawy, nie próbując stworzyć przyjaznej atmosfery i włączyć jej w proces poprzez zachęcające pytania, z reguły wysuwa błędny wniosek, że taki rozmówca nie lubi jej, nie ma dla niej szacunku lub jest na nią zły. To naturalne dla kobiety odczucie pojawia się, gdyż ona, jeśli nie ma ochoty na zaprzyjaźnianie się z rozmówcą lub nie ma dla niego szacunku, nie zada sobie trudu, by nawiązać z nim nić porozumienia, z miejsca natomiast przejdzie do sedna sprawy. Widząc zatem męski „brak zainteresowania osobistą relacją”, bierze to do siebie, czując się przez to wykluczona i nieszanowana.

Układanie sobie myśli

Mówienie pozwala kobiecie zredukować napięcie, poukładać myśli i zrozumieć sytuację. Kobieta poprzez głośny przegląd stawianych sobie wyzwań staje się bardziej odprężona i zdolna do działania. Będący w tej samej sytuacji mężczyzna za jedyną słuszną drogę uzna schowanie się w miejscu, w którym w ciszy może przemyśleć problem (reakcja „uciekaj”) lub automatycznie skoncentruje się na działaniu („walcz”).

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Deloitte

Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe i podatkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »