| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Dlaczego obawiamy się informacji zwrotnej?

Dlaczego obawiamy się informacji zwrotnej?

Obserwując moich współpracowników, odnoszę wrażenie, że wielu z nich obawia się informacji zwrotnej albo wręcz nie są zainteresowani jej udzielaniem. Zastanawiam się, czy taka postawa jest tylko wynikiem braku umiejętności, czy może jej podstawą są uwarunkowania kulturowe?

Polacy mają problem z przyjmowaniem i korzystaniem z informacji zwrotnej. Jak się okazuje, przyczyn jest wiele.

Od dzieciństwa jesteśmy poddawani ocenie. Rodzice chętnie korygują nasze zachowania. W trosce o nasz rozwój piętnują złe uczynki. Czy jednak – dla utrzymania równowagi – dają nam również pozytywne komunikaty? Niektórzy zapewne tak. Jednak większość hołduje starym przyzwyczajeniom, wychodząc z założenia, że skoro dziecko coś robi dobrze, to nie ma problemu i nie trzeba o tym rozmawiać. Rodzice stawiają przed dziećmi wyzwania, nie zawracając sobie głowy pozytywnym wzmocnieniem.

Nie dyskutuj z nauczycielem

Jesteśmy oceniani w szkole. Czy jednak ilościowa ocena naszej wiedzy daje nam odpowiednią i wystarczającą informację? Z pewnością każdy z nas doświadczył niesłusznej oceny ze strony nauczyciela. Czy mogliśmy na ten temat dyskutować? Oczywiście, że tak, ale narażając się na złą ocenę za nieodpowiednie zachowanie. Otrzymując negatywne oceny, uczniowie są karani na forum klasy, co nie jest najlepszą metodą edukacyjną. Praca szkolna skoncentrowana jest na indywidualnym rozwiązywaniu problemów. Nie uczą nas tam pracy w grupie, dlatego też uczniowie nie oczekują informacji zwrotnej nawet od swoich rówieśników.

Dlaczego jesteś taki miły?

„Powiedz wprost, czego ode mnie chcesz” – to myśl, która nasuwa się wielu osobom słyszącym komplement. W naszej kulturze trudno jest powiedzieć coś miłego i nie narazić się na posądzenie o interesowność. Komplementy kojarzą nam się negatywnie, jako próba manipulowania drugą osobą.

Co u pani słychać?

Obcokrajowiec na takie pytanie zapewne powie coś pozytywnego. Polacy mają trochę inne podejście. Zadałeś pytanie, to teraz posłuchaj... i wylewają swoje zmartwienia i szczegółowy opis chorób lub informacji na temat ostatnich porażek. Nieszczególnie budujące są takie wypowiedzi, dlatego naturalnie unikamy kontaktu z osobami narzekającymi. Budujemy ścianę, przez którą nie przechodzą informacje dotyczące nas samych.

reklama

Autor:

psycholog, właściciel firmy rekrutacyjno-doradczej Hominem Quero

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Adam Wiśniewski

Ekonomista, ekspert w dziedzinie finansów, inwestycji i bankowości.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »