| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Dlaczego obawiamy się informacji zwrotnej?

Dlaczego obawiamy się informacji zwrotnej?

Obserwując moich współpracowników, odnoszę wrażenie, że wielu z nich obawia się informacji zwrotnej albo wręcz nie są zainteresowani jej udzielaniem. Zastanawiam się, czy taka postawa jest tylko wynikiem braku umiejętności, czy może jej podstawą są uwarunkowania kulturowe?

Chwalić się nie wypada

Czasy komunizmu nauczyły nas, że lepiej nie mówić, że dobrze nam się dzieje, bo zawsze może być gorzej. Jest to pewien rodzaj magicznego myślenia. Jeśli będziemy mówić, że dobrze nam się wiedzie, to szybko znajdą się tacy, którzy na nas doniosą i będzie gorzej. Wybraliśmy sposób komunikacji polegający na podkreślaniu negatywnych aspektów naszego życia. Nie potrafimy mówić dobrze ani o sobie, ani o naszych bliskich.

Polak Polakowi wilkiem

Nie jesteśmy narodem, którego obywatele wstawiają się za sobą i z chęcią pomagają. Wynika to z zakodowanego w większości z nas przeświadczenia, że inni też nam nie pomogą. Tym samym wolimy mówić źle o krajanach. Może to wynikać z niskiej samooceny na poziomie ogólnonarodowym. Może „obgadywanie” innych za ich plecami mamy we krwi... Boimy się jednak mówić wprost, ponieważ możemy narazić się na atak z drugiej strony lub zrobić komuś przykrość.

Konstruktywna krytyka

Ile razy słyszeliśmy takie sformułowanie wypowiadane przez naszych przełożonych? Czy rzeczywiście to, co się działo później było konstruktywne, czy raczej krzywdząco-krytyczne? Z pewnością mało który pracownik wykorzystał przekazane informacje jako podstawę do samorozwoju i przemyśleń na temat swojej pracy. Opinie wyrażane przez przełożonych często przynoszą bunt i niezadowolenie, gdyż nikt nie nauczył ich, jak się daje profesjonalny, konstruktywny i rozwojowy feedback. Warto zatem propagować kulturę udzielania pozytywnej informacji zwrotnej.

Cechy osobowościowe

Psycholog Wojciech Zacharek wskazuje na jeszcze jedno źródło naszych niepowodzeń w odniesieniu do odbierania informacji zwrotnej – indywidualne cechy osobowościowe. Łatwo zaobserwować, że osoby, które wycofują się z sytuacji towarzyskich, obawiają się informacji zwrotnej. Ryzyko wystawienia się na ocenę dla osób o niskim poczuciu skuteczności w działaniu i wpływu na środowisko jest również bardzo traumatyczne. Także zbyt ambitni i nadmiernie ekspansywni mogą nie lubić feedbacku. Budują oni samoocenę na bieżąco, wyłącznie na podstawie pozytywnych informacji zwrotnych. Zatem mogą zareagować atakiem, jeżeli nie zgadzają się z oceną innych. Zbyt ambitni mogą mieć obraz zbyt pozytywny. Ludzie wycofani – obraz silnie negatywny. Osoby, które najlepiej przyjmują feedback, są racjonalne w samoocenie. Właściwie oceniają akcenty negatywne i pozytywne, ale z nastawieniem na pozytywy.

reklama

Autor:

psycholog, właściciel firmy rekrutacyjno-doradczej Hominem Quero

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kratki.pl Marek Bal

Ekspert w dziedzinie wkładów kominkowych powietrznych, z płaszczem wodnym, pieców wolnostojących, biokominków, kratek kominkowych, obudów oraz elementów potrzebnych do montażu kominków.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »