| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Czy aktywność pracowników w mediach społecznościowych ograniczać, czy wspierać?

Czy aktywność pracowników w mediach społecznościowych ograniczać, czy wspierać?

Prowadzę niewielką firmę zajmującą się usługami profesjonalnymi i doradztwem biznesowym. Tworzy ją młody zespół. W większości są to ludzie z kilkuletnim doświadczeniem zawodowym po studiach. Specyfika naszej branży wymaga bycia blisko klienta i budowania profesjonalnych relacji. Część naszych pracowników jest bardzo aktywna w mediach społecznościowych – prywatnie i zawodowo. Często w swoich profilach podają nazwę naszej firmy jako pracodawcy, a wśród znajomych mają naszych klientów. Zastanawiam się, jaki to może mieć wpływ na naszą działalność, na odbiór naszej firmy przez klientów i jakie skutki może przynieść ewentualna próba ograniczania tej aktywności.

Maksymalizacja korzyści

Każda organizacja ma swoją specyfikę, ale dotychczasowe przykłady wskazują, że raczej więcej przemawia za tym, aby nie tylko tolerować, lecz także wspierać aktywność pracowników w mediach społecznościowych. Nasuwa się jednak trzecie pytanie: jak ograniczyć zagrożenia i maksymalizować korzyści dla firmy? Przede wszystkim trzeba zdać sobie sprawę z tego, że jeśli aktywność pracownika w internecie jest zagrożeniem dla firmy, to wprowadzenie ograniczeń w korzystaniu z tych serwisów tylko przykryje problem, zamiast go rozwiązać. Problem nie leży przecież w narzędziu, jakim jest Facebook czy Goldenline, ale z reguły bierze się z błędów w zarządzaniu, polityce HR czy komunikacji wewnętrznej.

Aby zminimalizować ryzyko, warto uświadomić pracownikom, że jeśli występują w serwisach społecznościowych pod własnym imieniem i nazwiskiem, powinni brać odpowiedzialność za swoje działania i sposób komunikacji, także dlatego, że ma to znaczenie dla celów firmy, w której pracują. Można to zrobić w sposób mniej formalny za pomocą komunikacji bezpośredniej, spotkań i rozmów z pracownikami. Można także, i to jest metoda, na którą decyduje się coraz więcej dużych korporacji, wprowadzić wewnętrzną politykę związaną z mediami społecznościowymi – taki code of conduct w świecie cyfrowym. Polityka taka zawiera zbiór zasad, ale także wskazówek, które powinni wziąć pod uwagę pracownicy, angażując się w aktywność w mediach społecznościowych. Myślę, że dobra komunikacja wewnętrzna takiego dokumentu przyczyni się do zrozumienia jego celu przez pracowników i w większości spotka się on z akceptacją zespołu. Są na rynku także przykłady firm, które, widząc aktywność pracowników w zewnętrznych serwisach społecznościowych, próbują stworzyć takie funkcjonalności w wewnętrznych sieciach intranetowych. Rezultaty są różne i zależy to pewnie od wielu czynników, zaczynając od tego, na ile te narzędzia są pracownikom potrzebne do pracy, a kończąc na ich atrakcyjności versus ogólnodostępne serwisy. Jedno jest pewne: to jest kierunek, który będzie się rozwijał w komunikacji wewnętrznej i zarządzaniu HR.


Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

PROMAG S.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »