REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak poinformować pracownika o wypowiedzeniu umowy?

Jak poinformować pracownika o wypowiedzeniu umowy tak, aby nie wywołać złych emocji i negatywnych skojarzeń z firmą, która zwalnia? /fot. Shutterstock
Jak poinformować pracownika o wypowiedzeniu umowy tak, aby nie wywołać złych emocji i negatywnych skojarzeń z firmą, która zwalnia? /fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zwykle wypowiedzenie umowy pracownikowi wiąże się z dużymi emocjami. Jak poinformować o rozwiązaniu umowy, by zwalniana osoba nie miała negatywnych skojarzeń z firmą i nie czuła się pokrzywdzona?

Przyczyny rozwiązania umowy z pracownikiem

Reorganizacja to naturalny element funkcjonowania wielu przedsiębiorstw. Wbrew pozorom zwolnienia niekoniecznie zawsze wiążą się z problemami finansowymi i kłopotami innego rodzaju. Nowi pracownicy zazwyczaj mają podnieść jakość, podwyższyć rentowność i poprawić organizację pracy. To nie zmienia jednak faktu, że ten proces nie może być zbagatelizowany, gdyż tyczy się ludzkich emocji, a z nimi trzeba obchodzić się ostrożnie.

Autopromocja

Polecamy: Kodeks pracy 2020 PREMIUM

Zmiany niejednokrotnie dotykają wielu zakresów drabinki życia służbowego. Likwidacja komórek, połączenie działów czy przeniesienie kompetencji może wiązać się z potrzebą dopuszczenia świeżej krwi w postaci nowych pracobiorców. A może wśród członków zespołu są ludzie, którzy źle reagują na zmiany lub mają negatywny wpływ na innych? Jeśli zwolnienie jest w twojej ocenie najlepszą możliwą decyzją to zrób to dobrze. W tym zawiera się choćby potrzeba umiejętnej, przemyślanej komunikacji. Dlaczego to tak ważne? Nigdy nie wiesz, gdzie będzie pracował zwalniany i czy jego nowa funkcja nie skrzyżuje waszych dróg. Zawsze musisz też pamiętać, że prywatny wizerunek wraz z firmowym nierozerwalnie łączą się ze sobą. Mówiąc źle o tobie, będzie więc wystawiał również złą recenzje przedsiębiorstwu. To poważne zaniedbanie w budowaniu marki. A tego nie chcesz, prawda?

Program zwolnień – przykłady rozwiązań

Są firmy, w których funkcjonuje tzw. „program zwolnień”. Jego założeniem jest ochrona interesów pracobiorców. Może w nim się znaleźć szansa na bezpłatne skorzystanie ze wsparcia agencji, która pomoże znaleźć nowe miejsce zatrudnienia dla zwalnianego, określona kwota odprawy, oferta wykupu służbowego sprzętu elektronicznego, czy też dopłata do żłobka czy przedszkola dla dzieci do kilku miesięcy po rozwiązaniu umowy. Tego typu oferta jest czytelnym sygnałem, że los pracownika jest dla nas ważny i w ten sposób wyrażamy wdzięczność za czas spędzony w firmie. Skoro jednak dajesz coś od siebie, możesz również wymagać. Rozważ choćby obowiązek podpisania umowy o zakazie konkurencji.

Przygotowanie do rozmowy z pracownikiem

Potencjału formy rozstania się z pracobiorcą nie zmarnuj podczas rozmowy pożegnalnej. Całą procedurę zacznij od przygotowania listy kwestii, które przeszkadzają ci w pracowniku lub obiektywnych powodów rozstania. Jeśli swoje zastrzeżenia opiszesz zbyt ogólnie i będziesz miał problem, by je wyartykułować to możliwe, że zostanie to zakwestionowane lub pracobiorca będzie domagał się szczegółów. Stwórz dokument wypowiedzenia umowy, ale i porozumienia stron. Zawsze lepiej jest dojść do konsensusu i zakończyć kooperację zgodnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Emocje są nieodzownym elementem takich spotkań, ale staraj się być spokojnym i racjonalnym. Komunikacyjny chaos może wprowadzić nerwową atmosferę i niepotrzebną wymianę nieprzyjemności. Uczciwość i szacunek względem pracownika to podstawa. Proponuję też, abyś unikał skrajności. Współczucie i zbyt gorące podkreślanie pozytywnego wpływu na firmę mogą wyzwolić frustrację. Bo skoro ktoś jest taki dobry, to po co go zwalniać? Z kolei twarde wytykanie potknięć obniża morale i może skutkować mocno negatywnymi skojarzeniami z przedsiębiorstwem i tym samym nieprzychylną postawą względem marki – mówi Katarzyna Opiekulska-Sozańska, dyrektor zarządzająca LSJ HR Group.

Przedstawienie powodów rozstania - fakty

Zadbaj o to, by rzeczowo przedstawić powody rozstania. – W rozmowie z pracownikiem kieruj się faktami, nie zaś swoją oceną czy opiniami. Z faktami się nie dyskutuje i nie negocjuje, fakty są obiektywne. Najlepiej przygotować się wcześniej do takiej rozmowy i wypisać wszystkie potrzebne fakty. Jest wielce prawdopodobne, że na skutek dysonansu poznawczego, pracownik zacznie tłumaczyć swoje zachowania. Odwołanie się do konkretnych sytuacji, czyli faktów, pomoże uniknąć nieporozumień podszytych emocjami – mówi Joanna Budnicka, manager ds. rekrutacji i rozwoju LSJ HR Group.  Pozostaw pracownika w poczuciu, że wierzysz w jego talent i umiejętności, ale być może nie był to najlepszy moment na wyzwania leżące w zakresie akurat twojego przedsiębiorstwa. – Zasugeruj pracownikowi, że jego dobre cechy mogą pomóc mu osiągnąć duży sukces i tym samym buduj pozytywne skojarzenia oraz przekonanie, iż jego praca jest doceniana. Unikaj retoryki pełnej wyrzutu lub przepraszającej. Uważam, że najważniejsze są spokój, merytoryka i powściągnięte emocje. Sugeruję też podkreślić, że rozumiesz powstające wątpliwości i możliwe rozgoryczenie, ale że twoja decyzja jest nieodwołalna – uzupełniła Katarzyna Opiekulska-Sozańska.

Bieżące kierowanie uwag do pracowników

Uwagi do pracowników kieruj na bieżąco. Nie ma bowiem nic gorszego, niż zwolnić kogoś, kto kompletnie się tego nie spodziewał, gdyż nie otrzymał wcześniej żadnych sygnałów, iż jesteśmy niezadowoleni z jego pracy. Nagłe pożegnanie siłą rzeczy to narażanie się na antyreklamę ze strony pracownika. Dla zwalnianego ta sytuacja może być dużym obciążeniem psychicznym. Nagle zostaje bez stałego dochodu, być może w środku sporych inwestycji lub dopinanych planów. Jest to nieempatyczne i z całą pewnością może odbić się bardzo negatywnie na naszej marce. - Aby uniknąć zarzutów o to, że pracownik nie otrzymał od pracodawcy żadnych sygnałów dotyczących negatywnej oceny jego pracy, warto nawet w niewielkich firmach wprowadzić rozmowy oceniające – kwartalne lub półroczne. Jest to miejsce na podsumowanie pracy, podkreślenie sukcesów, ale też wyrażenie obaw i podkreślenie obszarów, nad którymi należy jeszcze popracować – uzupełniła Karolina Wojtacha, specjalista ds. rekrutacji LSJ HR Group.

Przygotowanie pracowników na zmiany w firmie

Jeśli wiemy, że w zarządzanej przez nas firmie szykują się spore zmiany, warto przygotować na to pracowników. Służyć może do tego spotkanie, na którym zostaną poinformowani o sytuacji czy planowanych zmianach. Tutaj również trzeba postawić na wyważone konkrety, czyli choćby podać dokładne terminy, kiedy dane działy dowiedzą się wszelkich szczegółów. Należy też uspokoić te struktury, które nie zostaną poddane nowym konsekwencjom. Nie siejmy niepotrzebnej paniki, by nie wpaść w pętle dezorganizacji i dezinformacji. – Do takiej rozmowy również należy się odpowiednio przygotować. Nawet kiedy będziesz zmuszony przekazać informację o przykrych zmianach, dobrze abyś sobie to przepracował, zrozumiał konieczność tej zmiany i był w stanie znaleźć w nowej sytuacji jakieś korzyści. Ludzie nie lubią zmian, musisz być przygotowany na ich opór i wątpliwości, kiedy będziesz musiał rozwiać i wyjaśnić, aby nie utracić motywacji do pracy zespołu – dodaje Joanna Budnicka. - Przy zwolnieniu członka zespołu, pracodawcy powinni pamiętać, że jasna komunikacja powinna trafić nie tylko do osoby zwalnianej, ale także do reszty zespołu. Spotkanie, podczas którego pracodawca powie o powodach rozstania, ograniczy mocno spekulacje i niepotrzebne domysły wśród zespołu, który często jest równie zaskoczony podjętymi decyzjami, co sam zwalniany – mówi Karolina Wojtacha.

Kryzys wywołany koronawirusem

W związku z kryzysem spowodowanym skutkami koronawirusa wielu z przedsiębiorców stało lub za moment stanie przed przymusem rozstania z pracownikami. Dlatego też tak istotne jest, by włożyć w ten proces jak najwięcej empatii i profesjonalizmu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komunikat ZUS: 29 marca 2024 r. kontakt z ZUS będzie możliwy tylko przez Platformę Usług Elektronicznych - PUE ZUS

    W Wielki Piątek, 29 marca 2024 r., wszystkie placówki ZUS będą zamknięte. W tym dniu czynna będzie jedynie Platforma Usług Elektronicznych (PUE ZUS).

    BHP: Bony, talony, kupony zamiast posiłku profilaktycznego. Kiedy i komu przysługują, kto wydaje

    Pracownicy zatrudnieni w warunkach szczególnie uciążliwych mają prawo do posiłków profilaktycznych. Zamiast posiłku w formie dania gorącego pracodawca może im przekazać bony, talony, kupony i inne dowody uprawniające do otrzymania produktów spożywczych lub posiłku.

    Profilaktyk - czy ten zawód medyczny ochroni nas przed kolejną epidemią?

    Profilaktyk - czy ten zawód medyczny ochroni nas przed kolejną epidemią? Profilaktyk będzie się zajmował oceną sytuacji zdrowotnej i społecznej populacji, jej potrzeb, określaniem priorytetów jak i opracowywaniem danych epidemiologicznych. Trzeba wiedzieć, że od dnia 26 marca obowiązują nowe zawody medyczne, takie jak: profilaktyk, asystentka stomatologiczna, elektroradiolog, higienistka stomatologiczna, instruktor terapii uzależnień, opiekun medyczny, optometrysta, ortoptystka, podiatra, protetyk słuchu, technik farmaceutyczny, technik masażysta, technik ortopeda, technik sterylizacji medycznej, terapeuta zajęciowy.

    Terapeuta zajęciowy - nowość, szczególnie dla niepełnosprawnych

    Terapeuta zajęciowy, często pracuje z osobami wykluczonymi społecznie (chorymi, niepełnosprawnymi, starszymi, bezrobotnymi). Często wykorzystuje różnorodne metody aktywności życiowej pacjentów, stara się przeciwdziałać powstawaniu przewlekłego stanu chorobowego lub trwałego kalectwa oraz wspierać podopiecznego w przystosowaniu do życia w społeczności szpitalnej i pozaszpitalnej. Głównymi zadaniem terapeuty zajęciowego jest dobór odpowiednich form terapii, dostosowanych do stanu zdrowia, potrzeb, zainteresowań i możliwości podopiecznego. Trzeba wiedzieć, że to nowy zawód medyczny.

    REKLAMA

    Dożywotnie świadczenie honorowe: Co miesiąc dodatkowe 6246,13 zł od ZUS

    Świadczenie honorowe to dodatkowe pieniądze od ZUS dla osób, które ukończyły 100 lat życia. Od 1 marca 2024 r. kwota świadczenia honorowego dla nowych stulatków wynosi 6246,13 zł brutto.

    Rada Ochrony Pracy: Marszałek Sejmu Szymon Hołownia wręczył akty powołania członkom Rady

    27 marca 2024 r. Szymon Hołownia, marszałek Sejmu RP, powołał nową Radę Ochrony Pracy. Akty powołania na nową kadencję odebrało 25 członków Rady.

    10000 zł brutto – ile to netto?

    10000 zł brutto wynagrodzenia - ile to netto? Umowa o pracę zawiera wynagrodzenie brutto, od którego należy odjąć składki ZUS, składkę zdrowotną i zaliczkę na podatek. Pozostaje wynagrodzenie netto. Oblicz za pomocą kalkulatora, ile na rękę z 10000 zł brutto otrzyma pracownik.

    Wybierasz się do urzędu, ZUS-u , czy na pocztę w Wielki Piątek? Lepiej sprawdź, które placówki są czynne

    Wielki Piątek nie jest dniem wolnym od pracy, ale nie wszystkie urzędy będą otwarte. Niektóre urzędy marszałkowskie i gminne będą zamknięte, a inne skrócą godziny pracy do 13:00.

    REKLAMA

    Pracownicy chcą zmienić pracodawcę - raport z rynku pracy

    Aż 45% pracowników w Polsce chce zmienić pracodawcę - taka informacja wynika z raportu "Barometr Rynku Pracy".

    Urlop bezpłatny a zapis do PPK

    Urlop bezpłatny - jak wpływa na zapis do PPK? Okazuje się, że nie każda nieobecność w pracy przeszkadza w „zapisaniu” do PPK. Kiedy urlop bezpłatny opóźni zapis do PPK?

    REKLAMA