| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Czego nie mówić, aby nie tworzyć negatywnych relacji w pracy?

Czego nie mówić, aby nie tworzyć negatywnych relacji w pracy?

Niejednokrotnie przekonałam się, jaką siłę rażenia mogą mieć wypowiedzi moje, moich przełożonych i podwładnych. Na jakie słowa zwracać szczególną uwagę i których się wystrzegać, aby nie pojawiła się konieczność późniejszego naprawiania relacji w pracy?

Istnieją jeszcze inne stwierdzenia pojawiające się w wypowiedziach przełożonych, które powodują, że po rozmowie podwładni zapamiętują bardziej to, jak zostali potraktowani niż to, co powinno być treścią merytoryczną krytyki. Są wśród nich m.in.:

  • obniżanie poczucia wartości, np. mówienie:

„Do niczego się nie nadajesz”,

  • wyśmiewanie,
  • ironia, złośliwość,
  • mówienie nieprawdy,
  • podejrzliwość,
  • łączenie kilku spraw jednocześnie,
  • wracanie do spraw zakończonych,
  • mówienie wielokrotnie tego samego,
  • porównywanie do innych,
  • moralizatorstwo,
  • dawanie dobrych rad, gdy nie jest się o to proszonym,
  • krytykowanie za coś, czego osoba krytykowana nie mogła dobrze zrobić, bo nie stworzono jej do tego warunków.

Mowa niewerbalna

Odbiór wypowiedzi zmieniają nie tylko same wyrazy. Trzeba bacznie zwracać uwagę także na ton swojego głosu. Podniesiony, nadmiernie przyspieszony, drżący z oburzenia nie ułatwi komunikacji. W trakcie trudnych rozmów trzeba pamiętać o jednej z podstawowych reguł rządzących takimi sytuacjami: Kto pierwszy podnosi głos, ten pierwszy traci argumenty. Gdy słyszymy podniesiony głos, zupełnie nieme pozostają treści, które osoba krytykująca stara się nam przekazać.


Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Sienkiewicz, Jaroszewski, Zamroch – Radcowie Prawni Spółka Partnerska

Kancelaria oferuje kompleksową obsługę prawną przedsiębiorców, jak również pomoc dla klientów indywidualnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »