| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Tolerowanie konfliktu w firmie

Tolerowanie konfliktu w firmie

Jeden z naszych pracowników złożył pismo wypowiadające umowę o pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia. W uzasadnieniu wskazał, że był szkalowany przez innego pracownika tego samego działu. Niedługo po wypowiedzeniu do spółki wpłynął pozew z żądaniem wypłaty odszkodowania. Informacja o konflikcie potwierdziła się w rozmowach przeprowadzonych z pracownikami działu. Czy spółka zostanie pociągnięta do odpowiedzialności, skoro nikt z kadry zarządzającej nie miał wcześniej świadomości istnienia problemu?

Brak wiedzy na temat konfliktowych relacji w środowisku pracy, które wskazują na antagonistyczne postawy pracowników wobec siebie, nie jest okolicznością usprawiedliwiającą pracodawcę.

Wiele przepisów prawa pracy nakłada na pracodawcę obowiązki związane z ochroną godności i innych dóbr osobistych pracownika (art. 111 k.p.), równym traktowaniem (art. 112 k.p.), przeciwdziałaniem dyskryminacji (art. 113 k.p.) i mobbingowi (art. 943 i 183a k.p.). Poza tym pracodawca powinien wpływać na kształtowanie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego (art. 94 pkt 10 k.p.). Powinno przejawiać się to w podejmowaniu starań o bezkonfliktowe relacje między przełożonymi a pracownikami, jak również między samymi pracownikami. Pracodawca, który nie podejmuje należytych działań w celu zapewniania właściwych stosunków w miejscu pracy, przyjmuje de facto na siebie ryzyko wystąpienia nieporozumień. Z tego też tytułu ponosi konsekwencje prawne.

Istotne jest, aby wprowadzić w zakładzie pracy odpowiednie mechanizmy przeciwdziałające waśniom. Dostępne są różnego rodzaju metody oparte zarówno na wiedzy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, jak i wynikające z przepisów prawa. Pracodawca powinien zadbać o stworzenie atmosfery sprzyjającej komunikacji i współpracy. Do pracowników zaś należy m.in. kierowanie jasnych komunikatów, wyznaczanie jednoznacznych celów i wyraźne rozdzielanie zadań.

Od strony prawnej istotne jest stosowanie jednakowych zasad oceniania, wynagradzania, awansowania, kierowania na szkolenia czy przyznawania innych świadczeń związanych z pracą. Stosowne procedury zapobiegające konfliktom można wprowadzić do regulaminu pracy lub innych przepisów organizacyjnych. Przypadki nieakceptowanych zachowań mogą podlegać odpowiedzialności dyscyplinarnej.

Aby uchylić się od obowiązku wypłaty odszkodowania z tytułu rozwiązania umowy przez pracownika w trybie art. 55 § 11 k.p., pracodawca musiałby udowodnić przed sądem, że wskazana przez pracownika przyczyna nie występowała. Będzie to zadanie raczej niewykonalne, zważywszy na to, że powołani w sprawie świadkowie nie będą w stanie zaprzeczyć wersji wydarzeń przedstawionych przez byłego pracownika.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kadry dla Każdego

Strona poświęcona aktualnościom kadrowo-płacowym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »