| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > W jaki sposób przyjmować krytykę?

W jaki sposób przyjmować krytykę?

W trakcie ostatniej rozmowy podsumowującej półrocze przełożony powiedział mi, że powinnam pracować nad tym, w jaki sposób przyjmuję informacje zwrotne i krytykę. Jego zdaniem, zamiast wysłuchać na spokojnie, co inni ludzie mają mi do powiedzenia, zaczynam niepotrzebnie się bronić i dyskutować, a przez to nie mam szans na dalszy rozwój i doskonalenie. Uważam się za osobę asertywną i nie pozwolę, by inni niesłusznie mnie oceniali i oskarżali. W jaki zatem sposób powinnam przyjmować krytykę, by nie doprowadzać do niepotrzebnych dyskusji?

Umiejętność przyjmowania informacji zwrotnych jest bardzo ważna na drodze do naszego rozwoju i doskonalenia. Idealną sytuacją jest, gdy ktoś przekazuje nam konstruktywną informację zwrotną, tj. odnosi się do naszego zachowania, a nie cech osobowości, potrafi być konkretny i rzeczowy oraz ma dobrą intencję, czyli jego komunikat ma na celu faktycznie pomóc nam w rozwoju. Jeśli jednak ktoś krytykuje nas w sposób nie do końca konstruktywny, tj. ocenia lub oskarża, generalizuje nasze zachowanie, używając zwrotów „ty zawsze”, „ ty nigdy”, wtedy trudno jest odnaleźć w komunikacie elementy, które mogą służyć naszemu doskonaleniu. Nie zmienia to jednak faktu, że nawet jeśli ktoś zamiast udzielać nam konstruktywnej informacji zwrotnej, po prostu nas krytykuje, powinniśmy wiedzieć, w jaki asertywny sposób poradzić sobie z tego typu komunikatami. Najpopularniejsze typy krytyki, z którymi możemy się spotkać, to: krytyka słuszna, częściowo słuszna, niesłuszna i aluzyjna.

Krytyka słuszna

Wbrew pozorom przyjmowanie krytyki słusznej jest bardzo trudne. Oznacza bowiem, że musimy przyznać się do popełnionego błędu, co dla niektórych bywa wręcz niemożliwe, gdyż jest przez nich interpretowane jako przyznanie się do porażki. W przyjmowaniu krytyki słusznej nie chodzi jednak o to, by uznawać swoją porażkę czy też „kajać się w prochu i w popiele”, ale o to, by uczciwie przyznać przed samym sobą i przed innymi, że tym razem, w tym konkretnym przypadku nie miało się racji czy też po prostu popełniło się błąd (co, jak wiemy, jest rzeczą ludzką i zdarza się nawet najlepszym). Co więcej, przyjmując krytykę słuszną, nie ma potrzeby nadmiernie przepraszać czy też obwiniać się za popełniony błąd. To, co jest najważniejsze, to umiejętność znalezienia i zaproponowania rozwiązania zaistniałej sytuacji, a także zaproponowanie działania, które pozwoli uniknąć podobnej sytuacji w przyszłości. Jeśli zatem nie zdążyliśmy napisać raportu na czas i nasz szef zwraca nam na to uwagę, nie ma potrzeby nadmiernie przepraszać, obwiniać siebie, czy, co gorsza, obwiniać innych za swoje niepowodzenia. To, co należy zrobić w sytuacji, gdy faktycznie popełniliśmy jakiś błąd, to po prostu przyznać się do tego, krótko przeprosić i natychmiast zakomunikować, co zamierzamy zrobić w danej sytuacji, np. „faktycznie, nie dostarczyłam Ci raportu w umówionym terminie, przepraszam za to. Już się zabieram za jego pisanie i prześlę Ci go dziś do piętnastej”. Jeśli mamy taką potrzebę, możemy dodać informację, co takiego miało wpływ na to, że popełniliśmy dany błąd, nie może się to jednak przerodzić w nadmierne tłumaczenie się. Dodatkowo można dodać informację, jakie działania zamierza się podjąć, by podobna sytuacja nie pojawiała się w przyszłości, np. „następnym razem zapiszę sobie w kalendarzu, kiedy konkretnie powinnam Ci oddać gotowy raport”. Taki komunikat sprawia, że osoba, która zwraca nam uwagę na popełniony błąd, nie ma potrzeby kontynuować tematu, bo przecież nie dosyć, że sami przyznajemy się do błędu i obiecujemy poprawę, to jeszcze proponujemy rozwiązanie zaistniałej sytuacji.

Krytyka częściowo słuszna

Najczęściej zdarza się tak, że krytyka kierowana pod naszym adresem jest krytyką częściowo słuszną, co oznacza, że jedna jej część jest prawdziwa, z drugą zaś częścią nie możemy się zgodzić. Taka krytyka najczęściej przyjmuje formę generalizowania, np. „Ty nigdy nie potrafisz kontrolować swoich emocji”. W tym przypadku prawdą jest, że teraz faktycznie się zdenerwowałem, nie jest zaś prawdą, że nigdy się nie kontroluję. Krytyka częściowo słuszna pojawia się także, gdy ktoś nie posiada pełnych informacji na dany temat i, formułując swoje opinie, opiera się tylko na częściowych danych (np. informacjach uzyskanych tylko od jednej strony konfliktu). Bardzo ważne jest, by umieć na spokojnie oddzielić prawdę od niesprawiedliwego generalizowania. Jeśli zatem ktoś zwraca nam uwagę, że ciągle narzekamy, warto odpowiedzieć, że teraz faktycznie narzekamy na daną sprawę (można dodać informację, dlaczego to robimy, np. bo faktycznie dana sprawa nas denerwuje i mimo kilkakrotnego zwracania uwagi, nic się nie zmieniło), zazwyczaj jednak nie narzekamy, tylko proponujemy rozwiązanie danej sytuacji. Taki sposób przyjmowania tej krytyki pokazuje naszemu rozmówcy, że potrafimy uczciwie przyznać się do błędu „tu i teraz” i jednocześnie nie pozwalamy, by ktoś nas niesłusznie oceniał.

reklama

Autor:

psycholog biznesu

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Miłkowski

Specjalista w zakresie public relations

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »