| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > W jaki sposób przyjmować krytykę?

W jaki sposób przyjmować krytykę?

W trakcie ostatniej rozmowy podsumowującej półrocze przełożony powiedział mi, że powinnam pracować nad tym, w jaki sposób przyjmuję informacje zwrotne i krytykę. Jego zdaniem, zamiast wysłuchać na spokojnie, co inni ludzie mają mi do powiedzenia, zaczynam niepotrzebnie się bronić i dyskutować, a przez to nie mam szans na dalszy rozwój i doskonalenie. Uważam się za osobę asertywną i nie pozwolę, by inni niesłusznie mnie oceniali i oskarżali. W jaki zatem sposób powinnam przyjmować krytykę, by nie doprowadzać do niepotrzebnych dyskusji?

Krytyka niesłuszna

Krytyka niesłuszna potrafi skutecznie wyprowadzić z równowagi. Ktoś wypowiada się bowiem na temat naszego zachowania albo po prostu nas ocenia, a nasze zdanie na ten temat jest zaś zupełnie inne. Aby nie dać się wyprowadzić z równowagi, należy umieć rozróżnić fakt od opinii. Fakty są obiektywne (np. kupiłem sobie różowe auto), opinie na ten temat mogą być różne (jednym ten kolor się podoba, a drugim nie). Osoba krytykująca nas niesłusznie najczęściej wypowiada swoją opinię, swój pogląd na daną sytuację, np. „nie chcesz mi pomóc”, „jesteś niekompetentny” itd. W takim przypadku najlepiej jest oddzielić punkt widzenia osoby, która nas krytykuje, od naszego punktu widzenia na dany temat, używając sformułowań w stylu „przykro mi, że tak uważasz, moje zdanie na ten temat jest inne”. Nie ma potrzeby na siłę przekonywać kogoś, że nie ma racji, że się myli. Oczywiście, jeśli mamy ochotę, możemy dyskutować, dlaczego ktoś uważa, że nie chcemy mu pomóc czy też, dlaczego ktoś myśli, że jesteśmy niekompetentni. Istnieje jednak bardzo duże ryzyko, że po pytaniu „dlaczego uważasz, że...” osoba zacznie „na siłę” wymyślać argumenty potwierdzające jej tezę i nagle okaże się, że dysponuje kilkunastoma argumentami przemawiającymi na rzecz tego, że jesteśmy niekompetentni. Dodatkowo, jeśli widzimy, że nasz rozmówca nie przyjmuje naszych argumentów i nie jest otwarty na rzeczową dyskusję, najlepiej jest unikać zbędnych nerwów i zakończyć rozmowę stwierdzeniem „przykro mi, że masz takie wrażenie, masz prawo mieć swoje zdanie, moje zdanie na ten temat jest inne”. Jeśli krytyka niesłuszna wynika ze zdenerwowania, zamiast wchodzić w tzw. przepychanki słowne, lepiej skupić się na działaniu, np. jeśli ktoś jest zdenerwowany i mówi nam, że jesteśmy niekompetentni, najlepiej odpowiedzieć krótko „przykro mi, że masz takie wrażenie; rozumiem, że coś się wydarzyło, powiedz, co się stało i czego oczekujesz ode mnie w tej sytuacji”. Zamiast na emocjach, skupmy się więc na działaniu, co obydwu stronom przyniesie dużo większe korzyści, niż wzajemne obwinianie się i oskarżanie.

Krytyka aluzyjna

Każdemu z nas zdarzyło się choć raz usłyszeć w bezpośredniej rozmowie komunikat w stylu „czy wszystkie kobiety muszą...”, „czy nikt w tym biurze nie potrafi...” itd. Krytyka aluzyjna jest krytyką nie wprost wynikającą najczęściej z faktu, że nasz rozmówca nie ma odwagi powiedzieć nam wprost, co myśli o nas i naszym zachowaniu. Można oczywiście na taki komunikat odpowiedzieć w sposób dowcipny lub użyć parafrazy. Ta ostatnia sprawia, że rozmówca formułujący komunikat aluzyjny, np. „czy wszystkie kobiety są tak niestabilne emocjonalnie?” musi odpowiedzieć na nasz komunikat postawiony wprost, np. „czy dobrze rozumiem, że uważasz, że ja jestem niestabilna emocjonalnie?”. Najczęściej obserwowaną reakcją na parafrazę jest „ucieczka”, tj., nadawca krytyki zazwyczaj odpowiada „nie mówiłem o tobie, tak tylko sobie dywaguję”. Jeśli jednak potrafi uczciwie przyznać, że mówił o nas, możemy zareagować w sposób właściwy dla przyjmowania krytyki słusznej, niesłusznej lub częściowo słusznej (wszystko zależy od tego, czy jego komunikat postrzegamy jako prawdziwy, czy też nieprawdziwy).


reklama

Autor:

psycholog biznesu

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Inventage

Inventage jest międzynarodową firmą specjalizującą się w optymalizacji kosztów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »