| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Konflikt w firmie i sposoby jego rozwiązywania

Konflikt w firmie i sposoby jego rozwiązywania

W zespołach, które jednocześnie realizują zadania bieżące i projekty w ścisłym związku z klientami wewnętrznymi, często zdarzają się różnice zdań i napięcia. Zwłaszcza wtedy, gdy jest mało czasu, projektów przybywa, a zasoby są ograniczone. Częste spory odbijają się na jakości realizowanego projektu. Jak zatem rozwiązać pojawiające się problemy?

Otwarta komunikacja

W trakcie drugiego etapu rozwiązywania konfliktu menedżer powinien zadbać o otwartą komunikację pomiędzy stronami sporu. Każdy z pracowników musi mieć możliwość przedstawienia swojego punktu widzenia, swoich racji oraz intencji. Zadaniem menedżera jest dopilnowanie, aby strony się wysłuchały i zrozumiały swoje racje i motywację. Ważne jest, aby nie używać wypowiedzi oceniających, ferować wyroków czy obwiniać, natomiast trzeba wzmacniać zachowania związane z uważnym słuchaniem i wzajemnym szacunkiem (na przykład zadawanie pytań, parafrazy).

Kiedy kwestie sporne zostały już określone, można przejść do rozwiązywania problemu i od tego momentu strony pracują już wspólnie. Pierwszym krokiem jest przypomnienie wspólnych interesów i wspólnych celów. Drugim, wspólna praca nad możliwym do zaakceptowania przez obie strony rozwiązaniem – zasady współpracy na przykład przy realizowanym obecnie projekcie. Warto, by były to ustalenia konkretne i wystarczająco szczegółowe, aby obie strony mogły się nimi kierować podczas bieżącej współpracy i niemożliwych do przewidzenia sytuacji. Jednym z elementów rozwiązania powinno być regularne udzielanie konstruktywnych informacji zwrotnych i pochwał związanych ze współpracą przez obie osoby. Na zakończenie wspólnego spotkania warto zaprosić pracowników do burzy mózgów nad poszukaniem powodów, dzięki którym uda im się wdrożyć w życie opracowane rozwiązanie. Mogą to być indywidualne zasoby, wspólne cele lub każdy inny powód.

Efektywność rozwiązań

Trzecim etapem mediacji podjętej przez menedżera powinno być sprawdzenie efektywności opracowanego przez pracowników rozwiązania. Jest to znowu wspólne spotkanie pracowników z menedżerem, tym razem poświęcone omówieniu ich sukcesów, porażek i podjętych przez nich sposobów rozwiązywania problemów, pojawiających się podczas współpracy. Termin sprawdzenia postępów jest ustalany w czasie drugiego etapu.

Trzeci etap pozwala menedżerowi upewnić się, czy konflikt rzeczywiście został rozwiązany, bądź występujące różnice zostały zniwelowane na tyle, że nie wpływają na osiągane przez pracowników wyniki. Dla pracowników trzecie spotkanie stanowi dodatkowe wsparcie oraz podtrzymuje ich zaangażowanie w poprawienie współpracy w trudnej relacji.

Nieformalna mediacja prowadzona przez menedżera może przebiegać burzliwie i nie jest łatwa. Postawy osób skonfliktowanych często usztywniają się przez zniekształcenia poznawcze, takie jak: biegunowe myślenie, podwójne normy, lustrzane odbicie czy mechanizm źdźbła i belki. Zjawiska te występują szczególnie silnie na początku procesu rozwiązywania problemu. W trakcie rozmowy z pracownikiem czy pracownikami menedżer powinien być czujny i ujawniać zniekształcenia poznawcze obu stronom.

Ponieważ mediowanie jest ciężką pracą, wymaga czasu i przygotowania się do rozmów, kwestią, którą menedżer powinien rozważyć przy podejmowaniu się, bądź nie, roli mediatora w konflikcie, jest odpowiedź na pytanie, czy problem jest wart jego czasu. Jeśli tak, to należy podjąć wysiłek mediacji, zyska na tym współpraca w całym zespole i współdziałanie podczas osiągania celów. Dodatkową korzyścią z przeprowadzenia mediacji jest nabycie przez pracowników praktycznej, cennej umiejętności konstruktywnego rozwiązywania sporów, którą będą mogli wykorzystać w innych relacjach zawodowych, na przykład z klientami wewnętrznymi w czasie realizacji projektów.

 

PRZYPIS

* M. Teutsch, P.T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.

reklama

Autor:

trener i konsultant AchieveGlobal

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Instytut Rozwoju Biznesu

Firma doradczo-szkoleniowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »