| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Jaka jest rola komunikacji w biznesie?

Jaka jest rola komunikacji w biznesie?

Wiele spraw biznesowych załatwiamy podczas business lunchu. Zastanawiam się jednak, ile czasu należy poświęcić na prowadzenie tzw. rozmów o wszystkim i o niczym, kiedy przejść do spraw biznesowych. Jakich zwrotów nie powinniśmy używać? I wreszcie czy są sytuacje, gdy dopuszczalne jest odebranie telefonu podczas spotkania biznesowego?

Business lunch na stałe zagościł już w naszej kulturze biznesowej. Badania wskazują, że sposób zachowania się przy stole, stopień przestrzegania etykiety może mieć znaczący wpływ na przebieg negocjacji. Tej tematyce poświęcono wiele książek. Jedną z nich jest „Business lunch. Zdobywanie klientów wczesnym popołudniem” autorstwa Robin Jay. Autorka omawia szeroko to, co akcentowane jest już praktycznie we wszystkich podręcznikach dotyczących zachowania w biznesie, a mianowicie rolę przestrzegania takich zasad savoir-vivre’u jak szacunek dla drugiego człowieka, zainteresowanie jego ludzkimi potrzebami i problemami. Zasady te realizujemy przede wszystkim w momencie komunikowania się, głównie w sposobie prowadzenia rozmowy.

Jeszcze nie tak dawno ignorowano ten aspekt kontaktu biznesowego, uznając, że czas to pieniądz i że podczas spotkania biznesowego należy natychmiast podjąć kwestie służbowe. Dziś takie podejście jest odbierane negatywnie jako brak szacunku i traktowanie partnera przedmiotowo. Każdy więc kontakt biznesowy powinien zostać poprzedzony i zakończony najpierw elementami small talk, a potem rozmowy towarzyskiej.

O wszystkim i o niczym

Small talk to swoista rozmowa wstępna, poprzedzająca właściwą konwersację. Tematy podejmowane w jej ramach są błahe i łatwe do wyczerpania (np. wystrój restauracji, warunki pogodowe). Jest ona pierwszym sygnałem dla naszego kontrahenta, że mamy dla niego czas, stanowi jeden z kodów kulturowych związanych z manifestacją szacunku dla drugiej osoby. Przy okazji pozwala obu stronom zebrać myśli, uspokoić się i zorientować się w ogólnej sytuacji.

Small talk nie może jednak trwać za długo. Gdy jest przedłużane, może być znakiem lekceważenia drugiej osoby („można z nim rozmawiać tylko o błahostkach”).

Nieco poważniej

Od small talk przechodzimy do rozmowy towarzyskiej. Jest to rozmowa poważna, dotyczącą spraw ogólnych, przede wszystkim kultury (książek, sztuki, muzyki itp.). Jej podjęcie jest znakiem, że traktujemy naszego partnera bardzo poważnie, z szacunkiem, jako człowieka wykształconego i kulturalnego. W jej trakcie wykluczone jest wypytywanie o sprawy osobiste i mówienie o sobie. Można jedynie niejako przy okazji udzielać wyrywkowych informacji o sobie. Pamiętajmy też, że nie rozmawiamy o polityce, sprawach religijnych itp. – o wszystkim, co mogłoby nas oddalić od siebie, spowodować kontrowersje czy spór. Nie podejmujemy również żadnych tematów, które drugiej osoby mogą nie interesować. O sporcie rozmawiamy więc tylko z tymi osobami, co do których jesteśmy przekonani, że jest to ich hobby.

reklama

Autor:

doktor nauk humanistycznych, filozof

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

KasperskyLab

Ochrona przed zagrożeniami IT

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »