| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Jakie są zasady przedstawiania sobie osób w biznesie?

Jakie są zasady przedstawiania sobie osób w biznesie?

Obserwując różne zachowania osób w kontaktach służbowych, dochodzę do wniosku, że albo nie ma ustalonych jasnych zasad, albo każdy kieruje się takimi, jakie sam sobie ustali. Jaka kolejność w przedstawianiu sobie osób panuje w biurze, a jaka podczas kolacji służbowej? Co zrobić, gdy biznes i życie prywatne „krzyżują” się, oraz gdy w sytuacjach służbowych pojawiają się osoby prywatne?

Kobieta mężczyźnie czy mężczyzna kobiecie?

Jeśli przedstawiamy sobie pracownika działu A, którym jest kobieta i kierownika działu B, który jest mężczyzną (w podobnym wieku co ta kobieta), ważniejsza jest kobieta i to jej przedstawiamy mężczyznę. Jeżeli jednak pracownik działu A jest mężczyzną i ma 57 lat, a kierownik działu B jest kobietą, która ma 28 lat, ważniejszy jest mężczyzna i to jemu przedstawimy kobietę. Z kolei, gdy przedstawiamy sobie pracownika działu A, którym jest kobieta 25 lat, kierownika działu B, którym jest kobieta 40 lat i kierownika działu C, którym jest mężczyzna 30 lat, to hierarchia jest następująca: kierownik działu B, pracownik działu A, kierownik działu C. Tak więc kierownikowi działu B przedstawiamy najpierw pracownika działu A, następnie kierownika działu C i pracownikowi działu A przedstawiamy kierownika działu C.

Gość mile widziany

Jeżeli do naszego działu przybywa osoba z innego działu (i nie ma tu żadnej zależności służbowej) automatycznie posiada ona status gościa. Podczas przedstawiania to pracownik innego działu jako gość jest zawsze ważniejszy od każdego pracownika naszego działu (również kierownika i jego zastępcy). To zatem jemu przedstawiamy pozostałych.

W precedencji biznesu funkcjonują oczywiście wszystkie kategorie gości, a zatem najważniejszy – gość honorowy, drugi co do znaczenia gość zagraniczny i wreszcie gość zwykły. Goście to kontrahenci, klienci oraz wszystkie pozostałe osoby odwiedzające firmę. Gościem honorowym może być każdy, kto zostanie za takiego z jakiegoś uzasadnionego powodu uznany przez kierownictwo firmy. Fakt wyboru na gościa honorowego musi zostać wszystkim na piśmie lub ustnie oznajmiony.

Gość zagraniczny jest ważniejszy od wszystkich osób, poza gościem honorowym. Jeśli więc naszą firmę odwiedza delegacja zagranicznych studentów, to studentowi przedstawiamy naszych pracowników, szefa i klientów.

Jeżeli naszą firmę odwiedza klient i następuje jego zetknięcie się z szefem firmy, to klientowi jako gościowi, a więc osobie ważniejszej, przedstawiamy szefa firmy.

Towarzysko-biznesowy galimatias

Precedencja biznesowa zaczyna się krzyżować z precedencją towarzyską, i to w specyficzny, skomplikowany sposób, gdy pojawiają się sytuacje służbowo-towarzyskie, w których zachowane są relacje służbowe, ale pojawiają się osoby spoza firmy. Taką, typową zresztą, sytuacją jest przyjęcie organizowane przez firmę (np. z okazji podpisania strategicznej dla firmy umowy), na którym pracownicy pojawiają się z osobami towarzyszącymi (które nie podlegają wprost precedencji biznesu).

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Łatwe podatki

Portal „Łatwe podatki” pozwala zrozumieć trudne zagadnienia związane z podatkami (takimi jak np. VAT, CIT czy PIT) w sposób stosunkowo przystępny, podparty ciekawymi przykładami.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »