| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Predyspozycje szefa do nawiązywania relacji z pracownikami

Predyspozycje szefa do nawiązywania relacji z pracownikami

Nieumiejętność utrzymania relacji z pracownikami na właściwym poziomie może mieć przykre konsekwencje dla szefa. Czy osoby nieposiadające takiej zdolności są na z góry przegranej pozycji?

Od dawna wiadomo, że sposobem na skuteczność w osiąganiu celów biznesowych nie są tylko odpowiednio duże zasoby technologiczne, marketingowe i kadrowe organizacji. Bez odpowiedniej jakości zarządzania, reprezentowanej przede wszystkim przez członków zarządu firmy, na którą ma wpływ także dobry system komunikacji dyrektorów z pracownikami, nie można osiągnąć znaczącego sukcesu w biznesie. Sukces ten z kolei staje się zwykle dla szefów sposobem na realizację własnych, najszerzej rozumianych potrzeb. Taka sekwencja i rezultat przebiegu procesu zarządzania firmą zależą zatem od tego, czy dyrektor posiada zdolność i motywację do nawiązywania dobrych relacji ze swoimi pracownikami, to, co mówi i robi, jest spójne, przestrzega on reguł formalnych i nieformalnych związanych z kulturą organizacyjną firmy, kulturą ogólną i obyczajami istniejącymi w firmie i w danej społeczności. Dostrzega pracownika nie tylko przez pryzmat tabeli z wynikami jego pracy, lecz także widzi jego zaangażowanie, poświęcenie i entuzjazm, jak też brak tego ostatniego, pojawiające się poczucie niezadowolenia i alienacji. W ten sposób szef może uzyskać dostęp do wrażliwej na różne oddziaływania osobowości pracowników, ich ukrytych głęboko aktywów emocjonalnych, i dzięki temu wpływać na kształtowanie motywacji sprzyjającej efektywności i zaangażowaniu w pracy. Istotne jest też to, że dzięki dobrym relacjom dyrektor może stać się dla pracowników bardziej wiarygodny, a być może nawet charyzmatyczny, co umożliwia mu uzyskanie łatwiejszej akceptacji dla swoich decyzji, szczególnie tych niepopularnych lub naruszających istniejące status quo pracowników. W ten sposób może on uzyskiwać częściej zadowalające efekty swoich działań i w konsekwencji być lepiej oceniany przez podwładnych i organy nadzorujące działalność firmy.

W oblężonej twierdzy

Autentyczne przywództwo w firmie i legitymizujące je dobre relacje przełożonego z podwładnymi stanowią wartości deficytowe tam, gdzie dyrektor nie buduje i nie rozwija niemal codziennie swoich kontaktów interpersonalnych z pracownikami. Zastępuje za to je wojskowymi, „twardymi” poleceniami, regułami zarządzania opartymi na dyscyplinie formalnej i regulaminie pracowniczym, którym często towarzyszy atmosfera ciągłego napięcia lub strachu przed popełnieniem błędu, wyrażeniem własnej opinii lub krytycznej oceny. Tak też można sprawnie zarządzać i uzyskiwać rezultaty. W dłuższej perspektywie okazuje się jednak, że szef praktykujący taki model zarządzania personelem sam może wpaść w pułapkę, którą niejako sam na siebie zastawił. Utrzymywanie się takiego stanu obniża efektywność działania firmy i prowadzi do powstawania różnych patologii.

Najlepsi pracownicy zaczynają się rozglądać za nowym miejscem pracy. Pozostali nie wiążą swojej przyszłości z losami organizacji lub też nie angażują się dostatecznie w przyczynianie się do jej przetrwania, gdyż staje się to im obojętne. W skrajnym przypadku z orędowników firmy pracownicy stają się jej wrogami. W takiej atmosferze dyrektor ulega kompleksowi „oblężonej twierdzy”. Gdy nie ma dobrych relacji z pracownikami, pozbawiony jest ich wsparcia, a stąd już blisko do poczucia osamotnienia i ciągłego zagrożenia stabilności swojej pozycji w firmie.

Dlatego tak istotne jest uczenie się i nabywanie przez dyrektora umiejętności nawiązywania i utrzymywania relacji interpersonalnych z pracownikami na właściwym poziomie. W ten sposób każdy ma możliwość zwiększania zakresu własnej elastyczności w postępowaniu z partnerami w pracy i tworzenia sobie pola skutecznego reagowania na sytuacje kryzysowe. A jak wiadomo, im większe pole możliwości reagowania, tym większe prawdopodobieństwo skuteczności naszych działań w biznesie, ale nie tylko tu.

reklama

Autor:

ekspert w firmie szkoleniowej Nowe Horyzonty®

Źródło:

INFOR

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

EFT International

EFT International zajmuje się pomaganiem firmom w osiągnięciu sukcesu na zagranicznych rynkach, głównie w Wielkiej Brytanii i Indiach.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »