| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > W jaki sposób zbudować dobre relacje ze współpracownikami?

W jaki sposób zbudować dobre relacje ze współpracownikami?

Jestem kierownikiem działu handlowców. Niestety, relacje panujące w moim zespole nie są zbyt dobre. Szwankuje komunikacja, pracownicy wytykają sobie nawzajem błędy, często nie okazują sobie szacunku. Pomyślałem, że wspólny wyjazd integracyjny lub poranne spotkania przy kawie mogłyby poprawić nasze wzajemne kontakty. Czy posiadanie dobrych relacji ze współpracownikami jest uwarunkowane przyjaźnią z nimi na gruncie prywatnym?

Powszechne dziś w życiu wielu firm spotkania integracyjne mogą niejednokrotnie stanowić miły początek lub potwierdzenie dobrych relacji, ale same w sobie nie są wystarczające.

Poznać siebie

Mimo że w każdym ogłoszeniu rekrutacyjnym (od menedżera po kierowcę czy sprzątaczkę) jednym z wymogów jest umiejętność budowania relacji ze współpracownikami/klientami, to współczesne pojęcie otwartości w komunikacji interpersonalnej polega na zrozumieniu, że budowanie dobrych kontaktów jest ciągłym, obustronnym (musi istnieć wola budowania dobrych relacji pomiędzy dwiema stronami: pracownik–pracownik, pracownik–pracodawca) codziennym trudnym procesem, który jedynie może być sporadycznie wspomagany przez miłe pogawędki przy porannej kawie, lunchu lub podczas wyjazdu integracyjnego.

Aby umieć zbudować i podtrzymać dobre relacje ze współpracownikami, trzeba zdawać sobie sprawę z następujących rzeczy:

  • znać zależności pomiędzy poszczególnymi funkcjami współpracowników,
  • wiedzieć, w jaki sposób przyczyniam się do sukcesu drugiej strony, współpracownika,
  • poznać (wypracować) akceptowalną przez obie strony formę komunikacji,
  • okazywać sobie wzajemny szacunek (zarówno wobec współpracownika, jak i jego obowiązków zawodowych, zainteresowań prywatnych itp.),
  • wykazywać tolerancję dla błędów popełnianych przez współpracowników.

Partnerskie relacje na gruncie zawodowym nie mogą się obejść bez wiedzy o tym, kim jest ta druga strona, gdzie się znajduje w strukturach firmy, za co odpowiada i gdzie stykają się nasze codzienne zależności. Jeżeli się nie stykają bezpośrednio – w jaki sposób zależą od siebie? Która z wykonywanych przeze mnie czynności wpływa na wynik pracy drugiej strony.

Nieprzekraczalne granice

Szacunek to postawa mówiąca o wartości drugiego człowieka. Oznacza, że uznaję jego prawo do wyznaczania granic jego sfery prywatnej i nie przekraczam ich. Jak można okazać szacunek w pracy? Uznając wagę wykonywanych przez drugą osobę czynności, doceniając jej dokonania. Ważność moich zadań nie przekreśla faktu, że „Twoje” zadania również są ważne. W związku z tym nie wymagam bezwzględnie od drugiej strony odłożenia wszystkiego i zajęcia się moją sprawą, mimo że niejedno piwo razem wypiliśmy.

reklama

Autor:

menedżer w Centrum Medycznym Puławska (CMP)

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Bogusz

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »