| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > W jaki sposób zbudować dobre relacje ze współpracownikami?

W jaki sposób zbudować dobre relacje ze współpracownikami?

Jestem kierownikiem działu handlowców. Niestety, relacje panujące w moim zespole nie są zbyt dobre. Szwankuje komunikacja, pracownicy wytykają sobie nawzajem błędy, często nie okazują sobie szacunku. Pomyślałem, że wspólny wyjazd integracyjny lub poranne spotkania przy kawie mogłyby poprawić nasze wzajemne kontakty. Czy posiadanie dobrych relacji ze współpracownikami jest uwarunkowane przyjaźnią z nimi na gruncie prywatnym?

Tolerancja dla błędów

Co to oznacza? Czy mam nie zauważać błędów koleżanki lub kolegi, z którymi wygraliśmy bitwę paintballową podczas ostatniego firmowego wypadu? Wręcz przeciwnie – przyjrzyjmy się poniższej sytuacji.

Piotr jest handlowcem odpowiedzialnym, oprócz zapewnienia określonej wielkości obrotów, m.in. za dostarczanie danych o zamówieniach swoich klientów Adamowi, który sporządza raporty. Dziś szef Piotra zwrócił mu uwagę, że raporty sporządzane przez dział finansowy nie zostały przyjęte przez zarząd firmy z powodu niekompletnych danych dostarczonych przez Piotra Adamowi.

Pierwsze pytanie, jakie się nasuwa Pawłowi: „dlaczego mi nic nie powiedział, przecież widujemy się codziennie na papierosie? ”.

Tolerancja oznacza w tym przypadku postawę: „rozumiem, że można popełnić błąd, wykonując takie zadanie”, w związku z tym udzielam informacji zwrotniej bezpośrednio osobie, która popełnia błąd.

Na to, by właśnie w taki sposób wskazywać błędy innym, zwracali uwagę mędrcy, filozofowie sprzed wielu wieków. Wystarczy choćby wspomnieć biblijną przypowieść przytoczoną przez św. Mateusza, w której podkreślano ważność upomnienia osoby, która popełniła błąd względem innej, w cztery oczy. Jeśli pracownik doceni to, że wykazujesz się taktem, dyplomacją i nie masz zamiaru oczernienia danej osoby w oczach innych – zyskasz w nim przyjaciela.

Trudno się z tym nie zgodzić. Tego typu okazywania szacunku względem współpracownika, a tym bardziej podwładnego, nie da się wypracować żadnymi wspólnymi zabawami integracyjnymi, firmowymi grillami, wypadami na piwo. Dobre relacje buduje się indywidualnie, a nie zbiorowo!

Znajomość na gruncie prywatnym może nam pomóc pokonać lęk przed zakomunikowaniem współpracownikowi przykrej rzeczy, złagodzić ton wypowiedzi, obrać formę koleżeńskiej porady, a nie krytyki. Z kolei osoba, do której słowa krytyki są kierowane, może o wiele bardziej ten gest docenić, zwłaszcza atmosferę, w jakiej zwraca się jej uwagę. Jednak warunkiem koniecznym jest przekazanie trudnego komunikatu bez udziału i pośrednictwa osób trzecich.

Tolerancja dla różnych typów osobowości

Osoba o zdecydowanie rozwiniętej potrzebie przynależności do grupy nie będzie mogła dobrze funkcjonować i wykonywać swoich służbowych obowiązków bez dobrych relacji z innymi współpracownikami. Nie tylko będzie zabiegała o uwagę innych, ale – co ważne – troszczyć się będzie również o to, by inni współpracownicy również czerpali satysfakcję z pracy. Indywidualiści, którzy stawiają wyraźną granicę pomiędzy tym, co w życiu zawodowym, a tym, co w życiu prywatnym, w sposób szczególny będą doceniać tych, którzy wykażą zrozumienie dla braku potrzeby integrowania się przy wspólnych imprezach, wyjściach po pracy. Zmuszanie ich do rozwijania kompetencji towarzyskich w ich prywatnym czasie nie przełoży się z pewnością na jakość ich pracy i nie polepszy relacji ze współpracownikami.

Najważniejsze w budowaniu relacji ze współpracownikami jest okazywanie szacunku wobec naturalnych potrzeb społecznych współpracowników, różnych form komunikacji (dla jednych sprawdza się metoda kija, dla innych wyłącznie marchewki), a także obowiązków, za które współpracownik jest odpowiedzialny.

Budowanie relacji jest nieustanną pracą, niezależną od sporadycznych udanych wypadów integracyjnych. Relacje kształtują się codziennie, ponieważ w codziennych kontaktach zawodowych wymieniamy ze współpracownikami doświadczenia, opinie, zdania, a nade wszystko wymieniamy się samym sobą: podpatrujemy, wsłuchujemy się w innych, wnioskujemy, przepuszczamy przez filtr naszej tolerancji słowa i zachowania innych. W ten sposób dokonuje się zmiana w nas samych, w ten sposób kształtują się relacje o wartościowym wymiarze zarówno dla nas, jak i dla firmy.


reklama

Autor:

menedżer w Centrum Medycznym Puławska (CMP)

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Cymcyk

Menedżer Komunikacji Inwestycyjnej ING TFI S.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »