| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Kultura nieufności czyli jak budować zaufanie i przetrwać jego kryzys

Kultura nieufności czyli jak budować zaufanie i przetrwać jego kryzys

Czy zaufanie stanowi wartość nie tylko w codziennym życiu, nauce, ale również biznesie? Odpowiedź na to pytanie determinuje dalsze istnienie i rozwój bądź upadek współczesnych przedsiębiorstw, rozmaitych organizacji, jak również całych społeczeństw. Zaufanie urasta do rangi słynnej kwestii szekspirowskiego Hamleta.

Trudna sztuka ufności

Zaufanie to przewidywanie pozytywnych dla nas efektów działań innych, wiara w dobre intencje innych, oczekiwanie, że inni dotrzymają swoich obietnic. Jednocześnie zaufanie pozwala radzić sobie z ryzykiem, stanowi niejako panaceum w ryzykownej sytuacji.

Obdarzając kogoś zaufaniem, dajemy sygnał, że ktoś jest dla nas wiarygodny, uczciwy i gotowy zatroszczyć się nie tylko o własne interesy, lecz także o dobro innych. Zaufanie wymaga wzajemności. Nie ma jednak sytuacji idealnej, gdyż nieufność również pociąga za sobą pewne koszty. Nieufność jest źródłem wielu złych decyzji. Kwestia zaufania oraz braku zaufania może być analizowana na wielu płaszczyznach, w odniesieniu do pojedynczych jednostek (poziom mikro) czy organizacji oraz całych zbiorowości (poziom makro). Poziom zaufania determinuje nie tylko nasz rozwój indywidualny, ale przede wszystkim rozwój społeczny i gospodarczy całych społeczeństw.

Znaczenie problematyki zaufania dla zarządzania potwierdziły między innymi wyniki badań prowadzonych wśród 500 najlepszych polskich firm z 2004 roku6. Aż 95 proc. spośród przebadanych organizacji uznało wpływ zaufania na sukces organizacji za przynajmniej ważny. Znaczenie zaufania dla sukcesu organizacji jest niepodważalne. Dyskusji podlega jedynie stopień, w jakim zaufanie determinuje ich sukces. Odpowiedź jest różna, w zależności od formy organizacji oraz kultury, w ramach której ona funkcjonuje. Zaufanie ma kluczowe znaczenie dla sukcesu organizacji, czego dowiódł przykład Szwecji i Stanów Zjednoczonych.

Klucz do sukcesu

Zaufanie w kulturze amerykańskiej jest raczej wynikiem zaufania do instytucji prawa. W krajach skandynawskich zaufanie stanowi element założeń kulturowych. Można więc wnioskować, że najlepsze wzorce zaufania znajdziemy w kulturze skandynawskiej, gdzie zaufanie jest bardziej normą kulturową, a nie prawną. Okoliczność ta może być jednym z powodów tego, że kodeks karny w Skandynawii jest stosunkowo łagodny w porównaniu z kodeksami innych krajów. W kulturach o dużym zaufaniu do instytucji prawnych głównym czynnikiem powstrzymującym ludzi przed łamaniem zasad jest surowość i nieuchronność antycypowanej kary. Nic też dziwnego, że raport 2009 Edelman Trust Barometr informuje, że to szwedzkie (obok niemieckich i kanadyjskich) firmy cieszą się największym zaufaniem na świecie. Na podstawie rankingu ważności czynników sukcesu dla organizacji wirtualnych (OW) można uznać, że w kulturze amerykańskiej i podobnie polskiej zaufanie jest pewnym zasobem deficytowym w stosunku do kultury szwedzkiej (zobacz wykres 2).

Zaufanie antidotum na niepewność

Istnieje coraz silniejsze zapotrzebowanie na zarządzanie zaufaniem.

Intensyfikacja procesów globalizacji, hiperkonkurencja, prowadzenie działalności wirtualnej, a co za tym idzie, wzmożona liczba kontaktów z nieznajomymi, lawinowo rosnąca ilość informacji i oczekiwań klientów – to tylko niektóre czynniki decydujące o potrzebie zarządzania zaufaniem.

Zarządzanie zaufaniem różni się od już istniejących teorii zarządzania. Sukces zarządzania zaufaniem zależy od wielu czynników, między innymi od:

  • Ustalenia wspólnych celów i sposobów postępowania oraz osiągnięcia konsensusu w najważniejszych kluczowych punktach zawartych w strategii organizacji.
  • Przejrzystości w zakresie sposobów rozwiązywania problemów oraz całej prowadzonej działalności.
  • Respektowania tajemnicy.
  • Natychmiastowego i efektywnego spełniania obietnic.
  • Gotowości do dzielenia się zyskami.
  • Sieci osobistych kontaktów budowanych latami. Relacje międzyludzkie są źródłem wielu cennych informacji o naszych współpracownikach i partnerach.

W przypadku zarządzania zaufaniem w organizacji powyższe czynniki są poddawane analizie, a następnie dostosowywane do aktualnych potrzeb.

@RY1@i13/2009/008/i13.2009.008.000.0040.001.jpg@RY2@

@RY1@i13/2009/008/i13.2009.008.000.0040.002.jpg@RY2@

reklama

Autorzy:

profesor nauk o organizacji i zarządzaniu profesor nauk o organizacji i zarządzaniu doktor inżynier nauk ekonomicznych doktorantka Politechniki Warszawskiej

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Tabędzka

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »