| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Kochana personalna czyli jak dbać o wizerunek działu HR

Kochana personalna czyli jak dbać o wizerunek działu HR

Działy HR w polskich firmach nie cieszą się dobrą opinią wśród pozostałych pracowników. Jak pokazują badania, w świadomości wciąż tkwi stereotyp personalnych, którzy wykonują nudną pracę administracyjną. Przyczyną takiego postrzegania działu HR jest często brak dbałości o codzienny wizerunek działu kadr i właściwą komunikację z pozostałymi działami. Tymczasem to, jak pracownicy przedsiębiorstwa postrzegają personalnych, jest ważnym elementem wewnętrznego wizerunku firmy.

Trudno mówić o pozytywnym wizerunku działów HR wśród innych pracowników. Wyniki badania „Barometr HR 2008” przeprowadzone przez Benefactor Group wspólnie z portalem GazetaPraca.pl pokazują, że tylko 16 proc. badanych uważa, że działy personalne zajmują się strategicznym zarządzaniem kapitałem ludzkim. 11 proc., że odgrywają istotną rolę w procesie zmian w organizacji. Brak informacji na temat szerszej roli działów HR sprawia, że pracownicy nie wiedzą często, czym, oprócz pracy związanej z obsługą kadr, zajmują się haerowcy.

Jak jest?

– W wielu firmach, również o strukturze korporacyjnej, działania działu HR ograniczają się wciąż do podstawowych zadań administracyjnych – mówi Jacek Sysak, learning & development advisor z Działu HR w BP Polska. – Wiele firm nieumiejętnie stara się przenieść paradygmat działalności HR z administracyjnej na strategiczną. Kluczowe pytanie badające pozycję i rolę HR brzmi: czy znasz strategię i wyniki swojej firmy? To pytanie, choć może wydawać się banalne, wymusza odpowiedź przekładającą się zarówno na ocenę samego HR, jak i na jego postrzeganie wewnętrzne i zewnętrzne.

Tym, co może negatywnie wpływać na wizerunek działu personalnego, mogą być niezrozumiałe zasady motywowania pracowników czy przypadkowe wydawanie pieniędzy z funduszu socjalnego. Nietrafione imprezy, wyjazdy na siłę, uszczęśliwianie karnetami, o których pracownicy nigdy nie marzyli, tylko pogłębiają krytyczną ocenę działów personalnych w firmach. Do tego czasem dochodzą negatywne odczucia wynikające z bezpośrednich kontaktów w sprawach z natury trudnych dla pracowników. Z reguły takim sytuacjom, jak rekrutacja, ocena stanowisk czy zwolnienia towaszyszą stres, niepewność, napięcie. Ponadto im większa organizacja, tym relacje z personalnymi dalsze, a przez to mniej przyjazne i zrozumiałe.

Ambasadorzy opinii

Tworząc wizerunek w swoim otoczeniu, firmy nie mogą zapominać o wizerunku wewnętrznym. To pracownicy są pierwszym i dla otoczenia bardzo wiarygodnym źródłem infomacji o przedsiębiorstwie czy instytucji. Dlatego najważniejszym celem PR dla kadry zarządzającej jest zadbanie o to, aby pracownicy stali się ambasadorami dobrej opinii. Gdzie w tym wszystkim jest dział personalny?

Wizerunek działu HR jest składową wizerunku dyrektora generalnego – przekonuje Marek Reda, dyrektor generalny Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie. – Z przeprowadzonych w urzędzie badań ankietowych wynika, że pracownicy nie tolerują uznaniowości. Przyjąłem więc kardynalną zasadę, że należy opracować powszechnie znane i dostępne procedury oraz przejrzysty system wartościowania stanowisk. Dział HR od początku był włączony w ten proces. Nie chcę, aby kadry były postrzegane wyłącznie jako komórka kontrolująca przestrzeganie dyscypliny pracy albo przygotowująca wypowiedzenia. Staram się zbudować w oczach pracowników wizerunek działu kadr jako istotnego elementu zarządzania – mówi.

Jeśli dział HR w danej organizacji bierze udział w zarządzaniu strategicznym oraz spełnia istotną rolę w sytuacji zmiany, to jego wizerunek przekłada się również na postrzeganie zarządu firmy. Jeśli nawet rola personalnych jest ograniczona, to z pewnością spełniają w przedsiębiorstwie funkcję „wewnętrznego punktu obsługi klienta”. Pracownicy najczęściej przez tę właśnie funkcję oceniają i samych haerowców, i pracodawcę. Świadoma budowa wizerunku działu HR powinna być więc częścią strategii internal relations w firmie czy instutucji.

reklama

Autor:

Autorka jest dyrektorem zarządzającym i PR ekspertem w firmie ANS PR Consulting.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Lege Artis

Ekspert wieszjak.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »