| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Kochana personalna czyli jak dbać o wizerunek działu HR

Kochana personalna czyli jak dbać o wizerunek działu HR

Działy HR w polskich firmach nie cieszą się dobrą opinią wśród pozostałych pracowników. Jak pokazują badania, w świadomości wciąż tkwi stereotyp personalnych, którzy wykonują nudną pracę administracyjną. Przyczyną takiego postrzegania działu HR jest często brak dbałości o codzienny wizerunek działu kadr i właściwą komunikację z pozostałymi działami. Tymczasem to, jak pracownicy przedsiębiorstwa postrzegają personalnych, jest ważnym elementem wewnętrznego wizerunku firmy.

Właściwy człowiek

Pamiętając o tym, że dział personalny to taki wewnętrzny punkt obsługi klienta, warto przyjrzeć się, czy pracują w nim właściwe osoby. Oprócz przygotowania merytorycznego ogromną rolę w pracy działów personalnych odgrywają umiejętności komunikacyjne: empatia, zdolność aktywnego słuchania, delikatność, pozytywne nastawienie do innych, asertywność. Umiejętność prowadzenia trudnych rozmów, podtrzymywania pozytywnych kontaktów z pracownikami oraz zrozumienia ich potrzeb, w dużym stopniu może wpływać na tworzenie pozytywnego wizerunku nie tylko działu personalnego, ale i całej firmy.

Narzędzia PR w służbie personalnym

Komunikację z pracownikami można prowadzić za pośrednictwem różnych kanałów i narzędzi. W dużej organizacji osobiste relacje będą ograniczone przez możliwości, jednak nie należy rezygnować z bezpośredniego udziału w ważnych naradach. – W spotkaniach z wydziałami, na których rozmawiam o sprawach związanych z funkcjonowaniem urzędu, uczestniczą także pracownicy działu personalnego – mówi Marek Reda. Pracownicy działu HR mają bowiem wiedzę, którą mogą dzielić z innymi także podczas takich spotkań. Specjaliści do spraw personalnych mogą być też doradcami czy coachami pracowników, szczególnie kadry zarządzającej. Tak jest np. w BP Polska. – Doradca jest częstym uczestnikiem zebrań biznesowych, na których daje bezpośrednio odpowiedź na pytania i wątpliwości pojawiające się podczas tych spotkań. Pełni funkcję coacha dla menedżerów danego biznesu, pomagając rozwiązać często trudne i niecodzienne przypadki – opowiada Jacek Sysak.

Chcąc skutecznie komunikować się z pracownikami, dział personalny powinien zadbać o systematyczną obecność na łamach biuletynu wewnętrznego, o ile taki w firmie wychodzi.

Nie należy zapominać o starej, dobrej tablicy ogłoszeń, która w niektórych instytucjach czy firmach wciąż cieszy się popularnością. Umieszczona w strategicznym miejscu, dostępnym dla wszystkich lub większości pracowników, może być skutecznym kanałem informacyjnym.

Do listy możliwych technik komunikacji wewnętrznej można dodać roczne sprawozdania. Niezależnie od tego, czy będzie to ogólny raport zarządu przygotowany z zaangażowaniem działu HR, czy też oddzielne sprawozdanie, za którym stoi tylko dział personalny, warto zadbać o rozpowszechnienie dokumentu wśród pracowników. Sprawozdanie nie musi być obszerne i rozbudowane, ale powinno zawierać ważne z punktu widzenia pracownika informacje, np. wykorzystanie funduszu socjalnego, podsumowanie związane z wynagrodzeniami i kosztami osobowymi, omówienie systemów i pakietów motywacyjnych oraz inne istotne w danym czasie kwestie.

Wizerunek działu personalnego to składowy element wizerunku wewnętrznego firmy. Realizując swoje bieżące działania, pracownicy działu HR powinni również zadbać o systematyczną i przyjazną komunikację z innymi. W ten sposób dział kadr będzie dla pozostałych pracowników bardziej zrozumiały i przejrzysty. A przypadek Lesia z książki Joanny Chmielewskiej, który doprowadzony do ostateczności gnębieniem go za spóźnienia, postanowił zamordować personalną, wciąż będzie tylko fantastycznym przykładem bujnej wyobraźni literackiej.

UWAGA

Regularne zamieszczanie bieżących informacji, odpowiedzi na zapytania pracowników, zamieszczanie artykułów o charakterze poradnikowym, komunikowanie ważnych kwestii związanych z aktualnie wprowadzanymi zmianami czy prezentowanie osób pracujących w dziale personalnym – to tylko przykłady możliwej obecności działu HR w biuletynie wewnętrznym. Ten sam cel osiągniemy, korzystając z intranetu czy newsletterów rozsyłanych w formie elektronicznej.

Autor:

Autorka jest dyrektorem zarządzającym i PR ekspertem w firmie ANS PR Consulting.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kadry dla Każdego

Strona poświęcona aktualnościom kadrowo-płacowym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »