| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Kochana personalna czyli jak dbać o wizerunek działu HR

Kochana personalna czyli jak dbać o wizerunek działu HR

Działy HR w polskich firmach nie cieszą się dobrą opinią wśród pozostałych pracowników. Jak pokazują badania, w świadomości wciąż tkwi stereotyp personalnych, którzy wykonują nudną pracę administracyjną. Przyczyną takiego postrzegania działu HR jest często brak dbałości o codzienny wizerunek działu kadr i właściwą komunikację z pozostałymi działami. Tymczasem to, jak pracownicy przedsiębiorstwa postrzegają personalnych, jest ważnym elementem wewnętrznego wizerunku firmy.

Wizerunek pożądany

Planując budowanie wizerunku działu personalnego, należy przede wszystkim zadać sobie pytanie, co chcę osiągnąć?

Już na wstępie trzeba zastanowić się nad kształtem pożądanego wizerunku docelowego działu kadr. Jak chcielibyśmy, aby dział personalny był postrzegany? Przy tworzeniu koncepcji w tym obszarze niezbędna jest ścisła współpraca na linii: dział HR – dział PR – zarząd. Wówczas można skutecznie osiągać cele związane z kreowaniem wizerunku samego działu HR, jak i całej organizacji, bo jedno ściśle zależy od drugiego.

Dwustronna komunikacja

Umocnienie wiarygodności wewnętrznej oraz zaufania to zasadnicze cele komunikacji z pracownikami. Prowadząc dialog, firma ma szansę zbudować zespół zaangażowany w realizację wytyczonej strategii, wydajny i zintegrowany. Dlatego właśnie działy personalne powinny brać aktywny udział w komunikacji każdej firmy. Ważne, aby te działania dostosować do faktycznych potrzeb informacyjnych pracowników. Wśród komunikowanych treści powinno znaleźć się m.in. informowanie o:

  • zadaniach działu HR – w myśl zasady: „im więcej wiem, tym więcej rozumiem”, działy HR powinny dostarczać pracownikom informacje o swojej roli i zadaniach w wewnętrznej organizacji firmy;
  • sprawach bezpośrednio dotyczących pracowników, jak np. sprawy socjalne, zmiany w procedurach i regulaminach, możliwości szkolenia (oczywiście w porozumieniu z zarządem);
  • bieżących działaniach podejmowanych przez dział personalny;
  • ocenach pracowników na podstawie obowiązujących modeli efektywności i realizacji celów na poszczególnych stanowiskach.

Komunikacja działu HR oprócz roli informacyjnej powinna spełniać także rolę motywacyjną. Ważnym aspektem komunikacji jest wsłuchiwanie się w opinie pracowników. W ten sposób można na bieżąco weryfikować efektywność działań. Dla haerowców odpowiedzialnych za tworzenie wewnętrznych systemów motywacyjnych prowadzone cyklicznie badania pracowników pozwalają na bieżące korekty i unikanie błędów w tych obszarach. Komunikacja dwustronna jednocześnie zwiększa zaufanie pracowników, u wielu zaspokaja potrzebę zaangażowania w życie organizacji, daje poczucie faktycznego wpływu na kształt miejsca, w którym pracują.

Bezpośrednie relacje

Dział personalny w wielu firmach, szczególnie dużych, to często bezosobowy twór. – Istnieją wciąż jeszcze firmy, gdzie pracownicy działów HR chowają się za gąszczem procedur, zagnieżdżeni w kącie za szczelnie odizolowanymi drzwiami – mówi Jacek Sysak. – Pracownicy nie pamiętają wówczas nawet nazwiska osoby odpowiedzialnej za kwestie personalne, nie mówiąc już o tym, że nie wiedzą, jak wygląda.

Pracownicy lubią otwartą i osobistą komunikację. Lubią wiedzieć, z kim pracują, kto wydaje im polecenia, kto decyduje o ich doskonaleniu i możliwościach wynagrodzenia. Dlatego dział HR, budując własny wizerunek, powinien m.in. postawić na bezpośrednie relacje z pracownikami. Te bowiem sprzyjają tworzeniu atmosfery zaufania.

reklama

Autor:

Autorka jest dyrektorem zarządzającym i PR ekspertem w firmie ANS PR Consulting.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Rogowska

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »