| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Jak kształtować wizerunek firmy

Jak kształtować wizerunek firmy

Niedawno założyłem firmę logistyczną. Wiem, jak ważny we współczesnym świecie jest wizerunek firmy. Zasada „Jak cię widzą, tak cię piszą” obowiązuje nadal. Chciałbym, aby wizerunek zewnętrzny mojej firmy był elegancki i prosty. Jakie zasady obowiązują przy wyborze papieru firmowego i wizytówek? Jaki powinien być układ informacji na tych drukach? Mam problem z doborem kolorystyki. Zamierzam także wprowadzić jednolity układ korespondencji e-mailowej.

ODPOWIEDŹ

Firma posiada pozytywny wizerunek, gdy reprezentuje, między innymi, pewną klasę, tradycję i kulturę. W praktyce oznacza to, że przestrzega ona drobiazgowo w swojej praktyce etykiety biznesu. Genezą tej etykiety jest protokół dyplomatyczny i ściśle z nim związany savoir vivre. Stąd podręczniki etykiety biznesu tak często odwołują się do kodeksów dyplomatycznych i towarzyskich.

Wizytówki i papier firmowy

Jednym z podstawowych elementów bon tonu, wyznacznikiem klasy człowieka czy firmy jest elegancja. Określają ją takie czynniki, jak: skromność, klasyka i najwyższa jakość. Jeżeli czynniki te potraktujemy jako wymogi dla wizytówek firmowych i papieru firmowego, będą one musiały spełniać wiele kryteriów.

W świecie dyplomacji funkcjonuje takie powiedzenie: „Orły są szare, a papugi kolorowe”. Powiedzenie to nie odnosi się tylko do ubrania. Dotyczy całego wyposażenia. Tak więc wizytówka, papier firmowy poważnej osoby czy instytucji powinny być skromne – raczej pozbawione wszelkich kolorów poza bielą, czernią i stanowiącą ich mieszaninę szarością. Skromność odnosi się także do ascezy graficznej.

Czcionka i kształt

Wizytówki i papier firmowy powinny być tradycyjne w formie oraz zgodne z wymogami etykiety. Formą jest tu kształt oraz czcionka. Tradycyjny kształt wizytówki to dziś kształt odpowiadający kształtowi karty płatniczej. Tradycyjny kształt papieru firmowego odpowiada kształtowi papieru maszynowego. Tradycyjna czcionka to czcionka używana od dziesiątek lub nawet setek lat, taka jednak, która przeciętnemu odbiorcy jest dobrze znana i w żaden sposób go nie dziwi czy irytuje, a więc np. Times New Roman (czcionka kroju szeryfowego zlecona do wykonania przez londyński magazyn „The Times” w roku 1931) czy Garamond (czcionka funkcjonująca od czasów renesansu). Wizytówka służbowa i papier firmowy nie powinny posiadać napisów sporządzonych kursywą.

W podręcznikach etykiety biznesu zauważa się, że wiele osób, otrzymując od kogoś wizytówkę, przeciąga palcami po jej powierzchni. Sprawdzają one w ten sposób jej jakość, a zarazem zdobywają informacje o powadze i solidności firmy, którą osoba wręczająca wizytówkę reprezentuje. Pracownicy bowiem poważnej i solidnej firmy powinni posiadać wizytówki o wypukłym druku. Druk taki osiąga się w dwojaki sposób: używając specjalnej „puchnącej” farby lub specjalnych matryc. Ten drugi sposób jest o wiele droższy i zdecydowanie bardziej właściwy. Ten pierwszy to tylko swoista podróbka.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Gajewska – Cygan

Właścicielka i dyrektor zarządzającym w Grupie Tempo

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »