| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > W jaki sposób komunikować się z pracownikami

W jaki sposób komunikować się z pracownikami

Dążenie do stworzenia harmonijnych relacji w grupie i realizacji wspólnych celów to zadanie, jakiego podejmują się wszyscy menedżerowie. Każdy z nich chce stworzyć zgraną grupę, dla której członków dążenie do osiągnięcia sukcesu, maksymalizacja zysków firmy i szeroko pojęte jej dobro będzie wartością nadrzędną. Komu udaje się stworzyć zgraną i wydajną grupę? W jaki sposób należy komunikować się z pracownikami, by czuli się potrzebni organizacji i identyfikowali się z nią?

Komunikacja (porozumiewanie się) to wymiana informacji między uczestnikami grupy. Nośnikami danych mogą być słowa, gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy też sygnały elektryczne. Komunikacja polega na ujawnieniu treści przez nadawcę, zaś odbiorca słucha i rozszyfrowuje przekaz. Ważne jest, by przekaz był zrozumiały dla nadawcy i odbiorcy.

Komunikacja wewnętrzna jest jednym z głównych elementów kultury organizacji. To podstawa istnienia i rozwoju firmy.

Jasne komunikaty

Podstawą budowania dobrego komunikatu jest jego jasność i zrozumiałość dla wszystkich uczestników tego procesu. Jakże często spotykamy się z sytuacją, gdy mówiąc o czymś, jesteśmy przekonani, iż nasz komunikat został zrozumiany dokładnie tak, jak to sobie wyobrażamy. „Przecież mówimy tym samym językiem”, „ależ to jest oczywiste” - takimi argumentami posługujemy się, gdy zaskoczeni odkrywamy, że nasz komunikat został źle zrozumiany, a nawet nie przypuszczaliśmy, że taka interpretacja może mieć miejsce. Dlaczego tak się dzieje?

Każdy z nas ma własną wewnętrzną mapę rzeczywistości. Zbudowana jest ona na podstawie naszych własnych przeżyć, doświadczeń, wartości, nawyków, schematów i urazów i to nimi posługujemy się przy okazji rozszyfrowywania komunikatów. Komunikat „kiepsko to robisz, weź się w garść” dla jednych może być motorem napędowym do dalszego doskonalenia się i osiągnięcia perfekcji w wykonywaniu danej czynności, dla innych niekonstruktywną krytyką, która ich załamuje i zniechęca do dalszej pracy. To oznacza, że w różny sposób porządkujemy i układamy informacje, które do nas docierają i w różny sposób interpretujemy rzeczywistość nas otaczającą.

Wzajemny szacunek

Dobra i skuteczna komunikacja bez wzajemnego szacunku stron nie ma możliwości zaistnieć.

Szacunek i grzeczność to pierwszy i zarazem najważniejszy krok do rozpoczęcia skutecznej komunikacji w grupie. Jeśli my szanujemy swoich podwładnych, oni odwzajemnią się tym samym, stajemy się dla nich autorytetem, którego zechcą wysłuchać i z którym będą chcieli współpracować. Odnoszenie się do ludzi z szacunkiem leży u podstaw budowania dobrych relacji. Podwładni, którzy są dobrze traktowani przez swoich przełożonych, są nie tylko lojalni wobec przełożonego, ale również motywuje to ich do pracy. Musimy pamiętać, że to przełożony wyznacza trendy komunikacji w swojej grupie. Jeżeli menedżer szanuje swoich pracowników, oni również będą odnosili się do niego z szacunkiem. Ludzie oczekują od swoich przełożonych szacunku dla siebie, ale również dla pracy, jaką wykonują. Pamiętajmy, że szacunek to zarówno słowa, ton głosu, jak i gesty, ale również pod tym hasłem kryją się tak wzniosłe idee, jak sprawiedliwość, poszanowanie pracy i czasu naszych pracowników.

Zdarza się, że pracownicy nie odchodzą z firmy, ale rozstają się z menedżerem. To przecież przywódca tworzy zespół, prowadzi projekty, kieruje grupą i ustala zasady w niej panujące. Kiedy ludzie spotykają się z szacunkiem i uznaniem dla wykonywanej przez nich pracy, angażują się w życie firmy, tworzą jej kulturę i stają się jej przedstawicielami na zewnątrz. Skutecznie prowadzona komunikacja umacnia bowiem identyfikację pracownika z firmą oraz zwiększa jego motywację do pracy.

Konstruktywna krytyka

Szczególnie newralgicznym momentem w kontakcie z uczestnikami grupy jest rozmowa oceniająca pracę podwładnego. Niezależnie, czy ocena ta jest pozytywna, czy negatywna bez wątpienia będzie miała bardzo duży wpływ na dalsze kontakty na linii przełożony - podwładny i przełożony - cała grupa.

Pamiętajmy, że krytyczna ocena musi być również konstruktywna. Oceniając krytycznie czyjąś pracę, powinniśmy odnosić się do konkretnego zdarzenia. Pokażmy naszemu pracownikowi, gdzie popełnił błąd i na czym on polega. Zauważmy te rzeczy, które zostały wykonane poprawnie, a następnie przejdźmy do tych, w których został popełniony błąd. To uświadomi naszemu pracownikowi, iż jest osobą wartościową, a krytyka odnosi się tylko do danej czynności.

Autor:

właścicielka firmy szkoleniowej Centrum Doskonalenia Kadr Winner

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Duże Odszkodowania

Kancelaria odszkodowawcza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »