| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > W jaki sposób komunikować się z pracownikami

W jaki sposób komunikować się z pracownikami

Dążenie do stworzenia harmonijnych relacji w grupie i realizacji wspólnych celów to zadanie, jakiego podejmują się wszyscy menedżerowie. Każdy z nich chce stworzyć zgraną grupę, dla której członków dążenie do osiągnięcia sukcesu, maksymalizacja zysków firmy i szeroko pojęte jej dobro będzie wartością nadrzędną. Komu udaje się stworzyć zgraną i wydajną grupę? W jaki sposób należy komunikować się z pracownikami, by czuli się potrzebni organizacji i identyfikowali się z nią?

Słowa uznania

Ludzie są głodni pochwał i słów uznania, dlatego powinniśmy docenić każdą dobrze wykonaną pracę. Nie szczędźmy słów pochwały, dobre słowa zjednują nam ludzi. Pochwała i docenienie wysiłków pracownika to świetne bodźce zewnętrzne i zachęta do utrzymania wysokiego poziomu wydajności. Ważne jest, by komunikować się z ludźmi w sposób zachęcający ich do efektywnego działania. Dotykajmy sfer ważnych, inspirujmy i zachęcajmy do działania. Zobaczymy wtedy, jak dynamicznie rozwija się nasza grupa, jak rodzą się nowe pomysły, a zespół staje się bardziej twórczy. Każdy lubi pracować w miłej atmosferze i klimacie zaufania, a w takich okolicznościach członkowie grupy sami dbają o to, by właśnie takie stosunki były standardem w firmie.

Aktywne słuchanie

Słuchaj uważnie swoich pracowników, to pozwoli poznać ich potrzeby. Umiejętność dostrzeżenia tego, co dla podwładnego jest ważne, czy usłyszenia jego potrzeb posiada niewielu menedżerów. Aktywne słuchanie jest wyrazem zainteresowania, życzliwości i sympatii dla rozmówcy. W sytuacjach konfliktowych bardzo ważną rzeczą jest niedopuszczanie emocji do głosu. Nie przerywaj rozmówcy, nie skupiaj się na własnej osobie w obronie własnych racji. Wysłuchaj swojego rozmówcę do końca i dopiero wtedy wyraź grzecznie swoje poglądy.

Parafraza

Bardzo przydatnym narzędziem w takiej sytuacji może być parafraza. Parafrazując, upewniamy się, czy dobrze zrozumieliśmy intencje i treść wypowiedzi. Poprzez parafrazę wyrażamy szacunek dla rozmówcy, pozwalamy przyjąć wspólne kryteria, zapobiegamy nieporozumieniom. Parafraza „rozumiem, że...”, „jeżeli dobrze rozumiem, to...” nie tylko porządkuje rozumienie odbiorcy komunikatu, lecz także porządkuje myślenie nadawcy w kontekście przekazywanego komunikatu.

Klaryfikacja

Aktywnemu słuchaniu sprzyja również klaryfikacja, czyli skupienie się na najważniejszych punktach rozmowy, np. „podsumowując, z naszej rozmowy płyną następujące wnioski...”, „z tego, co powiedziałeś, wynika, że...”. Dzięki klaryfikacji, możesz dowiedzieć się, czy poprawnie rozumiesz potrzeby rozmówcy.

Odzwierciedlanie uczuć

Odzwierciedlanie uczuć to kolejna skuteczna metoda aktywnego słuchania. Poprzez odzwierciedlenie, stosując np. zwroty „widzę, że sprawiło ci to przykrość”, „słyszę radość w twoim głosie”, dajemy rozmówcy do rozumienia, że oprócz tego, że rozumiemy, co do nas mówi, to jeszcze rozumiemy, jakie uczucia dana sytuacja w nim wywołuje. Odzwierciedlenie umożliwia dokonanie oceny własnych stanów wewnętrznych.

Również dowartościowanie pokazuje drugiej osobie, że doceniamy jej wysiłki, że jej komunikat jest dla nas istotny i że się z nią liczymy. Stosujemy wówczas zwroty: „to, co mówisz, jest bardzo ważne”, „doceniam, że w taki sposób podchodzisz do sprawy”.

Autor:

właścicielka firmy szkoleniowej Centrum Doskonalenia Kadr Winner

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Kapała-Sokalska

Adwokat, właściciel Kancelarii Adwokackiej AKS

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »