| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > W jaki sposób komunikować awans pracownikom

W jaki sposób komunikować awans pracownikom

Właśnie zrealizowaliśmy proces okresowych ocen naszego zespołu, w efekcie którego niektórzy z jego członków zostaną awansowani. W jaki sposób przekazać informację o tym samym zainteresowanym, jak również ich współpracownikom?

Taka sytuacja jest korzystna, zarówno z punktu widzenia awansowanego, jak i pozostałych pracowników, którzy nabierają przekonania o istniejących w firmie możliwościach rozwijania swojej kariery. Korzyści odnosi również organizacja, której personel nabywający coraz to nowe kompetencje nieustannie podnosi jej wartość i konkurencyjność.

Awanse w strukturach firmy nie zawsze muszą wiązać się z objęciem stanowisk kierowniczych. Poza awansem pionowym pracownik może otrzymać propozycję awansu poziomego, związanego ze zmianą wykonywanych obowiązków, która pozwoli mu rozwijać nowe umiejętności i zdobyć nowe doświadczenia.

Często okazuje się, że znacznie łatwiejsze jest wprowadzanie zmian, niż zadbanie o to, by ludzie je zrozumieli i chcieli w nich uczestniczyć. Dlatego też warto zastanowić się nad sposobami komunikowania awansu. Uświadomienie sobie wagi tej komunikacji z pewnością przełoży się na większe zaangażowanie menedżera w cały proces.

Rozmowa z pracownikiem

Decyzja o awansowaniu pracownika to zazwyczaj efekt wysokiej oceny postępów w rozwoju zawodowym danej osoby. Tak więc najczęściej pracownik dowiaduje się o tym, że otrzyma awans, podczas rozmowy przeprowadzanej standardowo w ramach procesu ocen okresowych.

Bardzo ważne jest, aby poza wyraźnym zaakcentowaniem mocnych stron oraz pochwałą osiągniętych dotąd wyników przełożony precyzyjnie omówił z pracownikiem jego nową rolę, a także zakres obowiązków i stawianych przed nim zadań oraz oczekiwań. Często bowiem zdarza się, że pracownicy w tym z jednej strony radosnym, ale z drugiej trudnym dla nich momencie, pozostawiani są samym sobie. Sami muszą szukać sposobów odnalezienia się w nowej roli i dostosowania się do nowej sytuacji. Wtedy czar szybko pryska i wydarzenie, które miało ich uskrzydlać, staje się ciężarem nie do udźwignięcia. Doświadczony menedżer ma tego świadomość i zna korzyści, jakie uzyska w przyszłości, już dzisiaj pomagając podwładnemu wdrożyć się w nowe obowiązki.

W przypadku gdy awans wiąże się z przejęciem odpowiedzialności za zespół, a awansowany jest debiutantem w tej dziedzinie, warto również zainwestować w cykl szkoleń, które pomogą rozwijać kompetencje menedżerskie, takie jak umiejętność delegowania zadań czy motywowanie podwładnych.

Ponadto, rozmawiając z pracownikiem, nie należy zapominać o tym, że nowe stanowisko poza korzyściami niesie ze sobą także większą odpowiedzialność i związane z nią ryzyko. Jest oczywiste, że awansowany powinien znać i te aspekty swojej nowej roli, w przeciwnym wypadku jego przełożony może boleśnie odczuć efekty braku doświadczenia podwładnego, wynikające z braku możliwości przewidywania przez niego niektórych skutków swoich decyzji.

reklama

Autor:

Autorka jest dyrektorem HR, członkiem zarządu w FPA Group.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Premiere Design

Architektura Wnętrz

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »