| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Projektowanie i analiza badań opinii pracowników

Projektowanie i analiza badań opinii pracowników

Efektywnie zaprojektowany proces badania opinii pracowników organizacji lub jej klientów może stanowić kluczowe narzędzie zarządzania. Siła wpływu uzyskanych w ten sposób informacji zwrotnych sprawia, iż są one równie ważne, jak dane obrazujące kondycję finansową firmy. Wyniki badania zapewniają realny wgląd w stan najważniejszych zasobów firmy - jej ludzi.

O prawdziwej korzyści z badania pracowników lub klientów możemy mówić dopiero wtedy, gdy informacja zwrotna stanowi podstawę do planowania zmian usprawniających efektywność funkcjonowania organizacji.

Dlatego też zadawanie odpowiednich pytań, zrozumienie, co oznaczają wyniki, ustalenie priorytetów oraz wdrożenie odpowiednich działań pomoże organizacjom i ich pracownikom realizować cele biznesowe. Informacje zwrotne od pracowników i/lub klientów mogą być wykorzystane jako podstawa do wprowadzania usprawnień zwiększających efektywność procesów zachodzących w firmie, lub do monitorowania efektywności wprowadzanych działań (np. w sytuacji zmiany kultury organizacyjnej czy przejęć lub fuzji).

Bez względu na cel badania ważne jest, aby było ono powiązane z misją, wartościami i strategią organizacji. Każda organizacja jest inna, dlatego też cały proces badawczy powinien być ściśle zaprojektowany na potrzeby konkretnej firmy. Każdy krok procesu badawczego, począwszy od budowy kwestionariusza, strategii komunikacji badania, formy jego przeprowadzania, po analizę danych oraz sposób budowania i wdrażania działań powinien być podporządkowany celom badania i dostosowany do potrzeb organizacji.

Cele badania

Przygotowując badania opinii pracowników organizacje korzystają z kwestionariuszy korporacyjnych (jeśli są częścią międzynarodowych organizacji), wcześniej stosowanych badań lub też wykorzystują kwestionariusze opracowane przez firmy badawcze lub konsultingowe.

Za pomocą tych kwestionariuszy można diagnozować satysfakcję oraz zaangażowanie pracowników, retencję, satysfakcję klientów wewnętrznych lub zewnętrznych, komunikację w firmie lub kulturę organizacyjną. Dostępne są również badania mające na celu wsparcie firm m.in. w tworzeniu środowiska pracy budującego wizerunek organizacji jako pracodawcy, wspierającego przyciąganie i zatrzymanie najbardziej utalentowanych pracowników, tworzenie kultury innowacyjności, ocenę skuteczności organizacji we wdrażaniu jej strategii czy też wspieranie procesu integracji w wyniku fuzji bądź przejęć.

Aby zindywidualizować standardowe kwestionariusze badawcze, firmy mogą je modyfikować o pytania lub zagadnienia szczególnie ważne dla danej firmy. Sprawdzoną praktyką jest również budowa kwestionariusza badawczego od podstaw, co z reguły wiąże się z większymi kosztami, jednak zapewnia, że zastosowane rozwiązanie jest w pełni dostosowane do realiów firmy.

Autor:

Autorka jest konsultantem Hay Group oraz liderem zespołu Diagnostyki Organizacyjnej. Specjalizuje się w opracowywaniu kompleksowych rozwiązań służących badaniu potencjału oraz rozwojowi pracowników i organizacji.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kadry dla Każdego

Strona poświęcona aktualnościom kadrowo-płacowym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »