| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama

Czytaj także

Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Projektowanie i analiza badań opinii pracowników

Projektowanie i analiza badań opinii pracowników

Efektywnie zaprojektowany proces badania opinii pracowników organizacji lub jej klientów może stanowić kluczowe narzędzie zarządzania. Siła wpływu uzyskanych w ten sposób informacji zwrotnych sprawia, iż są one równie ważne, jak dane obrazujące kondycję finansową firmy. Wyniki badania zapewniają realny wgląd w stan najważniejszych zasobów firmy - jej ludzi.

Przeprowadzenie badania

Przeprowadzenie kompleksowego badania może być dla firmy prawdziwym wyzwaniem. Bez odpowiedniego wsparcia kwestie logistyczne i administracyjne badania mogą przytłoczyć organizację. Często korzystne w takiej sytuacji jest zaangażowanie firmy zewnętrznej. Dzięki optymalizacji czasu potrzebnego na realizację fazy związanej z zebraniem opinii organizacja może więcej czasu poświęcić na to, co jest naprawdę istotne, czyli wykorzystanie wyników badania do wprowadzenia zmian.

Dużym usprawnieniem w procesie zbierania danych jest możliwość przeprowadzenia badania w formie on-line. Pomaga to w sprawnej administracji badania, umożliwia łatwy dostęp do statystyk badania i śledzenia ilości i jakości uzyskanych danych oraz umożliwia przesyłanie przypomnień i dodatkowej komunikacji do respondentów.

W przypadku przeprowadzania badania w formie pisemnej szczególnie polecaną metodą jest zastosowanie ankiet audytoryjnych (stworzenie grup pracowników, którzy wypełniają ankiety badania pod okiem członków zespołu projektowego). Sposób ten zapewnia większą spójność i lepsze rozumienie instrukcji, jak również znacznie zwiększa zwrot wypełnionych kwestionariuszy.

Ważne jest, aby, biorąc pod uwagę uwarunkowania organizacji, przeprowadzić badanie w takiej formie, która zapewni zebranie dużej ilości danych umożliwiających dalszą analizę wyników.

Analiza wyników

Na etapie analizy danych kluczowym działaniem jest umiejętność zastosowania odpowiednich analiz statystycznych oraz norm - zarówno wewnętrznych (np. porównanie wyników między departamentami, lokalizacjami), jak i zewnętrznych (np. porównanie wyników badania danej firmy z wynikami innych firm z danej branży, regionu bądź też najbardziej efektywnych organizacji), które pomogą skupić uwagę kadry zarządzającej oraz menedżerów liniowych na najbardziej istotnych kwestiach i wynikach badania.

Ważnym elementem tego etapu jest umiejętność powiązania wyników badania z wynikami biznesowymi i twardymi danymi z obszaru HRM. Potwierdzenie zależności występujących w środowisku pracy z informacjami na temat pracowników, klientów, danymi finansowymi pozwala na spriorytetyzowanie informacji, jak również stanowi potwierdzenie konieczności przeprowadzania badań i podejmowania na ich podstawie działań.

Czytaj także

Autor:

Autorka jest konsultantem Hay Group oraz liderem zespołu Diagnostyki Organizacyjnej. Specjalizuje się w opracowywaniu kompleksowych rozwiązań służących badaniu potencjału oraz rozwojowi pracowników i organizacji.

Źródło:

INFOR
Ważne rozmowy o biznesie i nie tylko….49.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria radcy prawnego Magdaleny Piotrowskiej-Gawron

Kancelaria radcy prawnego Magdaleny Piotrowskiej-Gawron z siedzibą w Krakowie świadczy kompleksowe usługi prawne na terenie całego kraju na rzecz wspólnot mieszkaniowych, zarządców nieruchomości, osób fizycznych i innych podmiotów.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK