| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > W jaki sposób z klasą rozstać się z pracownikiem

W jaki sposób z klasą rozstać się z pracownikiem

Jestem dyrektorem personalnym dużego przedsiębiorstwa. Ze względu na sytuację ekonomiczną firma przechodzi znaczną restrukturyzację, w związku z którą zachodzi potrzeba zwolnienia 50 pracowników. Od czego rozpocząć ten proces, jak powinien on wyglądać i o czym szczególnie trzeba pamiętać?

Wsparcie dla zwalnianych

Nikt nie chce być tym, który zostanie zwolniony. Nie jest to także przyjemne dla osoby, która musi przekazać tę złą wiadomość pracownikowi. Zazwyczaj zwalniającym jest bezpośredni przełożony, który prawdopodobnie jeszcze nigdy nie znalazł się w sytuacji, w której musiał tego samego dnia zwolnić kilka osób. Upewnijmy się, że wszystkie osoby zwalniające są do tego odpowiednio przygotowane. Wiedzą, co mają zakomunikować, w jaki sposób, jak się zachować w tej niecodziennej sytuacji oraz jak postąpić z pracownikiem, który zareaguje bardzo emocjonalnie na otrzymane wiadomości. Dobrym pomysłem jest przygotowanie standardowych pytań i odpowiedzi, aby przekazywana wiadomość była spójna.

To, w jaki sposób traktujemy odchodzących pracowników, ma olbrzymi wpływ na tych, którzy zostają. Każdy z nich stawia się na miejscu osób zwalnianych, uświadamia sobie, czego może ewentualnie oczekiwać od pracodawcy i jak zostanie potraktowany. A my chcemy, aby ci, którzy z nami zostają, byli zmotywowani, zaangażowani i produktywni.

Komunikacja przede wszystkim

Jak najszybciej po dokonaniu zwolnień, przedstawiciele zarządu powinni przekazać informacje o tym wydarzeniu pracownikom pozostającym w przedsiębiorstwie. Informacja powinna być krótka, konkretna, przejrzysta, bez niedomówień. Powinna także zawierać wyjaśnienia, dlaczego podjęto decyzję o zwolnieniach, kto musiał odejść, jakie inne zmiany nastąpią w przedsiębiorstwie i kiedy. Ważne jest, aby potem dotrzymać wskazanych terminów, zatem dobrze zaplanujmy nasz przekaz. Jeżeli nie dotrzymamy którejkolwiek z naszych publicznie wygłoszonych obietnic, niezmiernie trudno będzie nam odzyskać zaufanie pracowników. Trzeba liczyć się z tym, że koniunktura kiedyś się zmieni, a my może będziemy chcieli ponownie zatrudnić osoby, które teraz, ze względu na sytuację ekonomiczną, musimy zwolnić. Nigdy nie wiemy, czy i kiedy będziemy ich ponownie potrzebowali. Im bardziej dbamy o zwalnianych pracowników w tym trudnym dla nich okresie, tym wyższe prawdopodobieństwo, że informacja o tym zostanie przekazana innym, kreując nasz obraz na rynku jako pracodawcy, który dba o swoich pracowników. Nawet tych, którzy odchodzą.

Jak pomóc pracownikom odchodzącym?

Jest wiele sposobów pomocy zwalnianym osobom. Oto niektóre z nich:

  • pozostawienie do dyspozycji osób zwalnianych zewnętrznych, obiektywnych doradców, którzy pomogą im odbudować wiarę w swoje możliwości i zaplanować dalszą karierę zawodową i znaleźć nową satysfakcjonującą pracę (career coaching);
  • szkolenia - jak dobrze przygotować życiorys, jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej, dobrze ją przeprowadzić i co robić po jej odbyciu;
  • porady - jak najlepiej szukać pracy, przez jakie źródła, jak skutecznie nawiązać kontakty z osobami o podobnych kwalifikacjach (networking), jak rozpocząć własną działalność gospodarczą;
  • kursy - jak zarządzać finansami, czasem, relacjami interpersonalnymi, projektami itp.

reklama

Autor:

Autorka jest właścicielką firmy SuccessfulHR.com, współpracuje z Carpenter Consulting Sp. z o.o. Jest psychologiem z kilkunastoletnim doświadczeniem w zarządzaniu personelem w Polsce i w regionie wschodniej i centralnej Europy.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWiLP)

Organizacja zrzeszająca firmy leasingowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »