REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewolucja działu HR

Zając-Pałdyna Urszula
Nowacki Krzysztof
Ewolucja działu HR / Fot. Fotolia
Ewolucja działu HR / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dotychczas dział HR był podmiotem wykonującym jedynie usługi kadrowo- płacowe. Obecnie jego rola wzrosła do rangi strategicznego partnera biznesu co spowodowało zacieśnienie współpracy działów personalnych z klientami wewnętrznymi. W związku z tym jednym z najistotniejszych elementów tej relacji stało się wypracowanie jasnej komunikacji oraz znalezienie pomocnych narzędzi.

Dzięki zdobytej wiedzy biznesowej, ekonomicznej i rynkowej klienci wewnętrzni oraz zarządy zaczęli postrzegać działy personalne zdecydowanie inaczej. HR-owcy zaczęli brać udział w strategicznych decyzjach oraz mówić językiem biznesu.

Autopromocja

Współpraca działów personalnych i klientów wewnętrznych, jakimi są kierownicy liniowi uczestniczący w podejmowaniu decyzji personalnych, stała się codziennością, jednak dużym wyzwaniem okazało się właściwe ułożenie tej relacji oraz znalezienie narzędzi wspierających codzienne kontakty. Aby osiągnąć sukces, istotne jest ustalenie:

  • jaką rolę będzie odgrywał dział personalny w firmie?
  • jakie obowiązki zostaną scedowane na menedżerów i kierowników?
  • jakie narzędzia będą wspierać wzajemną komunikację?

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter

Zadbanie o każdy z trzech aspektów pozwoli uniknąć konfliktów i wyeliminować błędy oraz zbudować jasny obraz współpracy z klientem wewnętrznym. Rola działu HR może wyglądać różnie – w zależności od potrzeb rynku, organizacji, jej wielkości, struktury i wielu czynników, które determinują osiągnięcie celów biznesowych. Niezależnie od tego, istotne jest określenie, jakie obowiązki będą na nim spoczywały. Na przykład w jednej sytuacji to dział HR będzie odpowiedzialny za całość przebiegu procesu rekrutacji i selekcji, a klienci wewnętrzni (menedżerowie) będą włączani dopiero przy podejmowaniu ostatecznej decyzji o zatrudnieniu. Współpraca z nimi może również być tak zorganizowana, że to menedżerowie przy wsparciu narzędzi i wiedzy HR-owej będą odpowiedzialni za przebieg procesu rekrutacji i selekcji, a dział personalny włączy się na końcu procesu.

Zaangażowanie menedżerów

Kluczowym elementem wpływającym na powodzenie współpracy jest zatem zaangażowanie klientów wewnętrznych w procesy HR-owe, przekazanie części odpowiedzialności za powodzenie procesów i pokazanie korzyści, jakie płyną z ich udziału w projektach działu personalnego. Nieoceniona jest bowiem wiedza menedżera, którą można wykorzystać, na przykład, przy tworzeniu ogłoszenia rekrutacyjnego – to on wie najlepiej, jak trafić do właściwej grupy docelowej, jak się z nią komunikować oraz jakich błędów można uniknąć. Obecnie standardem w rekrutacji są formularze aplikacyjne, które wypełniają kandydaci, aplikując na dane stanowisko. Warto przy okazji formułowania pytań do takiego formularza zasięgnąć opinii menedżerów na co dzień zajmujących się daną tematyką, aby w późniejszym etapie łatwiej było selekcjonować kandydatów. Takich punktów stycznych między działem HR a menedżerami jest wiele i niezmiernie istotne jest, aby angażować menedżerów w procesy HRM, czerpać od nich wiedzę oraz pokazywać korzyści, jakie wypływają z osiągnięcia synergii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Techniczne wsparcie ułatwia proces

Jak wynika z badań amerykańskiego serwisu społecznościowego Glassdor, aż 68 proc. osób poszukujących pracy wykorzystuje w tym celu urządzenia mobilne raz w tygodniu, a 30 proc. szuka ogłoszeń o pracę poprzez tablety i telefony częściej niż raz dziennie. Również na polskim rynku pojawia się coraz więcej narzędzi wspierających procesy HRM oraz współpracę z klientami wewnętrznymi.

Komunikatory

Ciekawym rozwiązaniem, często stosowanym w firmach, jest komunikator o nazwie Lync. Przypomina on w swej konstrukcji znane z polskiego rynku Gadu Gadu (obecnie GG), ale służy do prowadzenia komunikacji w firmach. Rozpoczynając z nim pracę, mamy możliwość ustawienia zdjęcia profilowego, co w większych organizacjach jest nie lada ułatwieniem w przepływie informacji. Poza tym Lync daje możliwość zawarcia informacji o tym, na jakim stanowisku pracujemy, w jakim dziale, a także w jakiej lokalizacji, jeśli firma posiada oddziały, oraz jaki jest do nas telefon kontaktowy. Komunikator pozwala na wymianę krótkich informacji bez konieczności wstawania od biurka, przeprowadzanie telekonferencji, a także ustawienie autorespondera na czas nieobecności. Istnieje także mobilny odpowiednik Lynca, dostępny zarówno na urządzenia z Androidem, jak i na iPhony i iPady. Aplikacja pozwala na dostęp do wszystkich kontaktów w firmie, rozmowę na czacie, on-line oraz wysyłanie e-maili. Mimo że aplikacja nie została stworzona pod kątem współpracy działu HR z menedżerami, istotnie może ją usprawnić.

Korzyści i zagrożenia outsourcingu HR

Systemy do rekrutacji

Podstawowym narzędziem wspierającym współpracę i komunikację z klientami wewnętrznymi są jednak systemy do rekrutacji, czyli tzw. ATS-y (Applicant Tracking System). Systemy do rekrutacji działają zazwyczaj w wersji on-line, dzięki czemu każda osoba zaangażowana w proces ma łatwy i szybki dostęp do kandydatów. Systemy do rekrutacji umożliwiają także szybką publikację ogłoszeń rekrutacyjnych, selekcję aplikacji, nie tylko przez przedstawiciela działu HR, lecz także kierownika liniowego czy menedżera. Z poziomu systemów ATS można też przesyłać klientom wewnętrznym dokumenty aplikacyjne kandydatów, zamieszczać notatki, czy oceniać aplikujących. Dzięki tym funkcjonalnościom sprawniej i szybciej przebiega współpraca i komunikacja pomiędzy działem personalnym a kadrą menedżerską zaangażowaną w procesy rekrutacyjne. Wszyscy widzą historię spotkań, korespondencję wysłaną do kandydatów oraz powody odrzucenia kandydatów na poszczególnych etapach rekrutacji.

W odpowiedzi na potrzeby rynku pracy, działu HR oraz klientów wewnętrznych coraz więcej ATS-ów posiada wersję mobilną, dzięki której mamy dostęp do kandydatów na bieżąco, w tabletach i smartfonach. Dzięki tej funkcjonalności nie musimy już drukować CV na spotkanie, możemy także przełożyć spotkanie z kandydatem nawet wtedy, gdy nie mamy dostępu do swojego laptopa. Warto pamiętać, że systemy tego typu mają również inną funkcję – są elementem polityki i strategii organizacji oraz pozytywnie wpływają na wizerunek firmy jako pracodawcy, który dba o komfort pracy.

Kamera i mikrofon

Niektórzy dostawcy ATS-ów wyszli też naprzeciw potrzebom agencji zatrudnienia oraz firmom działającym na rozległym terenie. Dzięki ich rozwiązaniom wideorekrutacyjnym rozmowę z kandydatem można już przeprowadzić z każdego miejsca na świecie – wystarczy dostęp do internetu, kamera oraz mikrofon. Dzięki niektórym z nich kandydat może w dowolnym momencie nagrać odpowiedzi na pytania przygotowane wcześniej przez rekrutera. Jest to rozwiązanie wygodne również dla klienta wewnętrznego, który może obejrzeć film i ocenić kompetencje kandydata bez konieczności spotykania się z nim, przynajmniej na pierwszym etapie rekrutacji. Oczywiście, doraźnie pracodawcy mogą korzystać w tym celu z narzędzi bezpłatnych, takich jak Skype, jednakże powinno być to działanie raczej tymczasowe. Specjalne rozwiązania tego typu oferują bowiem możliwość nagrywania i archiwizowania tych filmów.

Tablet sprzymierzeńcem rekrutera

Narzędziem, które można wykorzystać do usprawnienia komunikacji między kierownikami liniowymi a działem HR, jest tablet. Przez dłuższy czas był on postrzegany głównie jako gadżet służący prywatnym celom. Naturalnie można na nim sprawdzić pocztę elektroniczną czy zestawienie w Excelu, ale jest to raczej odtwórcze niż twórcze działanie. Sytuacja zmieniła się jednak diametralnie przede wszystkim za sprawą coraz śmielszego wchodzenia na rynek mobilnych produktów z systemem Windows 8 oraz coraz lepszych parametrów technicznych urządzeń mobilnych. Rozwój mobilnej wersji systemu operacyjnego Windows powoduje, że tablety przestają być postrzegane tylko jako „zabawki”, służące do korzystania z sieci, grania czy przeglądania zdjęć. Obecnie dostępne są już tablety z Windows, które w łatwy sposób można przekształcić w laptopa. Ograniczeniem jest, co prawda, na razie ich mała wydajność i stosunkowo wysoka cena, ale nie zmienia to faktu, że jest to przyszłość biznesu.

Nie zapominając o podstawach

Niezależnie od tego, z jakich udogodnień technologicznych korzystamy, ważne jest, aby na każdym etapie komunikacji z kandydatami dbać o wizerunek organizacji oraz pozytywne doświadczenia kandydatów. Należy pamiętać, że dla kierowników liniowych obowiązki wynikające z rekrutacji i zarządzania zespołem są tyko wycinkiem ich codziennej pracy, dlatego ważne jest ustalenie jasnych reguł pomiędzy działem personalnym a kadrą kierowniczą:

kto komunikuje się z kandydatami i na jakim etapie?

  • w jaki sposób i w jakiej formie przekazywana jest informacja zwrotna do kandydatów?
  • w jakim terminie klient wewnętrzny przekazuje działowi HR oraz kandydatowi feedback?
  • w jakich narzędzi technologicznych korzystamy, aby komunikacja była szybsza i bardziej efektywna?

Jeśli zadbamy o jasne reguły i zasady współpracy, to dopiero wtedy będziemy mogli mówić o efektywnym współdziałaniu działu HR oraz kadry zarządzającej, które jest kluczem do skutecznego zarządzania i budowania dobrego wizerunku firmy jako pracodawcy.

Forum kadry

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jawność wynagrodzeń w Polsce. Jakie zmiany wprowadzi dyrektywa unijna od 2026 roku? Dlaczego warto wiedzieć ile zarabia kolega z pracy?

Różne badania potwierdzają, że wysokość wynagrodzenia jest dla pracowników bardzo ważna ale i tak brak widełek płacowych w ogłoszeniu o pracę zwykle nie zniechęca kandydata do wysłania aplikacji. W naszej kulturze jest często obecna zasada, że o pieniądzach się nie rozmawia. Znajduje to swój wyraz nie tylko w procesie rekrutacji, lecz także przez cały okres zatrudnienia. Jak wynika z raportu Aplikuj.pl "Czy potrafimy rozmawiać o pieniądzach z pracodawcą" z kwietnia 2024 r., ponad połowa pracowników przyznaje, że w ich miejscu nie panuje jawność wynagrodzeń. Jednak już wkrótce ma się to zmienić.

Komunikat MRPiPS: 770 mln zł na dofinansowanie wynagrodzeń osób z niepełnosprawnościami

Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych oraz wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej, wspólnie z Ministerstwem Finansów proponuje zwiększyć o 15% stawki dofinansowań do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Wydatki na ten cel wyniosą 220 mln zł w 2024 r. i 550 mln zł w 2025 r.

Zmiany w składce zdrowotnej - prace ruszają już w tym kwartale 2024

Zmiany w składce zdrowotnej już niedługo! Ministerstwo Finansów oraz Ministerstwo Zdrowia poinformowały, że analizy doprowadziły do jednoznacznego wniosku, że wyeliminowanie problemów wymaga wdrożenia zmiany normatywnej na poziomie ustawowym. Na teraz - zatem drugi kwartał 2024 r. przewidziane są prace nad zmianami ustaw. Wejście w życie zaproponowanych zmian w zakresie składki zdrowotnej przewidziane są na 1 stycznia 2025 r.

Pracodawca nie dokonał wpłat do PPK w terminie? Pracownik może żądać odszkodowania i odsetek!

Wpłaty na PPK - co jeśli pracodawca nie dokonał ich w terminie? Pracodawca nie może dokonać zaległych wpłat do PPK nawet na prośbę uczestnika PPK. Musi mu jednak zrekompensować spowodowaną przez siebie szkodę. Chyba, że za nieprzekazanie wpłat do PPK odpowiedzialność ponosi sam uczestnik.

REKLAMA

50 mln zł dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe. Sytuacja jest stabilna, pewna i optymistyczna – zapewnia minister pracy

Na ostatnim posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego minister Agnieszka Dziemianowicz-Bąk poinformowała o 50 mln zł z Funduszu Pracy dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe. Szefowa MRPiPS przedstawiła także informacje o inicjatywach i działaniach podległego jej ministerstwa.

Równość wynagrodzeń kobiet i mężczyzn - zmiany w kodeksie pracy do 2026 r.

Koniec z luką płacową ze względu na płeć. Do 7 czerwca 2026 r. w Kodeksie Pracy zajdą nie małe zmiany! Już niespełna rok temu uchwalono w UE akt prawny na który czekało miliony kobiet. Mowa o dyrektywie w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości. Jednak co z tym faktem zrobiła Polska? Póki co nie wiele. Co więcej już podczas rozmowy rekrutacyjnej czy w ofercie pracy trzeba będzie określić wynagrodzenie - wreszcie będzie więc jawność i przejrzystość zarobków. Czas nagli, ponieważ państwa członkowskie zobowiązane są wprowadzić w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania dyrektywy do dnia 7 czerwca 2026 r. Mamy więc 2 lata na tą rewolucyjną zmianę na ryku pracy.

Zasiłek z ZUS z powodu otyłości - to możliwe!

Otyłość to choroba przewlekła. W niektórych przypadkach otyłość może być wręcz uznana za niepełnosprawność. W związku z tym ZUS, biegli i sąd pracy mogą uznać, że z powodu otyłości przysługuje zasiłek chorobowy czy renta - ponieważ osoba otyła nie jest zdolna do świadczenia pracy. Problem otyłości w Polsce jest ogromny - choruje na nią około 9 mln osób!

Czy można mieć dwie umowy o pracę?

Wiele osób zastanawia się, czy może pracować na podstawie dwóch umów o pracę. O ile, prostą wydaje się odpowiedź na pytanie o dwie umowy na pół etatu, o tyle wątpliwości mogą powstawać przy umowach w wyższym wymiarze czasu pracy. Czy dwie umowy o pracę na pełny etat są możliwe?

REKLAMA

300000 zł dofinansowania z ZUS na poprawę warunków bhp. Wpłynęło ponad 5000 wniosków

W konkursie ZUS na projekty dotyczące poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy można zdobyć dofinansowanie w wysokości 300000 zł. Wpłynęło ponad 5000 wniosków.

Będzie waloryzacja o 15 proc. Czy dofinansowanie do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych wzrośnie do 4140 zł?

PFRON wypłaca comiesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych. Za pośrednictwem Rady Dialogu Społecznego pracodawcy starają się o zwiększenie tego dofinansowania. Na ostatnim posiedzeniu Rady ogłoszono, że na ten cel udało się wygospodarować 770 mln zł na rok 2024 i kolejny.

REKLAMA