| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Informatyzacja HRM > Funkcjonalność systemów HCM. Zastosowanie i zalety rozwiązań informatycznych wspomagających zarządzanie ludźmi w firmie

Funkcjonalność systemów HCM. Zastosowanie i zalety rozwiązań informatycznych wspomagających zarządzanie ludźmi w firmie

Standard to inaczej zbiór kryteriów, które w powszechny sposób określają wymagania i cechy, które charakteryzują daną dziedzinę życia. W wielu publikacjach i wystąpieniach podnoszony był również temat standardu w zakresie HCM (Zarządzanie Kapitałem Ludzkim). Czy doczekaliśmy się takiego standardu i czy jest on powszechnie stosowany wśród systemów informatycznych, które określają się mianem systemów HCM?

Rekrutacja i selekcja

W tym obszarze również dokonały się zmiany. Tradycyjne CV, przy ogromie kandydatów, którzy zaczęli aplikować, spowodowały niemożność dokładnej i szybkiej analizy danych o potencjalnych pracownikach. Funkcjonalności oferowane przez dzisiejsze systemy klasy HCM dają możliwość prostego zbierania danych o kandydatach, selekcjonowania i wybierania najlepszego. Wszystko to na podstawie jednolitych wymagań stanowisk pracy, na które prowadzony jest projekt rekrutacyjny. Aplikacje niezakwalifikowanych kandydatów (przy oczywiście odpowiednich obwarowaniach prawnych) często służą menedżerom czy działom HR do wstępnych selekcji przed ogłoszeniem oficjalnego wakatu na stanowisko.

Ocena pracowników

Oceny pracownicze, które są obecnie standardem w większości przedsiębiorstw, stały się również nieodzownym elementem systemów HCM. Często słyszy się, że „papierowo” przeprowadzone oceny pracownicze nie przyniosły zamierzonego efektu. Ogrom danych, które trzeba przeanalizować i porównać, prowadzi do spłaszczenia tej procedury. Dzięki informatyzacji przeprowadzenie obiektywnych ocen skonfrontowanych ze zdefiniowanymi wymaganiami, jak również analiza danych stają się banalnie proste. W standardzie systemy również udostępniają raporty, które agregują dane i przedstawiają je w postaci łatwej do analizy i interpretacji.

Rozwój i szkolenie

Rozwój w systemach wspierających zarządzanie kapitałem ludzkim jest realizowany głównie poprzez realizację szkoleń. Dla każdego pracownika szkolenie jest zarówno elementem rozwojowym, jak i silnie motywującym. Narzędzia HCM wspierają ten obszar umożliwiając pracownikom samodzielne definiowanie swoich potrzeb szkoleniowych i planowanie działań rozwojowych w obszarach kwalifikacyjnych czy kompetencyjnych. Rozwiązania tego typu udostępniają również elementy e-learningowe, za pomocą których w łatwy i szybki sposób można realizować szkolenia oraz dystrybuować wiedzę do swoich pracowników.

Komunikacja

Innym bardzo ważnym aspektem oferowanym w ramach systemów HCM jest komunikacja. Realizowana jest często poprzez moduły samoobsługowe zwane również portalami pracowniczymi/menedżerskimi. Za pomocą tych bardzo wygodnych funkcjonalności można informować pracownika o stanie urlopu, wynagrodzeniu, czasie pracy czy stawianych mu wymaganiach w zakresie efektywności, kompetencji i szkoleń. Za pomocą funkcji samoobsługowych pracodawca może również „usłyszeć” zdanie swojego pracownika. Badanie satysfakcji czy dowolny inny kwestionariusz pozwoli podejmować decyzje zarządcze idące w kierunku akceptowalnym przez wszystkich. Możliwość wypowiedzenia się i wpływu na kierunki rozwoju wspomagają poczucie odpowiedzialności za wspólny wynik realizowanych zadań.

Komunikacja to również dostępność. Dyrektorzy personalni w dużych i małych przedsiębiorstwach zgodnie zauważają, że bardzo ważną cechą dobrego systemu HCM jest właśnie ten element. Najbardziej pożądanymi systemami są te, z których w łatwy sposób może korzystać każdy pracownik. Dużą popularnością na rynku cieszą się więc systemy „przeglądarkowe”. Ich podstawową zaletą jest możliwość korzystania niezależnie od miejsca pobytu, co powoduje bardzo duże wsparcie dla organizacji wielooddziałowych.

Korzyści z systemu HCM

Istnieje wiele aspektów świadczących o przydatności oraz praktyczności systemów HCM. Najważniejsza jest oczywiście funkcjonalność, która powinna zabezpieczyć wszystkie procesy HR w organizacji przy zapewnieniu pełnej dostępności. Dla działów personalnych narzędzia wspierające zarządzanie kapitałem ludzkim są podstawą do budowania polityki personalnej w szerokim spektrum zarówno kadrowo-płacowym, jak i rozwojowym. Dla menedżerów systemy tego typu wspierają podejmowanie codziennych decyzji, np. w doborze pracowników do nowo realizowanego projektu. Dla pracowników system HCM jest rozwiązaniem ułatwiającym codzienną pracę poprzez dzielenie się wiedzą, dostarczenie niezbędnych informacji czy umożliwienie komunikacji.

Staje się więc oczywiste, że nie da się zamknąć pojęcia systemu HCM w sztywne ramy, a już na pewno nie można zawężać tej definicji do konkretnych rozwiązań. Zarządzanie kapitałem ludzkim to obszar, który ciągle się rozwija. Rynek wymaga coraz to nowych rozwiązań, których zadaniem jest kompleksowe wsparcie realizacji procesów HR przeprowadzanych w organizacjach.


Autor:

Specjalista ds. kontraktów w Centrum Kompetencyjnym mHR w firmie BPSC SA.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Dowson Holdings Limited

Optymalizacja podatkowa, konta i spółki zagraniczne

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »